Raportul OLAF se face remarcat ca unul din subiectele predominante ale lunii octombrie. Procedura simplificata pentru mediul privat - schimbarile sunt importante din perspectiva accesarii fondurilor publice, la nivel european. Specialistul in domeniul achizitiilor publice, Milica Dobrota, explica, intr-un articol tehnic, diferentele esentiale dintre procedurile de achizitii publice.

Raportul OLAF - concluzii cu privire la nivelul coruptiei in achizitiile publice

Romania si Spania, "specialiste" in comisionul ilicit in materie de fraudare a achizitiilor publice: Comisionul ilicit este cea mai raspandita forma de frauda la achizitiile publice in proiectele pe fonduri europene derulate in Romania si Spania, releva un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers si Ecorys pentru Oficiul European de Lupta Antifrauda (OLAF).

Studiul analizeaza 8 State Membre UE - Franta, Ungaria, Italia, Lituania, Olanda, Polonia, Romania, Spania - si in 5 domenii - Constructii rutiere & feroviare, Apa & deseuri, Constructii urbane/de utilitati, Formare profesionala, Cercetare & dezvoltare/Tehnologie/Medical.

"Comisionul ilicit (o parte din suma pe care un contractant castigator o primeste, fiind destinata functionarului in schimbul tradarii publicului) este intalnit in aproximativ 1 din 3 cazuri (la nivelul tuturor celor 8 state analizate - n.r.). Aceasta practica pare sa fie mai degraba raspandita in mod egal in toate sectoarele. Comisionul ilicit este cea mai frecventa forma de coruptie intalnita in Spania si Romania", sustine raportul mentionat.

Alte "modele" de trucare a achizitiilor publice, intalnite in cele 8 state analizate, sunt:

  • Fraudarea licitatiei (un contract este promis unui participant, cu toate ca de dragul aparentelor prezinta oferte si alti participanti) - se observa in aproape jumatate (48% din cazurile observate) din practici si este cel mai prezenta in proiecte din sectoarele Apa si deseuri si Cercetare si dezvoltare. Fraudarea licitatiei este intalnita mai frecvent in Ungaria, Polonia, Lituania si Italia.

  • Practicile de conflict de interese - au fost intalnite in aproximativ o cincime din cazuri si in toate sectoarele, desi usor mai frecvente in sectoarele Formare profesionala si Constructii urbane/de utilitati.

  • Managementul defectuos intentionat - a fost intalnit in medie in 4% dintre practici. Exista posibilitatea ca indicatorii selectati in metoda completa sa aiba o putere de influenta mai mare asupra fraudarii licitatiilor decat a comisionului ilicit si conflictului de interese

Detalii in articolul dedicat “Studiu european: Romania si Spania, "specialiste" in comisionul ilicit in materie de fraudare a achizitiilor publice"

Link la Raportul OLAF

Alte subiecte relevante cu privire la achizitii publice, in luna octombrie

Procedura simplificata pentru mediul privat: Un alt subiect extrem de important vizeaza beneficiarii din mediul privat. Acestia vor derula o procedura simplificata in cazul achizitiilor de bunuri de peste 30.000 de euro, a celor de servicii cu o valoare cuprinsa in intervalul 30.000-200.000 de euro, respectiv a achizitiilor de lucrari cu o valoare cuprinsa in intervalul 100.000 - 5.000.000 de euro, ca urmare a abrogarii Ordinului de ministru nr. 1.050/2012.


EXPERTII EXPLICA

Ec. Ecaterina Milica Dobrota, specialist in domeniul achizitiilor publice: Diferentele esentiale dintre procedurile de achizitii publice / Cum trebuie sa aleaga autoritatile o anumita procedura


"Licitatie deschisa" sau "restransa", "cerere de oferta", "dialog competitiv", "negociere" cu sau fara "publicarea prealabila
a unu
i anunt de participare", ori "concurs de solutii" - acestea sunt variantele legale la indemana organismelor statului cand achizitionaeza bunuri, lucrari ori servicii. Milica Dobrota, specialist in domeniul achizitiilor publice, detaliaza in cadrul unei ample analize care sunt diferentele intre proceduri si ce anume trebuie sa stie autoritatile contractante cand aleg procedura pe care o vor aplica.

 "Licitatie deschisa" sau "restransa", "cerere de oferta", "dialog competitiv", "negociere" cu sau fara "publicarea prealabila a unui anunt de participare", ori "concurs de solutii" - acestea sunt variantele legale la indemana organismelor statului cand achizitionaeza bunuri, lucrari ori servicii. Milica Dobrota, specialist in domeniul achizitiilor publice, detaliaza in cadrul unei ample analize care sunt diferentele intre proceduri si ce anume trebuie sa stie autoritatile contractante cand aleg procedura pe care o vor aplica.


Cele mai relevante achizitii ale lunii octombrie

Cele mai relevante achizitii/ Asesoft International a castigat un contract de aproape 1,5 milioane euro cu Ministerul pentru Societatea Informationala

Asesoft International, firma apropiata de omul de afaceri Sebastian Ghita, a castigat in aceasta luna un contract in valoare de 6,41 milioane lei cu TVA (aproape 1,5 milioane de euro), finantat din fonduri UE, in urma unei licitatii deschise, initiate in luna octombrie a anului trecut de Ministerul pentru Societatea informationala, conform datelor din Sistemul Electronic de achizitii publice (SEAP). Contractul presupune livrarea unei solutii IT care sa permita interoperabilitatea intre diferite autoritati de certificare.

- - Contract de peste 16 milioane RON atribuit de Ministerul Educatiei firmei Asesoft Technologies SRL – cu subcontractare 98% (!)

- Ministerul Mediului a lansat o licitatie de 135 milioane RON pentru o aplicatie software

- Contract de 6 milioane RON pentru instruirea beneficiarilor POSDRU

- Contract de 25 milioane RON pentru construirea "la cheie" a parcului solar Mavrodin


SUBIECTE EXTREM DE IMPORTANTE DE PE AGENDA LUNII

Concluziile de final ale Summitului UE din 24-25 octombrie


Concluziile integrale ale Consiliului European, in limba romana, aici.

***

Newsletter realizat in cadrul proiectului "Fighting Public Procurement Criminality. An Operational Approach" derulat de Organizatia Freedom House Romania cu finantare din programul "Prevention of and Fight against Crime" (ISEC) al Comisiei Europene - DG Home Affairs. Proiectul este unul transnational, dedicat combaterii fraudei in achizitiile publice.

With the financial support  from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission - Directorate-General Home Affairs. This publication reflects the views only of the author, and the European Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Linkuri

Pagina web dedicata proiectului