Seful diviziei de dezvoltare regionala Fondului European de Investitii (FEI), Hubert Cottogni, a explicat intr-un interviu pentru EurActiv.ro/HotNews.ro ca prin programul aflat deja in derulare, JEREMIE, se vor lansa noi produse financiare pentru IMM-uri in urmatoarele 2 luni. Acesta considera ca impactul acestui program, pana acum, in Romania, este major: fara sprijinul JEREMIE, creditare IMM ar fi scazut si mai dramatic

Citeste si:

INTERVIU (partea 1) Hubert Cottogni, director adjunct al Fondului European de Investitii: "Sprijinim un potential eco-sistem de investitii in private equity, in Romania

 

 

 

 Rep: Programul JEREMIE a avut un inceput dificil in Romania, primul apel pentru selectarea intermediarilor financiari (banci)  a fost lansat abia in 2009, iar sprijinirea creditarii IMM a inceput abia in 2011; ce se va intampla perioada 2014-2020 cu acest program; credeti ca este posibil sa se intample din nou acest demaraj dificil, pe programele noi care teoretic/oficial incep in acest an?

 Hubert Cottogni: La intrebarea "daca poate sa se intample din nou", raspunsul este, categoric nu. De ce? Pentru ca acum cunoastem deja cadrul legislativ european, regulamentele au fost schimbate si cadrul de reglementare general si pentru instrumentele financiare este adoptat la nivelul Uniunii. Documentele (nr de exemplu Regulamentul 1303/2013 privind dispozitiile comune) specifica in mod clar, in capitole dedicate, ce sunt "instrumentele financiare", modul in care ar trebui concepute, ce anume este eligibil, cum sa fie aplicate, cum se va face monitorizarea si alte aspecte concrete. Asadar, implemementarea acestora, pe noul cadru legislativ, pe care toate Statele Mambre opereaza, este mult mai clara.

In perioada de programare 2007-2013 din pacate, nimic nu a fost clar. Intr-o intalnire recenta cu autoritatile am facut chiar o retrospectiva a ceea ce s-a intamplat. Cand am negociat in 2007 Acordul de Finantare cu Guvernul Romaniei, semnat in 2008 prin alocare de resurse din POSCCE pentru JEREMIE, nici macar specificatiile pentru acel contract nu au fost clare in totalitate. Cu alte cuvinte, implementarea initiativei JEREMIE a constituit o faza de testare pentru toti cei implicati, de la reglementatorul european pana la bancile implicate in finantarea IMM.

 

  Implementarea greoaie a JEREMIE 2007-2013, cauzata in principal de neclaritatile din regulamentele europene

 Hubert Cottogni: La momentul la care am inceput sa implementam acest program au existat 48 de intrebari critice pe marginea regulamentului european, la care nu s-a putut raspunde. Nu ne era clar exact ce vrea sa spuna acest regulament.

 Comisia Europeana s-a implicat activ si a incercat sa clarifice, alaturi de noi, ce neclaritati avem, si ma refer la neclaritatile transmise de jucatorii din economie. Comisia a avut trei intalniri COCOF (nr fostul Comitet de Coordonare a Fondurilor, cu participarea statelor membre) dedicate pentru a lamuri interpretarea regulamentului, bazate pe acest set de intrebari pe care l-am transmis noi, rezultatul fiind o modificare a regulamentului in timpul perioadei de programare, ceea ce nu s-a mai intamplat vreodata.

Toate acestea s-au intamplat, natural, pentru ca a fost nevoie de o schimbare conceptuala de la schemele de grant la instrumentele financiare, cu reguli de eligibilitate si ajutoare de stat complet noi  Eu personal, fiind responsabil in cadrul institutiei de implementarea mandatelor JEREMIE, am amanat lansarea de noi instrumente pana la clarificarea regulilor, pentru a nu crea mai tarziu probleme autoritatilor de management care ne incredintasera aceste mandate.

 Ultimele modificari au sosit foarte tarziu, in 2012. In multe state membre, din pacate, au existat si corectii financiare  in acei ani dinaintea modificarilor, deoarece, spre exemplu, multe state membre au permis finantarea in mod mai permisiv a capitalului de lucru pe vremea cand regulamentul nu permitea acest lucru; aceasta permisiune a fost inclusa abia dupa ultimele modificari. Corectii financiare au existat spre exemplu in Spania, Ungaria, Portugalia, Cehia, dar si in alte tari, corectii care nu au avut nimic de a face cu frauda, ci numai cu interpretarea regulamentului.

 (Nota redactiei: In Romania nu a fost permisa finantarea flexibila a capitalului de lucru decat dupa amendarea Regulamentelor relevante si introducerea de clauze specifice in contractele cu bancile, asadar nu au existat corectii din acest motiv).

 Ceea ce se poate observa si ma bucur sa va confirm, de la adoptarea ultimelor modificari in anul 2012, dezvoltarea a fost foarte puternica si impactul este intr-adevar semnificativ in economia Romaniei.

 

 JEREMIE a redus scaderea dramatica a creditarii IMM-urilor

 Rep: Cum considerati ca sunt rezultatele programului pana in prezent: performanta bancilor, a IMM-urilor; in Romania dar si in alte tari.

Hubert Cottogni:: As dori sa ma refer pentru inceput la Malta. Acolo a existat un program de 12 milioane euro, pe structura programului de garantii de portofoliu de prima pierdere - "first loss portfolio guarantee"(Nota: informatii de background despre produsele JEREMIE, la finalul articolului) .

Aceasta finantare de 12 milioane euro a avut un impact in economie de 60 de milioane de euro. Guvernul acestei tari si banca prin care s-a derulat au declarat ca daca nu ar fi existat JEREMIE criza ar fi fost simtita mult mai acut. Este valabil si pentru Romania si Bulgaria: daca produsele finantate prin JEREMIE nu ar fi existat, creditarea bancara pentru IMM-uri s-ar fi redus si mai puternic. Daca facem o analiza in bilanturile bancilor, creditarea in general nu a scazut, dar a scazut dramatic expunerea la IMM-uri in portofoliul de credite. Creditarea catre gospodarii sau in zona imobiliara sunt inca destul de stabile dar sectorul IMM-urilor a resimtit o scadere semnificativa din punct de vedere al imprumuturilor. In Romania, se poate remarca faptul ca programul JEREMIE a reusit sa reduca aceasta scadere dramatica. Practic, schema mentionata implica faptul ca noi garantam 80% din imprumut, adica a fost asigurat suportul pentru 80% din pierderi (pana la limita stabilita prin plafon), pe acest portofoliu. Acest lucru ajuta bancile, in perioada de criza , sa isi asume un risc pe care altfel nu si l-ar fi putut asuma. Acest impact se observa dupa 2012, cand IMM-urile au putut sa continue sa opereze intr-un mediu economic extrem de dificil. 

 

 

 

Noi produse pentru IMM, lansate in curand, pe schema de „subventie de dobanda cu preluarea riscului”

 Rep: care este perioada de valabilitate a Programului, cand se va incheia oficial acest program si care sunt rezultatele asteptate?

HC: In acest moment sunt prezente in piata trei produse diferite. Primul - schema de garantare, despre care am discutat; pentru care anvelopa totala din fonduri structurale este de 62 milioane euro; insa imprumuturile totale sub aceasta schema se estimeaza ca se vor ridica la 300 milioane euro, datorita efectului de multiplicare. Din aceasta suma, pana acum, au fost acordate imprumuturi de circa 210 milioane euro; asadar ne apropiem de finalul acestei scheme de finantare. Bancile inca utilizeaza foarte activ aceasta schema.

 Apoi, avem un fond de investitii cu capital de risc, Catalyst, dar numarul investitiilor este inca mic.

 Fondurile initiale disponibile, de 100 milioane euro, la nivelul intregului mandat JEREMIE, au fost suplimentate de Guvern in toamna anului trecut cu inca 50 milioane euro si am putut crea a treia schema, care presupune o subventie de dobanda cu preluarea partiala a riscului.

Practic, este un imprumut acordat bancilor cu dobanda zero, la care bancile adauga resurse proprii la cost de piata, astfel incat IMM-urile se imprumuta la un cost aproximativ la jumatate fata de nivelul pietei, iar pierderile se acopera de catre FEI/JEREMIE si banca in mod egal. Acest produs va fi disponibil prin cinci banci (patru contracte deja in implementare), inclusiv banci cu care nu lucrasem inainte, cum ar fi Banca Transilvania, ProCredit sau BRD.. Asadar, cu toate ca schema de garantare se apropie de final, avem acest nou produs de subventie de dobanda, asa ca suntem increzatori ca nu vom vedea o scadere a sustinerii sectorului IMM.

 O lansare mai dinamica a creditelor in cadrul acestui ultim produs o vom vedea abia in aceasta luna, cu toate ca unele banci au inceput deja sa faca publicitate; dar inceputul real il vom vedea abia in perioada aprilie-iunie. Deocamdata, bancile isi construiesc procedurile interne, se realizeaza analize, suntem siguri ca in iunie putem sa va anuntam primele date legate de acest instrument. Impactul asteptat al finantarii disponibile prin acest instrument, de 65 milioane euro, va fi de 130 milioane euro; perioada de valabilitate a schemei este de 24 de luni, deoarece toate instrumentele trebuie sa se incheie cel mai tarziu in decembrie 2015, conform regulilor de eligibilitate ale fondurilor structurale; asadar veti observa o dinamica puternica de acordare a creditelor in a doua jumatate a acestui an si, probabil, prima jumatate a anului viitor. In paralel cu aceasta, se pregatesc schemele de finantare pentru noile instrumente finantate prin Fondurile Structurale si de Investitii 2014-2020.

 

 

 

 Ioana Morovan 

 

 

 Informatii de background 

JEREMIE IN GENERAL SI IN ROMANIA

 

 

 

JEREMIE “Joint European Resources for Micro to Medium Entreprises” este un acronim sub care sunt cunoscute in general instrumentele financiare finantate din fonduri structurale. In Romania, prin acordul de finantare semnat in 2008 si amendat in noiembrie 2013, s-au acordat in total pentru initiativa JEREMIE resurse de 150 milioane Euro din Programul Operational Sectorial “Cresterea Competitivitatii Economice”. Din acest buget, s-au creat trei instrumente:

 

-          Garantia de portofoliu de prima pierdere (“First Loss Portfolio Guarantee”),  instrument implementat in Romania de BCR, UniCredit si Raiffeisen; garantia este gratuita si acopera 80% din fiecare credit inclus intr-un portofoliu creat de banca in anumite conditii de eligibilitate prestabilite, pana la un plafon estimat sa acopere pierderile ale acestui portofoliu. Astfel, se obtine un efect de multiplicare de 5x pe resursele alocate din JEREMIE. In acest moment, instrumentul are o alocare totala de 62 milioane euro, prin care se intentioneaza sa se garanteze credite noi pentru IMM de peste 300 milioane Euro. Portofoliul efectiv este in acest moment de circa 210 milioane Euro. Instrumentul functioneaza in cadrul unei scheme de ajutoare de minimis.

 

-          Fondul de private equity Catalyst Romania, administrat de 3TS Capital, are la dispozitie un capital total de 15 milioane Euro pentru a investi in companii tinere din domeniile tehnologie, media si telecomunicatii. Pana acum, fondul a investit in doua companii romanesti, Simartis si Avocatnet. Fondul opereaza in cadrul unei scheme de ajutoare de stat.

 

-          Instrumentul de subventie de dobanda cu preluarea partiala a riscului (“Portfolio Risk Sharing Loan”), implementat pana acum de ProCredit, Raiffeisen, Banca Transilvania si BRD, prin care resurse JEREMIE de 65 milioane euro sunt utilizate de catre banci in combinatie cu resurse proprii pentru noi credite catre IMM in valoare de 130 milioane Euro, cu o dobanda la aproximativ 50% fata de nivelul pietei. Instrumentul este guvernat de o schema de ajutoare de minimis.

 

Scurta biografie

 Hubert Cottogni este director adjunct si sef al diviziei Regional Business Development in cadrul Fondului European de Investitii, parte din Grupul Bancii Europene de Investitii, institutie comunitara cu sediul in Luxemburg. Dl. Cottogni a obtinut un titlu de Master in administrarea afacerilor de la Universitatea din Insbruck si a absolvit programul executiv al INSEAD. Inainte de FEI, Dl. Cottogni a lucrat timp de 6 ani ca director pentru Mergers & Acquisitions si Strategie la Telekom Austria, iar timp de 12 ani a lucrat ca Senior Banker la Creditanstalt si Banca Europeana de Investitii la Viena, Londra si New York.