Cercurile de decizie stabilite in ianuarie 2008 (politic, inalt birocratic, functionaresc) nu functioneaza in practica. Greutatea a picat pe umerii tandemului MAE - Departamentul de Afaceri Europene. Dar nici aici lucrurile nu merg bine, exista dualitate si rivalitate intre MAE si DAE. Pana acum s-a rezolvat de facto prin faptul ca MAE a ajuns sa domine DAE, se arata in raportul CRPE "MAE contra MAEu - cum putem stopa rivalitatea si incuraja cooperarea intre cele doua ministere care ne reprezinta in UE" (autori: Cristian Ghinea si Dragos Dinu).

Mecanismul de coordonare a afacerilor europene din Romania este unul deficitar. Consiliul de Afaceri Europene, forul unde seful guvernului trebuia sa se vada regulat cu ministrii implicati in stabilirea pozitiilor de tara nu exista in practica. Nivelul imediat urmator, secretari de stat – directori, este permanent subreprezentat. De fapt, totul a picat pe umerii tandemului MAE – Departamentul de Afaceri Europene.

Dar nici aici lucrurile nu merg bine, exista dualitate si rivalitate intre MAE si DAE. Pana acum s-a rezolvat de facto prin faptul ca MAE a ajuns sa domine DAE, pentru ca detine Reprezentanta Romaniei la Bruxelles, ambasadele in tarile membre si pentru ca are in lucru dosare mai sensibile politic.

Aparitia unui Minister al Afacerilor Europene risca sa complice lucrurile mai mult decat sa le simplifice. Premierul Emil Boc a promis ca viitorul minister sa se ocupe coordonarea afacerilor europene. Dar de fapt noul minister doar preia vechiul DAE (plus institutia care se ocupa de fonduri europene) si nu pare a primi parghii suplimentare. Intaietatea MAE nu va mai fi totusi usor acceptabila pentru noua institutie, deci riscam sa accentuam rivalitatea si frictiunile de pana acum. CRPE face o analiza a sistemului de coordonare a afacerilor europene si propune cateva solutii pentru a-l eficientiza.

Cine stabileste pozitiile de tara ale Romaniei?


Pana la integrarea in Uniunea Europeana, agenda europeana a Romaniei era gestionata de fostul Minister al Integrarii, de Ministerul Afacerilor Externe, iar coordonarea se facea formal la nivelul Cancelariei premierului, unde exista un secretariat permanent pe aceasta tema. Dupa aderare, in ianuarie 2008 a fost promovata o hotarare de guvern prin care s-a schimbat cadrul de coordonare:
a) fostul Minister al Integrarii a devenit Departamentul Afacerilor Europene (DAE), structura subordonata direct guvernului, condusa de un secretar de stat cu rang de ministru.
b) s-a creat o structura de decizie pe trei niveluri:

  • Consiliul de Afaceri Europene – unde premierul ar trebui sa se intal-neasca regulat cu ministrii de linie, cu sefii DAE si MAE;
  • Comisia de Afaceri Europene – ar trebui sa reuneasca birocratia de ni-vel inalt – secretari de stat sau directori, sub presedintia DAE, MAE sau a Mi-nisterului de Finante (in functie de tematica);
  • grupurile de lucru – experti din cadrul ministerelor implicate, tot sub presedintia DAE sau MAE.


c) HG nu stabileste o functie clara de coordonare, ci, in functie de tema discutata, rolul prim poate fi jucat de MAE (daca se discuta chestiuni de Politica Externa si Securitate), de Ministerul de Finante (daca discutia este in zona de finante publice si guvernare economica europeana) sau de DAE (piata interna si alte teme).

Raport integral pe Centrul Roman de Politici Europene

Acest raport apare sub egida comuna a proiectelor “Romania activa in dezbaterile europene II”, derulat de Centrul Roman de Politici Europene (CRPE) si finantat de Fundatia Soros in cadrul Initiativei de Politica Externa si Intarirea capacitatii Parlamentului Roman de a fi un Actor European Activ », finantat de Friedrich Ebert Stiftung.