Amendamentele Guvernului la legislatia achizitiilor publice, propuse pentru adoptare in sedinta de Guvern de marti, 27 septembrie, sunt criticate de Institutul pentru Politici Publice (IPP): "Invocand preocuparea pentru protejarea competitiei intre operatorii economici, de fapt Guvernul blocheaza accesul cetatenilor la informatii de un interes public evident", arata comunicatul IPP.

Executivul "lasa, in mod nemaiintalnit in Europa, la latitudinea operatorilor economici sa indice/decida care informatii din ofertele depuse intr-o achizitie sunt publice si care sunt confidentiale/clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuala. Invocand preocuparea pentru protejarea competitiei intre operatorii economici, de fapt Guvernul blocheaza accesul cetatenilor la informatii de un interes public evident", se arata in comunicatul IPP.

"Deblocarea fondurilor europene a fost conditionata de Comisia Europeana, printre altele, de modificarea legislatiei achizitiilor publice in sensul asigurarii unui proces transparent, credibil si eficient. De retinut este si faptul ca, in niciunul dintre Rapoartele de Audit nu s-au mentionat aspecte privind prejudicierea competitivitatii intre ofertanti, ci probleme in privinta transparentei procesului de achizitie publica (pe toata durata, de la atribuire la finalizarea contractului) si a perpetuarii conflictelor de interese, inca din faza incipienta a atribuirii acestuia, pe care statul roman se dovedeste incapabil sa le detecteze.", mai transmite organizatia citata.

Proiectul legislativ publicat de catre ANRMAP poate fi consultat aici

In comunicatul amintit se mai arata:

  • IPP "a sesizat atat autoritatile statului roman pana la cel mai inalt nivel guvernamental, cat si responsabili ai Comisiei Europene asupra consecintelor acestor modificari, in conditiile in care Romania are o serioasa problema de transparenta a achizitiilor, dar si de prevenire a situatiilor conflictelor de interese.
  • In locul cresterii posibilitatilor de acces ale publicului la informatii din interiorul licitatiilor pe bani publici - o masura care ar contribui in mod direct la prevenirea eficienta a aparitiei conflictelor de interese - Guvernul decide sa atribuie, temporar, responsabilitatea detectarii conflictelor de interese inaintea semnarii contractelor, nu institutiei specializate din Romania - Agentia Nationala de Integritate - ci Unitatii Centrale pentru Verificarea Achizitiilor Publice, prin extinderea sarcinilor acesteia. Aceasta Unitate, aflata in structura Ministerului Finantelor Publice, va verifica, prin sondaj, eventuale cazuri de conflicte de interese din perioada dintre anuntarea castigatorului si semnarea propriu - zisa a Contractelor, trimitand avertizari celor aflati in situatie de conflict de interese pentru remedierea acesteia (fara ca acestea sa blocheze procedurile de incheiere a Contractelor).
  • Solutia temporara (cu durata de un an) propusa de Guvern Comisiei Europene nu previne eficient fenomenul conflictelor de interese, aceste practici continuand sa existe, structura propusa pentru a prelua aceasta posibilitate neavand, in realitate, capacitatea logistica sa o detecteze. Masurile care s-ar impune in conditiile curente din Romania ar trebui sa vizeze concomitent, elaborarea unei definitii simple si clare a conflictului de interese care sa mai necesite interpretari (asa cum face cea propusa acum de Guvern) si aplicarea mai ferma (inclusiv mai rapida) a masurilor de sanctionare a situatiilor dovedite a fi conflicte de interese.
  • IPP solicita ANRMAP sa evalueze temeinic oportunitatea tuturor modificarilor la legislatia achizitiilor publice, din pacate aceasta neconstituind in acest moment o piata concurentiala autentica din cauza lipsei de incredere a operatorilor, a unei transparente scazute a procedurilor, respectiv a incapacitatii autoritatilor de prevenire si sanctionare a conflictelor de interese.
  • Atragem atentia ca modificarea in graba (intarzierile in calendarul discutiilor cu reprezentantii Comisiei pe aceasta tema se datoreaza exclusiv Guvernului Romaniei) a legislatiei achizitiilor publice, fara evaluarea consecintelor acestor modificari, va conduce la o noua amendare a acesteia in curand, o asemenea instabilitate legislativa fiind extrem de nociva pentru toti cei implicati in procesul de achizitii.
  • Mai mult decat atat, ne surprinde faptul ca asemenea modificari vin in contextul in care Comisia Europeana a anuntat deja faptul ca la inceputul anului 2013 va fi adoptata o noua Directiva a achizitiilor publice care va fi transpusa ulterior in legislatia nationala, prin urmare nu intelegem abordarea autoritatilor nationale de a propune solutii pompieristice care nu numai ca nu rezolva in mod eficient problemele structurale ale sistemului de achizitii publice din Romania, ci sunt de natura chiar sa afecteze si mai mult transparenta si implicit corectitudinea procesului de achizitii.