Beneficiari si consultanti implicati in proiecte cu finantare prin Programul Operational Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE) au detaliat problemele cu care se confrunta cand trebuie sa desfasoare proceduri de achizitii publice in cadrul proiectelor. Oficialii Ministerului Economiei au venit cu cateva raspunsuri si au promis ca vor publica un Manual al beneficiarilor care sa contina mai multe instructiuni sau recomandari inspirate din sugestiile companiilor. In acelasi timp, o noutate legislativa: Ordinul privind procedura de atribuire pe care trebuie sa o respecte beneficiarii privati de fonduri structurale (care nu intra sub incidenta OUG 34/2006) a fost semnat in data de 29 octombrie si urmeaza sa apara in Monitorul Oficial. Spune dificultatile cu care te-ai confruntat, daca esti beneficiar/consultant, la formularul de comentarii de la finalul articolului.

Ioana Morovan

In urma intalnirii dintre beneficiari, consultanti si institutiile de resort in gestionarea fondurilor POS CCE au rezultat cateva dificultati majore cu care se confrunta companiile cand trebuie sa deruleze proceduri de achizitii pentru bunuri sau servicii.

Mai jos, un top al acestora. Este o prima analiza realizata de EurActiv.ro/HotNews.ro, urmand a fi completata cu informatii din cadrul altor Programe Operationale, inclusiv informatii furnizate de cititorii EurActiv.ro/HotNews.ro.

1. Diferente intre planul de achizitii prezentat odata cu Cererea de finantare si procedurile de achizitii, mult mai detaliate, care au loc dupa semnarea contractului. Diferentele tin de datele financiare din momentul intocmirii proiectului versus situatia din momentul inceperii proiectului, si de nivelul de detaliere al achizitiilor care difera in planul depus initial, fata de procedurile de achizitii concrete.

Raspuns Carmen Rosu, Director General AM POS CCE: Daca sunt necesare anumite modificari, in limite care sa nu modifice datele esentiale ale proiectului evaluat, se pot discuta cu OI sau AM.

2. Modul de definire a necesitatilor proiectului, in functie de care se alege procedura de achizitii.

Raspuns oficiali: In principiu, definirea necesitatilor este responsabilitatea beneficiarilor si trebuie analizata foarte atent la nivelul acestora.

3. Definirea criteriilor (specificatii tehnice) astfel incat sa asigure calitatea dorita, dar fara a restrictiona competitia.

Raspuns Adrian Ciocanea, secretar de stat MECMA: Un criteriu adaugat cu buna credinta in documentatie, care sa asigure calitatea dorita, nu ar trebui sa fie pus sub semnul intrebarii.

4. Dilema: Necesitatea mai multor formulare standardizate? (cum au solicitat o parte din beneficiari) versus capcana standardizarii, care ingradeste prea mult beneficiarii.

5. Solicitare: Asigurarea unei pagini de internet de catre AM pentru publicarea anunturilor de atribuire de catre beneficiari.

Aceasta este numai o parte din problemele ridicate de catre beneficiarii si consultantii prezenti la intalnirea cu oficialii din institutiile de resort.

Oficialii au amintit aprobarea unui act normativ care ar trebui sa vina in sprijinul beneficiarilor: Un Ordin privind procedura de atribuire pe care trebuie sa o respecte companiile private. Vezi documentul aici.

Alte declaratii recente legate de initiative oficiale in domeniul achizitiilor publice

Razvan Cotovelea, secretar de stat in cadrul Ministerului Afacerilor Europene, a declarat recent intr-un interviu din Buletinul Informativ - Instrumente structurale ce noutati au fost adoptate pe acest domeniu:

  • "S-a aprobat in Guvern, prin memorandum, o lista unitara de verificare prin care se face trecerea de la o verificare formala a existentei documentelor la o verificare pe fond a principalelor aspecte care vizeaza procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica.
  • Prin hotararea de Guvern initiata de catre MAEur, Guvernul consolideaza rolul AMurilor in procesul de verificare a procedurilor de achizitii publice si delimiteaza atributiile si responsabilitatile diverselor institutii implicate in verificarea respectarii normelor comunitare si nationale privind achizitiile publice.
  • Totodata, se va intari capacitatea administrativa a AM/OI prin cresterea numarului de personal alocat pentru verifi carea cererilor de rambursare si pentru verificarile la fata locului.
  • In plus, la nivelul MAEur este in curs de elaborare un compendium al diverselor spete care pot aparea in procesul de derulare a achizitiilor publice, plecand de la situatiile cu care ne-am confruntat pana in prezent si de la interpretarile auditorilor si a altor organe de control. Este ca un fel de ”jurisprudenta” in domeniu. Acest document va fi discutat si analizat si cu institutiile cu responsabilitati in domeniul achizitiilor publice.
  • In plus, ANRMAP are in vedere si codificarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice, ceea ce va reprezenta un sprijin suplimentar pentru utilizatorii de fonduri europene, dar nu numai."
  •