Ati fost vreodata pe punctul de a semna un contract pentru un imprumut personal, carte de credit sau alte credite de consum si ati descoperit ca este mai scump decat v-ati asteptat? Din 562 de site-uri de internet verificate initial, numai 30% au trecut testul verificarii minutioase pentru respectarea normelor UE relevante de protectie a consumatorilor si 70% din aceste site-uri (393) au fost marcate pentru investigatii ulterioare. vezi principalele probleme constatate

Din 562 de site-uri internet verificate initial, numai 30% au trecut testul verificarii minutioase pentru respectarea normelor UE relevante de protectie a consumatorilor si 70% din aceste site-uri (393) au fost marcate pentru investigatii ulterioare.

Principalele probleme constatate au fost:

  • Lipsa informatiilor in publicitatea privind creditele de consum: publicitatea de pe 258 (46 % dintre site-urile verificate) nu includea toate informatiile standard solicitate de Directiva privind creditul de consum, de exemplu: i) dobanda anuala efectiva (DAE), care este esentiala pentru a compara ofertele ii) informatii privind includerea sau nu in costul total a costurilor cu serviciile auxiliare obligatorii (de exemplu, asigurare) sau iii) durata contractului de credit;
  • Omiterea unor informatii cheie privind oferta: 244 (43 %) dintre site-uri nu au oferit informatii clare despre toate elementele diferite din costul total, de exemplu, i) privind tipul de rata a dobanzii (fixa, variabila sau ambele), ii) privind durata creditului (daca este cazul) si iii) privind unele dintre costurile aferente creditului (de exemplu, un comision de intermediere);
  • Prezentarea inselatoare a costurilor in cazul in care costul creditului este afisat intr-un mod care este fals sau ar putea induce in eroare consumatorii, de exemplu, i) in privinta felului in care se calculeaza pretul sau ii) in cazul in care consumatorul nu este informat ca, la costul creditului de consum in sine, se adauga o asigurare obligatorie. 116 site-uri (20 %) dintre site-uri au prezentat acest tip de problema.

Care sunt urmatoarele etape?

Faza controlului punerii in aplicare va incepe acum: in urmatoarele saptamani si luni, operatorii economici vor fi contactati de catre autoritatile nationale si li se va solicita sa ofere clarificari sau sa-si corecteze site-urile. Nerespectarea acestei obligatii, in functie de legislatia nationala aplicabila, poate duce la proceduri judiciare care au drept rezultat aplicarea de amenzi sau chiar inchiderea site-urilor internet. Autoritatile nationale de aplicare a legii sunt chemate sa raporteze Comisiei Europene pana in toamna anului 2012. Comisia va intocmi un raport privind rezultatele.

de I.B.

sursa: https://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweeps_en.htm