"In vederea aplicarii noilor Directive europene in domeniul achizitiilor publice am initiat acest proiect de Hotarare care este in faza de consultare publica", a declarat pentru EurActiv Bogdan Paul Dobrin, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare a Achizitiilor Publice. Potrivit acestui proiect, daca doua oferte admisibile, cu cel mai mic pret, nu pot fi departajate, autoritatea contractanta are obligatia, inainte de a decide anularea procedurii, sa propuna ofertantilor sa imparta contractul.

Ioana Morovan

Proiectul de modificare a HG 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG 34/2006 a fost publicat pe site-ul ANRMAP si nu are deocamdata un anumit termen pentru aprobare, a explicat Dobrin.

Legat de posibilitatea impartirii contractului, noile prevederi propun:

"16. Dupa alineatul (1) al articolului 13, se introduc patru noi alineate, alin. (11) - (14), care vor avea urmatorul cuprins:
(11) Autoritatea contractanta solicita ofertantilor care, in cadrul ofertelor declarate admisibile, au ofertat cel mai scazut pret egal, o noua propunere financiara, caz in care contractul va fi atribuit ofertantului a carui noua propunere financiara are pretul cel mai scazut.
(12) Daca in urma reofertarii/reofertarilor ofertantii nu pot fi departajati, autoritatea contractanta are obligatia de a solicita, in masura in care este posibil, si mai inainte de a decide anularea procedurii de achizitie publica, acceptul acestora cu privire la impartirea contractului."
[...]

Dobrin a explicat ca metoda este utilizata si in alte tari europene. Chiar mai mult, in alte state, precum Cipru, legislatia prevede ca daca ofertantii cu cel mai scazut pret nu pot fi departajati se trage la sorti cui i se va atribui contractul.

O alta prevedere noua permite autoritatii contractante sa desfasoare consultari in vederea pregatirii achizitiei publice:

"2. Dupa articolul 4 se introduce un nou articol, art. 41, cu urmatorul cuprins:
Inaintea initierii procedurii de atribuire, autoritatea contractanta poate desfasura, facand cunoscut acest lucru prin intermediul SEAP, consultari ale pietei in vederea pregatirii achizitiei si pentru a informa operatorii economici cu privire la necesitatile pe care intentioneaza sa si le acopere si cerintele sale referitoare la acestea.
(2) In sensul alin. (1), autoritatea contractanta poate chema la consultari autoritati/experti independenti/operatori economici.
(3) Consultarile prevazute la alin. (2) se vor limita la prevederile caietului sarcini si numai sub rezerva ca acestea sa nu aiba ca efect denaturarea concurentei si/sau incalcarea principiilor tratamentului egal si nediscriminarii."

Un alt articol nou introdus se refera la obligatiile membrilor unui consortiu care depune o oferta:

6. Dupa articolul 6 se va introduce un nou articol, art. 61 cu urmatorul cuprins:
Art. 61 (1) Atunci cand mai multi furnizori, executanti sau prestatori se asociaza, cu scopul de a depune candidatura sau oferta comuna, acestia isi asuma, in mod solidar, obligatia pentru respectiva candidatura sau oferta, si raspund impreuna pentru orice consecinte ale viitorului contract de achizitie publica.
 (2) In cazul in care, in timpul unei proceduri de atribuire, are loc retragerea unui operator economic dintr-o asociere ce a depus o oferta comuna, oferta respectiva poate ramane in competitie numai in situatia in care nu intervin nici un fel de modificari ale continutului propunerii tehnice si a celei financiare.
 (3) In sensul alin. (1) si alin. (2), criteriile de calificare sau alte cerinte specifice solicitate in cadrul documentatiei de atribuire trebuie sa fie indeplinite de membrii asocierii care raman in competitie cu oferta respectiva, iar acestea sa fie demonstrate prin documentele deja depuse si oferta inaintata autoritatii contractante.Ê

Vezi intregul proiect de act normativ in documentul atasat.

 

Context european:

Pachetul de noi directive in domeniul achizitiilor publice au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L94 din 28 martie 2014

Citeste, pe acelasi subiect:

Noile reglementari UE in domeniul achizitiilor publice. Zece noutati importante

Expertii ISEC: Milica DOBROTA: "Directiva UE in achizitii promoveaza oferta cea mai avantajoasa economic, fara a interzice criteriul pretul cel mai scazut"

-------

Articolul este realizat in cadrul proiectului "Fighting Public Procurement Criminality. An Operational Approach" derulat de Organizatia Freedom House Romania cu finantare din programul "Prevention of and Fight against Crime" (ISEC) al Comisiei Europene - DG Home Affairs. Proiectul este unul transnational, dedicat combaterii fraudei in achizitiile publice.

With the financial support  from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission - Directorate-General Home Affairs. This publication reflects the views only of the author, and the European Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.