40% dintre consumatorii europeni au achizitionat bunuri sau servicii online in 2010, de doua ori mai mult decat in 2005. Conform unui studiu privind "comportamentul consumatorului intr-un mediu digital" prezentat marti in Comisia pentru Piata interna, cresterea cea mai mare a fost observata in tarile in care comertul online era deja raspandit in 2005, in timp ce consumatorii din Europa de Sud si de Est raman in continuare in urma la achizitionarea produselor sau serviciilor online.

Accesul la internet joaca un rol esential in comertul online. Potrivit Eurostat,  70% din gospodariile din UE au avut acces la internet in 2010. Cea mai mare rata a fost identificata in tarile de Jos - 91%, in timp ce in Romania doar 33% din gospodarii aveau acces la internet.

Studiul citeaza date Eurostat aferente anului trecut, ce arata ca Romania si Bulgaria se afla pe ultimele locuri din punct de vedere al procentului de consumatori care apeleaza la cumparaturi online (sub 10%). La polul opus se afla Danemarca, Marea Britanie, Olanda si Suedia, unde peste 60% dintre consumatori au cumparat bunuri si produse online.

Achizitionarea online: da, insa pe piata interna

In ciuda cresterii cumparaturilor online, majoritatea consumatorilor se concentreaza in continuare pe piata interna. Aproximativ 23% au facut achizitii de la un vanzator cu sediul in alta tara a UE in 2010. Cu toate acestea, cifrele ascund diferențe mari; peste 90% din consumatorii maltezi au cumparat produse sau servicii dintr-un alt stat membru, in comparatie cu doar 10% din consumatorii polonezi.

Ce cumparam online?

In general, consumatorii achizitioneaza online haine si bunuri sau servicii legate de calatorii. Paradoxal, calculatoarele si produsele electronice sunt cel mai putin probabil sa fie cumparate online.

Vanzatorii online

Cresterea numarului de persoane care achizitioneaza online nu a coincis cu cresterea numarului de vanzatori. Aproximativ 14% din societatile din UE vand produse sau servicii pe internet, cifra variind considerabil de la o tara la alta. Peste 20% din intreprinderile din tari precum Belgia, Republica Ceha sau Danemarca vand produse sau servicii online, in timp ce in 11 tari, inclusiv Bulgaria, Romania, Grecia si Slovacia, numarul acestor intreprinderi este mai mic de 10%.

Argumente pro si contra

In prezent UE dispune de un cadru juridic in vigoare, insa legislatia nu se poate aplica sau poate fi mai greu de aplicat atunci cand consumatorii interactioneaza cu vanzatori din afara UE.

Studiul subliniaza unele avantaje ale comertului online, precum costurile reduse de distributie si mediu, insa subliniaza faptul ca internetul a deschis totodata consumatorilor accesul la continutul ilegal. Solutia propusa in studiu este de a imbunatati cadrul juridic si de a oferi consumatorilor un acces mai bun la continut, la un pret rezonabil, pentru a descuraja utilizarea si furnizarea continutului ilegal.

sursa: site-ul PE