Propunerile de modificare a legislatiei actuale, lansate de Autoritatea Nationala in domeniu (ANRMAP) printr-un proiect de act normativ, au generat dezbateri in randul specialistilor in achizitii publice. In principal, Asociatia Nationala a Specialistilor in Achizitii atrage atentia asupra a trei teme importante: sustinerea ofertantului de catre un tert, sustinerea confidentialitatii unor elemente din ofertele depuse in cadrul unei proceduri de achizitie publica, modalitatile in care poate fi dovedita experienta similara si importanta unui criteriu al experientei pentru crearea premiselor ducerii la bun sfarsit a unui contract.

Proiectul de modificare a Hotararii Guvernului nr. 925/2006 a fost publicat pe site-ul A.N.R.M.A.P. www.anrmap.ro la sectiunea "Proiecte legislative in dezbatere".

Asociatia Nationala a Specialistilor in Achizitii a lansat o dezbatere pe cele trei teme identificate ca importante in contextul proiectului de act normativ, pornind atat de la posibilitatile de implementare cat si avand in vedere eventuale derapaje create de mecanismele juridice nou introduse. Dezbaterea a fost lansata pe forumul Asociatiei - click aici si sunt invitati sa isi spuna parerea toti cei care detin expertiza in domeniu.

Posibilitatea depunerii unei oferte avand sustinerea unui tert.

Problematica posibilitatii sustinerii ofertantului de catre un tert nu este una noua, pana la momentul de fata fiind inca susceptibile de interpretare urmatoarele:

  • Care sunt limitele minime de responsabilitate pe care si le asuma un tert sustinator ?
  • Pot fi asimilate elementelor transferabile experienta similara sau cifra de afaceri?
  • Care sunt posibilitatile unei autoritati contractante de a implica in executarea unui contract sustinatorul unui ofertant devenit contractor care intampina greutati tocmai datorita lipsei de experienta/mijloace, iar tertul refuza sau nu mai poate sa-i puna la dispozitie ceea ce a promis ?

Modalitatile in care poate fi dovedita experienta similara si importanta unui criteriu al experientei pentru crearea premiselor ducerii la bun sfarsit a unui contract.

  • Ofertantul poate dovedi experienta similara prevazuta la art. 9 lit. a) prin prezentarea unor contracte distincte de furnizare de produse, prestare de servicii si executare de lucrari, in situatia unei achizitii care inglobeaza doua sau mai multe activitati?

Modalitati de demonstrare a capacitatii tehnico - economice, inclusiv in situatia documentatiilor standard emise de ANRMAP (cu speciala referire Ordinul nr. 2266/2012). Potrivit acestui act administrativ normativ in cazul capacitatii tehnice se introduce un singur criteriu de calificare - experienta similara, fara a se mai permite solicitarea de informatii privind personal sau dotare ( permise de OUG 34).

  • Care sunt resursele ce pot fi puse la dispozitie de catre un tert, pentru a demonstra sustinerea experientei similare sau a cifrei de afaceri ?

Elemente ce tin de sustinerea confidentialitatii unor elemente din ofertele depuse in cadrul unei proceduri de achizitie publica.

In dezvoltarea temei, consideram util cauzei formularea raspunsurilor la urmatoarele intrebari:

  • Care informatii din oferta pot fi declarate confidentiale de ofertanti ?
  • Cum procedeaza comisia de evaluare in timpul analizarii ofertelor, in situatia in care unul sau mai multi ofertanti declara confidentialitatea unor informatii ? Avem in vedere ca odata consemnate in Raportul procedurii, informatiile devin publice pentru toti cei interesati.
  • Pot fi declarate confidentiale elementele componente ale pretului ?
  • Cat si ce anume ramane intotdeauna imposibil de afectat de o conditie de confidentialitate ?

Nota: Materialul va fi actualizat in urma centralizarii opiniilor specialistilor.------

------

Articolul este realizat in cadrul proiectului "Fighting Public Procurement Criminality. An Operational Approach" derulat de Organizatia Freedom House Romania cu finantare din programul "Prevention of and Fight against Crime" (ISEC) al Comisiei Europene - DG Home Affairs. Proiectul este unul transnational, dedicat combaterii fraudei in achizitiile publice.

With the financial support  from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission - Directorate-General Home Affairs. This publication reflects the views only of the author, and the European Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.