Maghiarii primesc inca o veste proasta. Transportul public din Budapesta, capitala Ungariei, este la un pas de a da faliment! Istvan Tarlos, primarul Budapestei, face eforturi uriase pentru a nu lasa situatia sa fie scapata de sub control. Falimentul BKV (Budapesti Közlekedési Zrt) ar costa economia Ungariei 14 miliarde de forinti pe zi!

BKV Zrt, compania care detine controlul asupra transportului public din Budapesta, este indatorata pana peste cap si are o datorie de 65 de miliarde de forinti, pe care trebuie sa o plateasca imediat, potrivit Expat Times.Guvernul condus de Viktor Orban a alocat doar 32 de miliarde de forinti, in conditiile in care, pentru a functiona la parametrii normali, compania ar trebui sa beneficieze de la stat de 150 de miliarde de forinti, aproximativ 480 de milioane de euro.

Din costul biletelor de transport nu se asigura decat 50% din costurile de functionare ale companiei. BKV a supravietuit pana acum vanzand garaje mai vechi si o serie de baze de reparatii, acolo unde, in locul lor, s-au construit mall-uri si blocuri de locuinte.

Tarlos a anuntat ca i-a trimis lui Viktor Orban un pachet de masuri pentru a salva de la faliment compania BKV. Masurile sunt extrem de dure si nepopulare, cum ar fi:

  • schimbarea reglementarilor pentru a face consiliile districtuale sa cofinanteze transportul public al orasului
  • introducerea unei taxe a transportului public
  • crearea unei infrastructuri necesare pentru a introduce o asa numita taxa pentru aglomeratie
  • noi parcuri auto si construirea de noi garaje pentru masini
  • eliminarea activitatilor ineficiente
  • externalizarea transportului cu autobuze

Daca guvernul condus de Orban nu va lua rapid o decizie, compania care controleaza transportul public in Budapesta ar putea da faliment in maxim o luna de zile. Cele mai rapide masuri ar insemna renuntarea la transportul de noapte si micsorarea numarului de autobuze trimise pe traseu, ceea ce ar conduce la concedieri de personal.

BKV a fost fondata inca din anul 1968 si opereaza 3 linii de metrou, 32 de linii de tramvai, 15 linii de troleibuz si 235 de linii de autobuz, dintre care 28 sunt de noapte.

Parcul auto al BKV este si el invechit. In ultimii cinci ani, s-au achizhitionat doar 150 de autobuze noi, marca Volvo. Cel mai vechi autobuz din parcul auto al BKV are 24 de ani (cu 3,5 milioane de kilometri la bord), iar vechimea medie a autobuzelor diesel este de 16,5 ani.

Compania a fost implicata intr-un urias scandal de coruptie. In perioada 2009 – 2010 s-a facut o ancheta a tuturor contractelor incheiate in ultimii 20 de ani de BKV, foarte multi angajati – cheie si directori fiind condamnati la inchisoare.

Budapesta are 1,7 milioane de locuitori iar 54% din populatie foloseste transportul public, restul fiind asigurat de firme private.

I.B.