Taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana, astfel cum a fost modificata inclusiv in decembrie 2009, este contrara dreptului Uniunii Europene, a decis, joi, Curtea de Justitie a UE de la Luxemburg.

Legislatia romana a instituit, incepand de la 1 iulie 2008, o taxa de poluare care trebuie sa fie platita cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania, anunta Mediafax. Reglementarea mentionata nu face distinctie intre vehiculele fabricate in acest stat membru si cele produse in strainatate. De asemenea, aceasta nu face distinctie intre vehiculele noi si vehiculele de ocazie, explica in hotararea sa de joi Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg.

Prin hotararea pronuntata joi, 7 iulie, Curtea UE aminteste ca, astfel cum a stabilit deja in cauza Tatu, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala. In aceste conditii, reglementarea mentionata are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre.

Desi varianta modificata a taxei auto care a starnit atatea nemultumiri nu a intrat in vigoare, ministrul Mediului vorbeste din nou despre ideea inlocuirii acestei taxe cu una "generala de poluare" care sa fie platita anual de soferi in functie de cat polueaza masina. Ideea nu este noua, insa ministrul Borbely declara recent ca deocamdata se va merge pe varianta actuala care este pe cale de a fi oricum modificata. Proiectul noii taxe auto a fost publicat in iunie si taxa ar trebuit sa intre in vigoare la 1 iulie, insa acest lucru s-a amanat pana la un termen necomunicat.

"Domnul Tatu, locuieste in Romania si a cumparat un automobil de ocazie in Germania, in iulie 2008, la pretul de 6 600 de euro. Acest vehicul avea o capacitate cilindrica de 2 155 cm3 si respecta norma de poluare Euro 2. Fabricat in 1997, vehiculul respectiv a fost inmatriculat in Germania in acelasi an. Pentru a putea sa inmatriculeze acest vehicul in Romania, domnul Tatu a trebuit sa plateasca suma de 7 595 de lei (aproape 2 200 de euro) ca taxa pe poluare. Apreciind ca taxa este contrara dreptului Uniunii, domnul Tatu a solicitat restituirea sumei platite", se arata pe siteul CE declansarea si desfasurarea procesului de la Curtea de Justitie a UE care a hotarat ca taxa pe poluare instituita prin reglementarea romana si care se aplica vehiculelor la prima inmatriculare in acest stat membru este contrara dreptului Uniunii.

Vezi povestea "domnului Tatu" care a desfintat taxa

de Ionut Baias