Consultantul in domeniul telecom Innocenzo Genna a explicat pentru EurActiv de ce este importanta neutralitatea internetului.

  • EurActiv Special Report "Consumer Choice on the Internet" April 2014

    Reamintim ca pe 3 aprilie Parlamentul European a votat principiul neutralitatii Internetului din punct de vedere legislativ.
    Opinie Expert Bruxelles

    Innocenzo Genna este un consultant in domeniul telecom, fost sef al ECTA, asociatia noilor jucatori pe piata telecom europeana si, in prezent, membru in boardul EuroISPA (Asociatia Europeana Furnizorilor de Internet).


    EurActiv: Neutralitatea internetului este un subiect cheie in dezbaterea europeana si, cel mai probabil, va ramane astfel si dupa debutul noii legislaturi a Parlamentului European si noului mandat al Comisiei Europene. Ne puteti furniza o explicatie simpla, de ce se intampla aceasta?

    Innocenzo Genna:
    Neutralitatea internetului inseamna ca furnizorii de internet sa fie impiedicati sa controleze ce servicii sau aplicatii pot accesa abonatii lor, online. Furnizorii pot ingradi aceasta libertate prin blocarea, limitarea accesului la anumite servicii sau prin diferentierea pretului pentru traficul online pentru anumite servicii, favorizand unele servicii sau altele.


    EurActiv:
    Ar fi asigurata neutralitatea internetului daca furnizorii ar fi transparenti cu privire la mangementul traficului?

    Innocenzo Genna: Transparenta nu rezolva problema, deoarece pentru un consumator nu este de ajuns sa fie informat in legatura cu restrictiile. Consumatorii vor, doar, sa aiba un internet liber.

    EurActiv: Insa consumatorul este liber sa isi aleaga furnizorul de internet.

    Innocenzo Genna: Sunt sute de furnizori in Europa, insa, din cauza barierelor de pe pietele nationale, sunt de fapt numai cativa, pentru consumatorii din fiecare tara.

    Mai mult, odata ce au ales un furnizor, consumatorii sunt reticenti sa il schimbe din motive legate de contractul semnat, considerente tehnice, de timp. Aceasta asa-numita “blocare”, este o bariera fundamentala care limiteaza alegerile consumatorilor mai mult decat pe alte piete. De exemplu, piata cautarii online este sub un fel de amenintare a neutralitatii, dar cel putin nu exista riscul acestei “blocari” anti-concurentiale.
    [...] Principala diferenta intre domeniul internetului si cel al cautarii online este factorul de “blocare”. In cazul cautarii online, acesta nu exista, un simplu click este suficient. Aceasta este principala amenintare si slabiciune pentru Google.

    EurActiv: De ce atunci Google domina in asemenea masura, daca nu exista un factor de “blocare”?
    Innocenzo Genna: Google este dominant deoarece consumatorii recunosc ca este cel mai bun serviciu, nu pentru ca sunt “blocati”. Acest succes a fost construit cu investitii importante, in software si hardware, si, in special, in centre imense de prelucrare a datelor. Continuitatea activitatilor in zona de cautare, de-a lungul anilor, a consolidat aceasta pozitie, creand un fel de “bariera informationala” pentru potentialii competitori. Aceasta este o problema pentru furnizori, care sunt “blocati” in platforma dominanta.

    EurActiv: Isi va mentine Google pozitia dominanta?
    Innocenzo Genna: Lucrurile s-ar putea schimba daca rezultatele afisate de Google vor deveni toate contra cost, atat ca un utilizator ar trebui sa treaca prin mai multe pagini pentru a gasi si rezultate ne-publicitare. Pe termen lung, acest lucru va afecta reputatia Google. Acelasi efect ar aparea daca Google si-ar diminua transparenta in diferentierea materialelor publicitare de cele neutre. O alta problema este confidentialitatea si personalizarea, daca utilizatorii incep sa considere ca afacerea “date personale in schimbul serviciilor gratuite” nu mai este convenabila.

    Linkuri
    EurActiv.com Expert: The case for search neutrality