Comisia Europeana a adoptat un pachet de masuri menit sa sporeasca gradul de interactiune cu partile in cadrul procedurilor antitrust si sa consolideze mecanismele de protectie a drepturilor procedurale ale partilor. Aceste masuri vor spori transparenta si echitabilitatea procedurilor in materie de concurenta, oferind partilor o imagine clara a aspectelor pe care se pot astepta sa le intalneasca in diferite etape ale unei investigatii antitrust si sporind capacitatea acestora de a interactiona cu serviciile Comisiei. In cazul unui diferend legat de drepturile lor procedurale, partile pot sesiza in aceasta privinta consilierul-auditor in domeniul concurentei, care va avea un rol mai proeminent pe tot parcursul procedurii antitrust.

Joaquin Almunia, vicepresedinte al Comisiei si comisar responsabil de politica in materie de concurenta, a afirmat: "Pachetul procedural demonstreaza faptul ca dorim sa ascultam punctul de vedere al partilor interesate, dorim sa invatam din experienta si sa facem imbunatatiri, mentinand insa eficienta procedurilor. Cred ca toate partile la procedurile in domeniul concurentei vor beneficia de imbunatatiri reale in practica", potrivit site-ului Reprezentantei CE la Bucuresti.
 

Comunicarea privind cele mai bune practici introduce o serie de elemente noi fata de proiectul anterior, prezentat in 2010, elaborat in urma unei consultari publice si bazat pe experienta concreta, printre care:

  • informarea partilor, in cadrul comunicarii privind obiectiunile, cu privire la principalii parametri relevanti care sunt avuti in vedere pentru impunerea eventuala a unor amenzi;
  • extinderea sferei reuniunilor de analiza a situatiei curente la cazurile de cartel si includerea reclamantilor aflati in situatii specifice;
  • un acces imbunatatit la "contributiile esentiale" ale reclamantilor sau ale partilor terte, de exemplu studii economice, inainte de emiterea comunicarii privind obiectiunile;
  •  publicarea deciziei de respingere a plangerilor, fie integral, fie in rezumat.

 Pachetul cuprinde, de asemenea, un mandat revizuit al consilierului-auditor, care consolideaza si extinde rolul consilierului-auditor. Consilierul-auditor este independent de serviciile de gestionare a cazurilor si joaca un rol crucial in calitate de aparator al drepturilor procedurale in cadrul procedurilor in domeniul concurentei. In special, noul mandat ii permite consilierului-auditor sa intervina in timpul etapei de investigare a procedurilor antitrust si a anumitor proceduri in materie de concentrari economice.

Pachetul include, de asemenea, noi evolutii legate de cele mai bune practici privind comunicarea de date economice.
 
 Informatii suplimentare

Comunicarea privind cele mai bune practici privind procedurile antitrust

Comunicarea contine orientari privind cele mai bune practici, menite sa asigure o mai buna informare a partilor cu privire la situatia curenta, pe tot parcursul procedurilor. Comunicarea prevede, de asemenea, o interactiune extinsa intre serviciile Comisiei si partile relevante, dintr-un stadiu incipient al procedurii, dupa cum urmeaza. Urmatoarele practici au fost aplicate incepand cu 2010:

  •     initierea mai rapida a procedurilor oficiale;
  •     organizarea de reuniuni de analiza a situatiei curente in momente-cheie ale procedurilor;
  •     divulgarea contributiilor esentiale inca din etapa de investigare;
  •     anuntarea publica a initierii si a inchiderii unei proceduri, precum si a trimiterii unei comunicari privind obiectiunile;
  •     orientari cu privire la modul in care sunt utilizate in practica procedurile privind angajamentele.

 In urma unei consultari publice lansate in ianuarie 2010 si avand in vedere experienta dobandita cu ocazia proiectelor de bune practici, au fost introduse noi imbunatatiri esentiale:

  •  informarea partilor, prin comunicarea privind obiectiunile, cu privire la principalii parametri relevanti care sunt avuti in vedere pentru impunerea eventuala a unor amenzi;
  •  extinderea sferei reuniunilor de analiza a situatiei curente la cazurile de cartel si includerea reclamantilor aflati in situatii specifice;
  •  un acces imbunatatit la "contributiile esentiale" ale reclamantilor sau ale partilor terte, de exemplu studii economice, inainte de emiterea comunicarii privind obiectiunile;
  •  publicarea deciziei de respingere a plangerilor, fie integral, fie in rezumat.

 
 Revizuirea mandatului consilierului-auditor

Mandatul revizuit consolideaza rolul consilierului-auditor ca aparator al drepturilor procedurale.

Un element extrem de important este acela ca consilierul-auditor are noi atributii in etapa de investigare:

  • sa solutioneze problemele legate de confidentialitatea comunicarilor dintre intreprinderi si avocatii lor externi (secretul profesional);
  •  sa intervina atunci cand o intreprindere considera ca nu a fost informata cu privire la statutul sau in cadrul procedurii;
  •  partile vor avea, de asemenea, posibilitatea sa sesizeze consilierul-auditor in cazul in care considera ca nu ar trebui sa fie constranse sa raspunda la acele intrebari care le-ar putea obliga sa recunoasca o incalcare;
  •  sa intervina in diferendele legate de prelungirea termenelor de raspuns la solicitarile de informatii, in conformitate cu articolul 18 alineatul (3) din Regulamentul nr. 1/2003 in materie de practici anticoncurentiale.
  • I.B.