Dezbatere despre politica externa a Uniunii Europene, organizata de Ministerul Afacerilor Externe si Parlamentul European. Marian Jean Marinescu, europarlamentar (PDL): "UE ar trebui sa urmareasca conexiunea de gaze intre Romania si Moldova"/"Trebuie urmarita in perioada urmatoare o noua pozitie a UE fata de Rusia, mult mai ferma"/ Victor Bostinaru, europarlamentar (PSD): "Acordul transatlantic cu SUA si Acordul de investitii UE-China vor redefini cadrul international".

Europarlamentari si oficiali din Ministerul Afacerilor Externe dezbat vineri, 6 decembrie, aspecte legate de politica externa a Uniunii Europene in cadrul unui eveniment organizat la Centrul Infoeuropa. Dezbaterea este realizata in contextul campaniei de informare legata de alegerile europarlamentare din mai 2014.

Cele mai importante idei prezentate la dezbatere:

Madalina Mihalache, sef Biroul de Informare al Parlamentului European in Romania

-Un exemplu de implicare a Parlamentului European in politica externa a UE sunt premiile Saharov.

Marian Jean Marinescu: Membru al Parlamentului European (grup politic PPE, membru al Delegatiei pentru relatiile cu Albania, Bosnia si Hertegovina, Serbia, Muntenegru si Kosovo, membru al Comisiei pentru transport si turism)

- Daca analizati politica externa a UE nu sunt foarte multe motive sa spunem ca am avut succes, incepand cu primavara araba, apoi cu Siria, cu Vilnius; implicarea nu a fost la modul in care sa se poata spune ca UE a decis cursul evenimentelor in acele zone.

- Politica mai aproape de noi este politica de vecinatate; sa speram ca in curand unele state balcanice vor intra, speram ca putem sa avem Moldova in UE in curand.

- Exista si o adunare parlamentara pentru aceasta zona - EuroNest - la initiativa Poloniei si a Suediei

- Vilnis a fost un succes pentru Rep Moldova; am discutat marti seara cu Barroso; el considera ca totusi Vilnius a fost un succes. Sunt discutii de ceva vreme pentru a se incheia acorduri de asociere cu aceste state;

- South Stream a castigat licitatia in Azerbaidjan impotriva Nabuco, acesta intra in sfera de influenta a Gazprom; apoi toate presiunile care au fost facute asupra Georgiei, Armeniei si Ucrainei; presiuni care s-au vazut

- Pentru Rep Moldova este un eveniment istoric. Barroso a spus ca UNiunea a sprijinit foarte mult Moldova si trebuie sa-i dau dreptate; Comisarul Stefan Fule a fost un prieten al Moldovei; plus ultima propunere - liberalizarea vizelor ; in prima faza trebuia anuntata la Vilnius dar Comisia s-a grabit si a trimis propunerea legislativa chiar de saptamana trecuta.

Barroso a spus ca va sprijini in continuare Moldova; i-am spus ca in primul rand ar trebui sa urmareasca conexiunea de gaze intre Romania si Moldova.

Ucraina - maine este o delegatie de la Parlamentul European ; presedintele CE a spus clar: Acordul este pe masa, se poate semna oricand dar fara alte negocieri; mai ales in ceea ce priveste partea financiara / Face parte din preocuparile Uniunii de a se elimina justitia selectiva

Legat de politica energetica si retelele de gaze, statele membre au intersese diferite. Noi facem tot ceea ce un Parlament poate sa faca.  

Victor BOSTINARU, Membru al Parlamentului European (grup politic S&D, vicepresedinte al Delegatiei pentru relatiile cu Republica Populara Chineza, membru al comisiilor pentru Dezvoltare regionala si pentru Petitii):

Pe chestiunile globale de energie si securitate polifonia UNiunii Europene ajunge uneori la cacofonie. UE trebuie sa fie un actor global major, dar de la discurs la practica este o diferenta.

Adesea, interesul unui stat membru prevaleaza in fata interesului comunitar. Pornesc de la energie fiindca multe elemente vor fi afectate de ceea ce in urma cu 7 ani se intrezarea. Gazprom devine cel mai important element prin care Rusia actioneaza. Interes bilaterale din UE au privilegiat relatia cu Rusia; au dus la o dependenta a UE care acum are impact asupra relatiilor externe.

PARLAMENTUL are un rol enorm; ratifica tratatele si Acordurile intrenationale, in ultimii 2 ani a respins 2 tratate negociate cu SUA. Au fost un semnal de alarma pentru CE ca nu orice acord negociat este ratificabil. Aceasta inseamna obligatia CE de a informa PE si Comisiile oficiale iar, pe de alta parte, trebuie ca negocierea sa tina cont si de interesele statelor membre. 

Cele doua acorduri care vor redefini cadrul international:

1) Acordul transatlantic cu Statele Unite  - sunt diferite probleme / daca se vor finaliza detaliile vom crea cea mai mare zona de liber schimb de pe planeta /

2) Acordul de investitii UE- China / Daca acordul cu China se va finaliza va duce la dublarea schimburilor comerciale trecand la circa 1.000 miliarde euro. Dar aceasta negociere nu va fi simpla. Ambele parti au interesul de finalizare; China- acces la piata de 500 milioane consumatori, piata predictibila si stabila.

UE are nevoie de accesul pe piata Chinei - 1,3 mld cons, relatia devine una care influenteaza major schimburile globale.

Radu PODGOREAN, Secretar de stat pentru Analiza Politica si Relatia cu Parlamentul, Ministerul Afacerilor Externe

Pentru noi putem spoune ca Vilnius a fost un succes; daca luam in considerare evolutiile politice din prima parte a anului de la Chisinau, putea sa nu existe.

Efortul facut de Rep Moldova este extraordinar dar ttrrebuie sa fim vigilenti, Rep Moldova se afla acum in situatia in care se afla si Ucraina, cu un acord parafat.

Din acest punct de vedere si Rep Moldova si Romania si PE au multe lucruri de facut; nu putem spera la o conjunctura foarte usoara in perioada urmatoare. Nu este deloc exclus ca Rusia sa se manifeste in urmatoarea perioada, poate cu alte mijloace dar exista totusi anumite vulnerabilitati care pot expune Rep Moldova. Exista o anumita asimetrie intre modul in care actioneaza UE si modul in care actioneaza Federatia Rusa.

Federatia Rusa are o strategie diametral opusa. La fel, exista o asimetrei si in ce priveste mecanismul sofisticat de decizie. Daca feder Rusa anunta astazi ca exporturile de vin se opresc, acest lucru se intampla instantaneu, pe cand daca UE anunta ca deschide piata pentru exporturile din Rep Moldova trece mult timp pana se intampla, poate chiar dupa ce Moldova reuseste sa exporte din nou in Federatia Rusa.

As spune ca dezbaterea foarte aprinsa din unele state ale UE cu privire la admiterea sau neadmiterea libertatii de miscare, precum si conditiile de acces la spatiu Schengen pot da nastere la dubii pentru cei aflati pe drumul catre aderare.

Legat de vulnerabilitatile Moldovei  - una este aceea ca Ucraina nu a semnat acordul de asociere. A doua, accesul la gaze si resurse energetice. Suntem pe punctul de a face efortul de a avea o cinexiune de gaze cu Rep Moldova.

Dan Petre, Institutul Diplomatic Roman:

- este important ca PE sa-si ia rolul de promotor de valori si strategii / UE a inceput ca un spatiu de valori comune impartite si ma refer la tot ceea ce a pregatit cultural, politic declaratia Schumann. Primele state membre au fost pregatite sa ia acest drum. Chiar daca vom trece intr-o forma de federalizare/ Exista o tendinta de a spune ca diplomatiile nationale sunt suverane/ Avem viziuni foarte doferite spre exemplu legate de Federatia Rusa sau pe relatia cu Turcia, de exemplu pe un aspect precum procesul de pace in Orientul milociu.

Cred ca este rolul PE sa discute mai mult schimbarea institutionala. Dezbaterea despre PE ar trebui sa iasa din dezbaterea romano-romana, sa vedem ca exista multe subiecte pe agenda PE.

Marian Jean Marinescu: PE face multe lucruri dar in limita tratatului.

Podgorean: Cetatenii moldoveni trebuie sa primeasca si concret si simbolic argumente pentru o optiune pro-europeana.

Bostinaru: UE a gresit cand a supradimensionat subiectul Timosenko in rel cu Ucraina, era o presiune nenecesara. UE in mod cert sau unii dintre decidenti au crezut ca Rusia va digera cu usurinta acest subiect.

Exista posibilitatea ca esecul sa fie reparat in februarie. Procesul de asociere va crea efecte asimetrice , economia Ucrainei va fi supusa unor presiuni; UE trebuie sa negocieze pe toate palierele, diplomatic, economic, structural de perspectiva.

MJ Marinescu: Ucraina a gresit, parafase dar avea de votat in parlament anumite reforme structurale. Subiectul Timosenko nu a fost o conditie pentru a semna . Ucraina are oligarhi. Moldova nu este in aceeasi situatie, nu are o economie extrardinara. Ucraina are 31% parteneri cu UE; Moldova are 54%, are o situatie mai buna.

Semnarea se insista sa fie facuta cel mai tarziu in septembrie. Sunt lucruri diferite, trebuie sa ne bucuram ca Moldova a facut ceea ce a facut.

Trebuie urmarita in perioada urmatoare noua pozitie a Uniunii fata de Rusia, va fi o pozitie mult mai ferma.Important este ca fortele politice din Uniune sa sustina la unison.  

 Dan Petre: in opinia mea Ucraina nu era pregatita sa semneze din opunctul de vedere al criteriile de la Copenhaga , mai cincret criteriul 1: democratie interna - vedeti ca exista raniti un urma manifestatiilor din strada.