Comisia Europeana (CE) a anuntat luni ca, in urma actiunilor de control si verificare ale statelor membre si coordonate de serviciile sale, un numar de 116 site-uri care comercializeaza jocuri digitale, carti, materiale video si muzica au fost aliniate la legislatia UE privind protectia consumatorilor, patru dintre ele fiind din Romania.

"Ma bucur ca aceasta verificare minutioasa a abordat cateva dintre cele mai importante aspecte legate de descarcarea continuturilor digitale. Acum un an, peste 50% dintre site-uri nu erau in conformitate cu legislatia, ceea ce este inacceptabil. Aceasta cifra a scazut la 20% si se preconizeaza obtinerea unor rezultate si in continuare. Este vorba de un progres semnificativ, dar voi continua eforturile pentru a obtine imbunatatirea situatiei", a declarat comisarul european pentru protectia consumatorilor, Neven Mimica, potrivit Agerpres.

Verificarea site-urilor a avut loc mai intai in vara anului 2012, fiind vizate 330 de site-uri, dintre care s-a dovedit ca 172 nu respectau legislatia UE in materie de protectie a consumatorilor. Dupa ce societatile in cauza au intrat in contact cu autoritatile nationale pentru adaptarea acestor site-uri la cerintele legislative, 116 site-uri au fost modificate corespunzator, 45 fac obiectul unor verificari ulterioare si doua s-au desfiintat. Ca urmare a acestei interventii din partea autoritatilor competente din statele membre ale UE, 80% din cele 330 site-uri sunt acum conforme cu legislatia UE de protectie a consumatorilor, noteaza CE intr-un comunicat.

In Romania s-au verificat in 2012 zece site-uri care comercializau jocuri digitale, carti sau materiale video si muzicale, dintre care cinci s-au dovedit a fi neconforme cu reglementarile UE in domeniu. In urma verificarii efectuate la 9 octombrie 2013, un singur site de profil din Romania figureaza in categoria "site-uri care fac obiectul unor proceduri ulterioare, cu nereguli minore sau care nu mai sunt in functiune", ceea ce inseamna ca 90% dintre acestea sunt conforme din acest punct de vedere.

Site-urile au fost verificate pentru a stabili daca informatiile privind principalele caracteristici ale produselor sunt usor accesibile si nu sunt "scrise cu litere mici", daca site-urile au furnizat adrese de e-mail la care pot fi adresate intrebari sau plangeri, precum si pentru a determina daca acestea practica termeni si conditii echitabile.

Printre constatarile realizate se numara clauze contractuale abuzive prin care se elimina dreptul consumatorilor de a introduce actiuni in justitie sau se refuza consumatorilor un drept la despagubiri in cazul in care produsele nu functioneaza. De asemenea, informatiile cu privire la dreptul de retragere erau neclare. Datorita specificitatii continuturilor digitale descarcate, comerciantii sunt obligati sa-si notifice consumatorii inainte de cumparare ca nu vor avea posibilitatea de a anula o descarcare odata ce aceasta a fost initiata, ceea ce nu era valabil in cazul a 42% dintre site-urile verificate.

Lipsa unor informatii obligatorii privind identitatea comerciantului, in special adresa de e-mail a acestuia, privandu-i pe consumatori de un canal efectiv de contact, a fost o alta deficienta constatata.