Ministerul pentru Societatea Informationala a publicat pe site varianta actualizata -iulie 2014 a Strategiei Nationale privind Agenda Digitala pentru Romania, in care se arata ca "o implementare completa a viziunii strategice pentru sectorul TIC in Romania care va indeplini obiectivele specificate va necesita o investitie totala de 2,4 miliarde de euro". Prin programele cu fonduri europene ar urma sa se asigure investitii de 850 milioane de euro.

In documentul publicat de MCSI (click aici) se arata ca impactul investitiilor de 2,4 miliarde de euro, direct si indirect asupra economiei, calculat in conformitate cu bunele practici din alte tari europene care au facut investitii similare poate fi tradus intr-o crestere PIB de 13%, cresterea numarului de locuri de munca cu 11% si reducerea costurilor de administrare cu 12% in intervalul 2014 - 2020.

Prin progrramele cu fonduri europene ar urma sa se asigure investitii de 850 milioane de euro. Tabelul de mai jos prezinta investitiile necesare pentru fiecare Domeniu de actiune cu scopul de a indeplini obiectivele specifice pentru Agenda Digitala pentru Europa 2014 - 2020, provenind din Programul Operational. 

Program Operational Investitie 		(EUR) 		%
E- guvernare si Interoperabilitate 	100.000.000 	12%
Cloud Computing si Media Sociale 	30.000.000 	3%
TIC in Educatie 			85.000.000 	10%
TIC in Sanatate 			50.000.000 	6%
TIC in Cultura 				15.000.000 	2%
TIC in e-comert 			70.000.000 	8%
TIC in Cercetare si Inovare 		5.000.000 	1%
Broadband 				495.000.000 	58%
Total					850.000.000 	100%
In plus, in scopul de a elimina decalajul semnificativ al investitiilor necesare intre Programul Operational si bugetul necesar pentru realizarea indicatorilor tinta, entitatile publice trebuie sa se asigure ca sunt utilizate mecanismele de finantare complementare, cum ar fi: investitii bugetate, finantare de la Banca Mondiala si BERD, parteneriatele public-private etc. Ca element de noutate, sunt enumerate in document sapte criterii de aplicat de catre institutiile care vor implementa servicii publice prin aderarea la Agenda Digitala. Spre exemplu: 
C1 – Canalizarea pe nevoile utilizatorului – Toate serviciile publice exista pentru a-si servi clientii, nevoile acestora si ar trebui sa fie realizate, modificate si mentinute pentru o solicitare reala si specifica. Fiecare entitate trebuie sa identifice toate tipurile de utilizatori potentiali, sa inteleaga ceea ce acestia doresc si au nevoi si sa creeze sau sa modifice serviciile tinand cont de acestea - deoarece in final calitatea este definita de satisfacerea la nivel maxim a solicitarilor clientilor.
C2 – Fii integrat! – Ar trebui implementate parteneriate intre entitati pentru a furniza clientului o singura oprire pentru a satisface o anumita nevoie (incepand cu Life Events). La randul lor, acestea vor creste increderea in serviciile publice, a le face mai usor sa fie utilizate si de asemenea, sa intensifice colaborarea dintre entitatile publice. Acestea pot fi realizate doar printr-o colaborarea sistematica si planificata intre partile implicate in furnizarea unui serviciu integrat, cu scopuri comune care sunt stabilite de comun acord.
C3 – Usor de utilizat – Servicii simple si rapide, pe care publicul le poate intelege. Utilizatorii ar trebui sa aiba posibilitatea de a alege serviciul de transmitere, in termeni de metode de plata, locatiile punctelor de contact, programul de functionare si timpi de livrare.
Vezi toate cele 7 criterii in Proiectul Strategiei Nationale - pag.138.
Vezi varianta anterioara a Strategiei, publicata in toamna anului trecut, aici 
Strategia privind Agenda Digitala reprezinta una din conditiile (conditionalitate ex-ante) pentru alocarea fondurilor europene 2014-2020. Recent, Comisia Europeana a facut observatii legate de realizarea acestui document. Referitor la Agenda nationala digitala a Romaniei, indeplinirea acestei conditionalitati va fi consemnata "numai atunci cand versiunea finala a Agendei Nationale Digitale va fi finalizata si adoptata". In plus, Comisia cere Guvernului (Ministerului Societatii Informationale, in speta) sa imbunatateasca proiectul actual, "care ar trebui sa fie modernizat conform observatiilor deja emise de catre serviciile Comisiei" si, in special, in coerenta cu Strategia nationala de specializare inteligenta.
 

Citeste articolul integral, cu observatiile Comisiei Europene aici.

Vezi aici interviul acordat recent pentru EurActiv de Razvan Cotovelea, Ministrul pentru Societatea Informationala, pe subiectul Strategiei.

  
Ioana Morovan