Revizuirea regulilor de taxare pentru transportul rutier de marfa ("Eurovigneta") va include plata de catre transportatori a costului poluarii atmosferice si sonore, in plus fata de taxa pentru utilizarea autostrazilor. Textul adoptat marti de catre deputatii europeni, cu 505 voturi "pentru", 141 "impotriva" si 17 abtineri garanteaza faptul ca veniturile obtinute din aceste taxe vor fi utilizate pentru finantarea in viitor a unui sistem de transporturi mai performant si mai putin poluant.

3-4 eurocenti (pe vehicul / pe km, in medie) vor putea fi astfel adaugati pretului utilizarii infrastructurilor pentru a acoperi costurile externe determinate de transportul rutier, incepand cu poluarea aerului si a zgomotelor emise, informeaza europarl.ro. Directiva se va aplica si transportului pe autostrazi, dispozitiile sale fiind aplicabile vehiculelor mai mari de 3,5 tone. Daca un stat membru doreste sa acorde derogari pentru vehicule de pana la 12 tone, va trebui sa notifice Comisiei motivele pentru care acorda aceste derogari.

Favorizarea innoirii parcului auto

Camioanele cu motoare mai putin poluante vor fi exonerate de la plata taxelor pentru poluare atmosferica pana la 1 ianuarie 2014 pentru categoria de emisii EURO V si psna la 1 ianuarie 2018 pentru EURO VI. in zonele sensibile si de munte, o majorare de pana la 25% va putea fi adaugata costurilor externe pentru categoriile cele mai poluante (EURO 0 psna la EURO II), aceasta fiind extinsa la 1 ianuarie 2015 si categoriei EURO III.

Evitarea congestionarii traficului

Pentru o gestiune mai eficienta a traficului, pot fi aplicate variatii ale taxei Eurovigneta. Acestea trebuie insa aplicate intr-un mod neutru din punct de vedere al veniturilor. Variatia taxei poate ajunge psna la 175% in zonele congestionate, cu tarife mai mari aplicabile pe durata celor 5 ore de vsrf, si cu tarife mai mici in restul timpului. Pentru a permite intreprinderilor de transport calcularea costurilor si adaptarea planificarilor de transport, Comisia va pune la dispozitia acestora o lista a tarifelor si a orarelor aplicabile pe teritoriul UE.

Statele membre se angajeaza in schimb sa investeasca 15% din incasarile globale in retelele de transport transeuropean. Restul incasarilor ar trebui sa serveasca la atenuarea efectelor negative si dezvoltarea ansamblului sistemului de transporturi durabile. Pentru a favoriza transparenta si dezbaterea publica, deputatii au inclus in textul directivei obligatia statelor membre de a informa cu regularitate Comisia cu privire la tarifele aplicate si utilizarea redeventelor.

Noile reguli ale dispozitiilor "Eurovigneta" sunt rezultatul unui acord in a 2-a lectura cu Consiliul si vor trebui sa fie adoptate in mod formal de statele membre. Acestea le vor putea aplica la trei saptamsni dupa publicarea in Jurnalul Oficial.

Catalina Ciociltan