Circa 180 de migranti au fost returnati voluntar din Romania in tarile lor de origine cu ajutorul OIM in acest an, iar pana la finalul anului cifra va creste simtitor. Fiecarui migrant i se acorda 400 de lei bani de drum si servicii sau bunuri in valoare de circa 900 de dolari migrantilor intrati in programul de asistenta pentru reintegrare. Despre cum se produce aceasta returnare voluntara asistata, ce cheltuieli suporta statul roman, cum se dau acesti bani si cum pot schimba ei viata migrantului am discutat intr-un interviu EurActiv.ro cu domnul Mihail Clondir, ofiter sef Operatiuni in cadrul Organizatiei Internationale pentru Migratie din Romania.

Legea prevede doua cai majore: returnarea fortata (n.r. termenul expulzare nu mai este considerat oportun) si returnarea voluntara, care poate fi din proprie initiativa sau returnare voluntara asistata. Aici rolul OIM devine major.

Asa cum precizam intr-un articol anterior, returnarea voluntara asistata se produce atunci cand imigrantul este de acord sa se intoarca in tara lui, dar ii lipsesc conditiile materiale si are nevoie de un ajutor suplimentar.


Ionut Baias: OIM se afla aproape de finalul primului proiect de returnare voluntara care include si componenta de asistenta pentru reintegrare. Cum are loc concret o returnare voluntara asistata?

Mihail Clondir: Dupa ce si migrantul si reprezentantul OIM stiu sigur ca vrea sa plece acasa voluntar, exploram toate posibilitatile de asistenta: incepand cu documente de calatorie, biletul de avion (rezervat si nu cumparat), luam legatura cu misiunile OIM de tranzit si din tara de destinatie atunci cand migrantul a cerut asistenta; se adreseaza cererea pentru certificatul de repatriere care este emis de ORI care da dreptul strainului sa plece din Romania, se ridica documentele de calatorie de la ambasada/consulatul respectivului migrant daca acesta nu are acte sau acte valabile dupa care se cumpara biletul de avion si migrantul va fi condus la aeroport de reprezentantul OIM care ii va oferi asistenta de la formalitatile vamale si de frontiera pana la urcarea in avion.
 
Daca zborul va fi cu escala, acesta va fi asteptat in respectivul aeroport de catre un reprezentat al OIM din biroul de tranzit aflat in aeroport care-i va da tot sprijinul necesar: informatii, asistenta medicala, hrana etc. si-l va conduce la urmatorul zbor. Primesc mesaj pe mail ca acest cetatean a fost asistat in tranzit si a plecat catre tara de origine. Cand a ajuns la destinatie primim iarasi un mail de la reprezentantul OIM ca a ajuns cu bine si ca a beneficiat de asistenta acestora.

Rep: Cine plateste biletul de avion si asistenta de tranzit? Care este suma finala?

Mihail Clondir: Inainte de a pleca din Romania, migrantului i se inmaneaza o suma de bani necesara pentru a face mici cheltuieli pe drum (apa, hrana etc.) si pentru a-si plati drumul de la aeroportul din tara de origine pana la domiciliu fiindca e foarte probabil ca acesta sa nu locuiasca in orasul in care exista aeroport si sa mai aiba un drum lung pana acasa. Banii sunt acordati de OIM si difera de la program la program. Pentru ultimul proiect derulat suma este de 400 de lei, bani pe care migrantul ii poate schimba la casa de schimb in valuta care-i foloseste.
Fondurile pentru acest proiect provin de la UE in proportie 75%, 20% vin de la Guvernul Romaniei iar 5% de la OIM.


Rep: Programul de returnare voluntara are doua mari componente. Am vorbit despre prima. Care este a doua componenta?

Mihail Clondir: Este vorba despre componenta de asistenta pentru reintegrare. Ce presupune ea? Un ajutor pentru migrant astfel incat atunci cand va ajunge in tara de origine sa se integreze mai usor social sau profesional, sa-si castige demnitatea si sa-i asigure un punct de plecare.

Cum facem acest lucru: Li se propune tuturor sa faca un curs vocational, sa invete o meserie, evident ca nu niste meserii foarte sofisticate, dar niste meserii care sa-i ajute odata ajunsi acasa sa-si castige un venit mic care sa-i ajute sa supravietuiasca. Vorbim de meserii ca zugrav, faiantar, bucatar, ospatar, sa lucreze in agricultura etc. Mai mult, OIM il poate ajuta cu o suma mica pentru a-si cumpara uneltele necesare practicarii meseriei.

Rep: Care sunt sumele si cum se stabilesc ele?

Mihail Clondir: Este de vorba de suma de reintegrare in cuantum de aproximativ 900 de dolari pentru acest proiect. Migrantul primeste servicii sau bunuri materiale necesare practicarii meseriei, conform planului de reintegrare, nu primeste bani cash.

Rep: Cum apare aceasta suma in comparatie cu alte tari care ofera asistenta pentru returnare voluntara?

Mihail Clondir: Sunt tari care ofera mult mai mult, tari care ofera mai putin si tari care nu ofera nimic. Noi suntem bucurosi ca putem oferi pentru prima data aceasta suma. Comparativ cu alte tari care au traditie in repatriere voluntara este o suma mica. Sunt tari occidentale care ofera pana la 3.000 de dolari sau de lire sterline. Bineinteles ca si conditiile de reintegrare sunt mai drastice: controale, raportari fiscale, banii nu se acorda intr-o transa, ci esalonat si controlat.

Rep: Cum ajung acesti bani la migrant si cum ii poate folosi el?

Mihail Clondir: Migrantul nu primeste banii cash deoarece reintegrarea nu este o recompensa. Banii reprezinta serviciile sau bunurile pe care le ofera OIM astfel ca banii sunt dati direct catre furnizorii de servicii sau bunuri cerute de migrant si acceptate de noi. Banii sunt platiti prin biroul OIM din tara de origine care supravegheaza intreg procesul de reintegare.

Rep: Care sunt etapele acestei consilieri pentru asistenta de reintegrare? Cine face propunerile si cum stabiliti care proiect este cel mai potrivit?

Mihail Clondir: Noi lucram in parteneriat cu anumite ONG-uri care sunt specializate pe aceasta directie si vin cu solutiile cele mai oportune. Si migrantul poate sa vina la randul lui cu diferite propuneri care trebuie discutate intre noi si ajuns la un consens. Intotdeauna migrantul este insa intrebat deoarece isi cunoaste cel mai bine tara, mediul familial si economic din care provine. Se analizeaza situatia particulara a fiecarui caz in parte. Ne bazam aici foarte mult pe experientele anterioare avute cu alti migranti, precum si pe experienta biroului OIM din tara de origine.
 

Rep: Migrantul se poate razgandi odata ajuns acasa si poate schimba destinatia banilor?

Mihail Clondir: Da. Se poate razgandi daca sunt motive obiective. Aceasta schimbare de plan se face numai prin consultare cu biroul OIM din tara de origine si numai dupa ce OIM Romania isi da acordul, deoarece noi suntem cei care derulam proiectul. Un scurt exemplu: un migrant a urmat cateva cursuri de IT si si-a dorit un laptop. Cand a ajuns insa si-a dat seama ca ar reusi mai bine daca si-ar lua o masina second-hand si s-ar apuca de taximetrie pe cont propriu, aceasta fiind meseria lui inainte de a emigra.


Rep: Cifrele migratiei pentru Romania arata ca in acest an, pana acum doar, s-au returnat 180 de persoane. Din acestia cati au beneficiat de servicii de asistenta pentru reintegrare?

Mihail Clondir: 36 de persoane au beneficiat de aceasta asistenta si au urmat cursuri vocationale. Cifra este limitata de buget insa, dar speram ca pe viitor sa putem oferi si mai multor persoane acest gen de asistenta.


Rep: Ne puteti oferi cateva exemple? Ce au solicitat persoanele care beneficiaza de acest program?

Mihail Clondir: Majoritatea provenind din zone rurarale din tari ca Maroc, Tunisia, Iran, Nepal, au optat pentru activitati agricole, sa-si cumpere unelte pentru agricultura, animale etc. Nu e nimic spectaculos, dar pentru ei inseamana ceva, fiindca e mai mult decat aveau si au sansa sa nu o ia de la zero.

Rep: Cum puteti avea control asupra derularii acestor proiecte?

Mihail Clondir: In primul rand intreg procesul este monitorizat de biroul OIM din tara respectiva care ne trimite rapoarte regulat. Mai rar trimitem si noi o echipa la fata locului pentru a vedea cat de eficace a fost proiectul, cum s-a derulat, care este starea migrantului etc. Este foarte util pentru a dobandi o experienta marita. Nu verificam mereu direct din principii de organizare si eficienta fiindca astfel de deplasari costa, iar noi folosim banii cat mai eficient in interesul exclusiv al migrantului.

Rep: Este pe cale de a se incheia primul program al OIM Romania in care ati oferit si acest gen de asistenta. Multumiri si neimpliniri?

Mihail Clondir: Multumirea e legata in principal de faptul ca am putut ajuta atatia oameni aflati in situatiii foarte grele. Nemultumirea e ca nu am putut derula mai din timp astfel de proiecte. Va dau un exemplu: Cu ceva timp in urma am ajutat sa se repatrieze voluntar un grup de oameni din Honduras, platindu-le doar banii de drum. Pentru acei oameni, cei 900 de dolari ar fi insemnat practic asigurarea vietii pentru 7-8 luni, venitul lor lunar fiind de cativa dolari. Nu numai ca i-am fi putut ajuta sa inceapa o viata noua, ci i-am fi ridicat practic pe scara sociala.

NOTA: Acest interviu a fost realizat in cadrul campaniei de informare OIM din proiectul "Sprijinirea programelor de returnare voluntara asistata si reintegrare (RVAR) in Romania", care va include o serie de articole realizate de EurActiv.ro despre activitatea OIM.

de Ionut Baias