Fraude virtuale, pierderi de date, retele sociale, utilizatori de varste fragede... progresul tehnologic aduce in atentia publicului necesitatea de adaptare a regulilor privind protectia datelor. UE are in vedere revizuirea unei directive care reglementeaza toate aceste lucruri. Eurodeputatul Axel Voss (Germania) de la Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat) a acordat un interviu pentru site-ul Parlamentului European unde a vorbit despre schimbarile propuse.

Raportul intocmit de Axel Voss a fost votat de comisia pentru libertati civile, justitie si afaceri interne miercuri. „Consumatorii ar trebui sa poata controla fluxul de date personale de pe internet. Ei ar trebui sa stie ce date sunt facute publice, unde sunt acestea stocate si cum vor fi utilizate in cazul in care sunt publicate. Consumatorii ar trebui sa poata sterge aceste date sau sa poata impiedica alte persoane sa le colecteze”, spune eurodeputatul.

Rep: Domnule Voss, care sunt principalele provocari in ceea ce priveste confidentialitatea si protectia datelor in UE?

Axel Voss: In primul rand, avem progresul tehnologic constant si noile modalitati de aplicare la care acesta da nastere. Web 2.0, retele sociale, servicii GPS sau smartphone-uri, toate acestea nici nu puteau fi inchipuite atunci cand actuala legislatie privind protectia datelor a fost adoptata. Aceasta trebuie sa fie actualizata pentru a tine pasul cu progresele tehnice si pentru a garanta protectia datelor pentru cetatenii europeni pe viitor.

In al doilea rand, directiva UE din 1995 este o baza destul de buna, dar este implementata in moduri diferite in statele membre. Companiile trebuie sa se adapteze la o multitudine de legi de confidentialitate. Avem nevoie de o lege unitara la nivelul UE.

In plus, punerea in aplicare este un element cheie. Reglementarile europene privind protectia datelor trebuie sa se aplice ori de cate ori sunt procesate date care privesc cetatenii europeni. Acest punct este important daca ne gandim la serviciile online care vizeaza piata europeana din SUA sau Asia.

Rep: Ce ne puteti spune despre criminalitatea virtuala? Nu a devenit aceasta o provocare pentru protectia datelor?

Axel Voss: Numarul infractiunilor virtuale este in continua crestere si, din experienta noastra practica, vedem ca este foarte dificil sa investigam infractorii si sa-i aducem in fata justitiei. Aici intra in scena, de asemenea, responsabilitatea cetatenilor pentru publicarea propriilor date. Trebuie sa ajutam oamenii sa constientizeze cu exactitate actiunile pe care le intreprind pe internet. Trebuie sa ajutam consumatorii sa constientizeze pericolele, pentru ca pe viitor sa fie mai atenti cu datele pe care le fac publice. Cea mai buna protectie este intotdeauna aceea pe care ti-o asiguri. Astazi oamenii tind sa isi lase amprentele digitale peste tot.

Dar nu este numai vina consumatorului. Solicit cu tarie introducerea unui principiu de responsabilizare pentru cei care sunt responsabili de controlul datelor, de exemplu companiile. Mai mult, eu si colegii mei am votat pentru unele principii generale privind incalcarile in caz de protectie a datelor. De exemplu, daca datele adiacente cartilor de credit sunt furate de pe serverele unei companii, cei responsabili trebuie sa anunte imediat oamenii afectati, pentru ca acestia sa poata lua masurile necesare pentru a se proteja si pentru a diminua eventualele pierderi. Scandalurile recente iscate de la pierderea acestui tip de date arata ca, momentan, acest lucru nu se intampla.

Rep: Sugerati principii relativ noi de protectie a datelor, precum „privacy by design” (respectarea vietii private in modul de conceptie) si „privacy by default” (respect intrinsec pentru viata privata). Ce presupun acestea?

Axel Voss: Aceste doua principii au ca scop reducerea cantitatii datelor distribuite automat prin dispozitive tehnice. Cerem producatorilor sa integreze de la inceputul serviciului sau produsului obligatia de reducere a depozitarii datelor. Acest lucru inseamna ca protectia datelor va fi prezenta in modul de conceptie.

Respect intrinsec pentru viata privata inseamna ca, atunci cand foloseste un produs, consumatorul trebuie sa il gaseasca setat pe parametrii care ofera cea mai mare protectie. In momentul de fata, trebuie de cele mai multe ori sa schimbam noi parametrii daca dorim sa fim protejati. Acesta este un inconvenient major. Dorim sa inversam aceasta logica: daca vrei sa arati mai mult, trebuie sa schimbi parametrii. Oamenii trebuie sa aiba dreptul de a decide cat de multe date personale sunt vizibile, iar aceasta decizie nu trebuie sa le impiedice accesul la anumite servicii.

Rep: Insistati asupra nevoii de transparenta si de reducere la minimum a datelor pe internet. Ce inseamna acest lucru?

Axel Voss: Consumatorii trebuie sa isi poata controla datele personale. Trebuie sa stie ce date sunt vizibile, unde sunt acestea stocate si cum vor fi utilizate. Trebuie sa poata sterge aceste date sau sa-i poata impiedica pe ceilalti sa le stocheze: aceasta este transparenta. Din pacate, mediul online nu este transparent in momentul de fata.

Reducerea la minimum a datelor pe internet inseamna ca firmele nu trebuie sa colecteze toate datele disponibile, ci doar ce este necesar si sa faca acest lucru in mod proportionat. Trebuie sa isi impuna limite, lucru care cere o schimbare de mentalitate.

interviu realizat de site-ul Parlamentului European