Ordonanta de Urgenta aprobata sambata, 28 iunie in Guvern prevede introducerea unei plati pentru cei care fac contestatii pe documentatia de atribuire, in cadrul licitatiilor publice - aceasta "taxa" nu a existat pana acum - si majorarea sumelor retinute pentru contestatiile din faza de evaluare a ofertelor- a explicat pentru EurActiv Bogdan Paul Dobrin, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare a Achizitiilor Publice. UPDATE Ministerul Fondurilor Europene : "Pentru a proteja autoritatile contractante de contestatiile abuzive, Guvernul Romaniei a introdus obligativitatea constituirii de garantii de buna conduita in cazul contestarii procedurilor de achizitii publice.

Ioana Morovan

Anul trecut, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a admis aproape 35% din contestatiile depuse (adica 2.000 de contestatii) si a respins circa 65%.

Potrivit acestuia, suma retinuta contestatorului va fi 1% din garantia de participare - prectic, direct proportional cu valoarea contractului. Ordonanta de Urgenta ar trebui sa apara in scurt timp in Monitorul oficial.

Pana in prezent, legislatia predeve ca, daca ii este respinsa contestatia, contestatorul pierde o anumita suma din garantia de participare, procentul fiind invers proportional cu aceasta garantie. Mai exact, pana la 420.000 lei inclusiv - 1% din aceasta valoare, intre 420.001 lei si 4.200.000 lei inclusiv - 4.200 lei + 0,1% din ceea ce depaseste 420.001 lei, intre 4.200.001 lei si 42.000.000 lei inclusiv - 7.980 lei + 0,01% din ceea ce depaseste 4.200.001 lei, intre 42.000.001 lei si 420.000.000 lei inclusiv - 11.760 lei + 0,001% din ceea ce depaseste 42.000.001 lei, intre 420.000.001 lei si 4.200.000.000 lei inclusiv - 15.540 lei + 0,0001% din ceea ce depaseste 420.000.001 lei, peste 4.200.000.001 lei - 19.320 lei + 0,00001% din ceea ce depaseste 4.200.000.001 lei.

Potrivit Mediafax, Premierul Victor Ponta a precizat ca modificarile sunt introduse dupa consultarea Comisiei Europene. "Acoperim si zona de documentatie a atribuirii, unde cei care contestau nu aveau nicio obligatie financiara", a precizat si ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

Premierul Ponta a aratat ca noile plafoane ii vor obliga pe cei care contesta absolut orice licitatie sa se gandeasca de doua ori inainte de a incepe un asemenea demers.

Seful Guvenului a criticat de mai multe ori, de la preluarea mandatului, faptul ca proiecte de investitii publice sunt blocate deoarece firmele contesta rezultatul licitatiei, la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), blocand astfel derularea contractului.

Blocarea licitatiilor prin contestatii a fost invocata si de fostul Guvern, care reclama ca anumite firme au devenit "un fel de pirati ai licitatiilor" si sunt specializate in contestatii, avand departamente de formulare a contestatiilor mai mari decat cele de proiectare.

Suma este retinuta si in cazul in care contestatorul renunta la contestatie, cu exceptia cazului in care s-a renuntat la contestatie ca urmare a adoptarii de catre autoritatea contractanta a masurilor de remediere necesare.

UPDATE Ministerul Fondurilor Europene a transmis luni, 30 iunie, printr-un comunicat de presa:

  • Pentru a proteja autoritatile contractante de contestatiile abuzive, Guvernul Romaniei a introdus obligativitatea constituirii de garantii de buna conduita in cazul contestarii procedurilor de achizitii publice. Astfel, operatorii economici care contesta procedurile de achizitie publica vor constitui garantii de buna conduita pe intreaga perioada cuprinsa intre data depunerii contestatiei, cererii sau plangerii si solutionarea definitiva a acesteia, inclusiv in cazul in care aceasta vizeaza continutul documentatiei de atribuire. Pana in prezent se retineau sume doar daca era atacat rezultatul procedurii de achizitie publica. In cazul respingerii contestatiei depuse, garantia de buna conduita este retinuta. Aceste prevederi sunt reglementate de Ordonanta de urgenta adoptata in sedinta de Guvern din data de 28 iunie a.c., prin care este modificata OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
     
    "Cei care vor contesta procedurile de achizitie publica vor fi obligati sa constituie garantii de buna conduita. A fost instituita aceasta garantie deoarece contestarea procedurilor de achizitie publica a devenit "sport national" in Romania. Noua reglementare este corelata cu practicile europene, iar prin introducerea acesteia nu ingradim dreptul de a contesta procedurile, ci doar  responsabilizam operatorii economici care abuzeaza de aceasta cale de atac. Acum ne confruntam cu urmatoarea situatie: calendarul de implementare a proiectelor nu poate fi respectat deoarece contractele de achizitie publica nu pot fi incheiate in timp util din cauza contestatiilor abuzive care nu vizeaza fondul cauzei, ci blocare procedurii. Mai mult, sunt situatii in care procedurile de atribuire depasesc perioada de timp stabilita pentru executia contractelor. Aceste practici blocheaza implementarea tuturor proiectelor finantate din bani publici, adica de la bugetul de stat, de la bugetele locale si din fonduri europene", a transmis ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.
     
    Conform noului act normativ, nivelul garantiei de buna conduita este reglementat ca procent din valoarea estimata a procedurii contestate, in functie de obiectul contractului, in limita unor plafoane maxime.
     
    Garantia de buna conduita trebuie sa aiba o perioada de valabilitate de cel putin 90 de zile, sa fie irevocabila si sa prevada plata neconditionata la prima cerere a autoritatii contractante, in situatia in care contestatia, cererea sau plangerea va fi respinsa. In cazul in care expira perioada de valabilitate a garantiei de buna conduita pana in momentul emiterii deciziei/hotararii, contestatorul este obligat sa o prelungeasca. In caz contrar, contestatia, cererea sau plangerea va fi respinsa. Garantia de buna conduita poate fi constituita prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis de o institutie bancara sau de catre o societate de asigurari.
     
    Alte prevederi stipulate in noul act normativ:
    - Operatorii economici care depun contestatii sunt obligati sa justifice interesul legitim de efectuare a acestui demers;
  • - Reducerea timpului de solutionare a contestatiilor prin micsorarea perioadei in care contestatorii pot completa documentele depuse de la cinci la trei zile.

"Contestatarii de profesie", "vanati" de multi ani, de autoritati

Contestatiile care blocheaza proiecte, mai ales cele de valori mari - de infrastructura si, in consecinta, eforturile autoritatilor de a gasi o solutie nu reprezinta o problema noua, datand de cel putin 4 ani. In 2010 a fost luata decizia ca aceste contestatii sa fie depuse numai la CNSC, nu si in instanta. Astfel, contractele au putut fi incheiate dupa pronuntarea deciziei de catre CNSC iar contestatarii se pot adresa justitiei pentru a ataca decizia CNSC. Prin aceste modificari autoritatile au dorit sa combata fenomenul prelungirii cu luni de zile a unei decizii referitoare la o contestatie, cu efecte negative asupra incheierii contractelor si derularii acestora
Vezi detalii aici.

EurActiv si HotNews.ro au scris in numeroase randuri despre proiecte intarziate din cauza contestatiilor, vezi detalii aici.
In plus, ANRMAP a publicat, tot in 2010, "Topul primelor 100 de firme contestatoare - dupa numarul contestatiilor depuse in anii 2008 si 2009. Din analiza Directiei de Monitorizare si Analiza a A.N.R.M.A.P. a rezultat un numar de 562 de operatori economici care au depus fiecare minimum 5 contestatii in intervalul 2008-2009. Dintre acestia, primii 100 de operatori economici au depus un numar de 2.955 contestatii, dintre care 955 au fost declarate admise de catre C.N.S.C. si un numar de 2.000 au fost respinse", arata comunicatul ANRMAP.

Vezi comunicatul de presa aici si topul contestatorilor - aici

Bogdan Dobrin a declarat pentru EurActiv ca aceasta lista nu a fost actualizata in anii urmatori.

Totusi, trebuie mentionat ca procentul contestatiilor admise la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor nu a fost nesemnificativ, spre exemplu in 2013. Astfel, potrivit raportului de activitate al institutiei, din totalul deciziilor emise anul trecut, in cazul a 2.000 (34,90%) decizii s-a dispus admiterea contestatiilor, iar in cazul a 3.730 (65,10%) decizii s-a dispus respingerea acestora.

In plus, 97,57% din totalul deciziilor emise au ramas definitive si irevocabile.

-------

Articolul este realizat in cadrul proiectului "Fighting Public Procurement Criminality. An Operational Approach" derulat de Organizatia Freedom House Romania cu finantare din programul "Prevention of and Fight against Crime" (ISEC) al Comisiei Europene - DG Home Affairs. Proiectul este unul transnational, dedicat combaterii fraudei in achizitiile publice.

With the financial support  from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission - Directorate-General Home Affairs. This publication reflects the views only of the author, and the European Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.