Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor reproseaza Guvernului Ponta ca a impus firmelor garantia de buna conduita la achizitiile publice fara o analiza privind posibila restrictionare a dreptului constitutional la petitie. CNSC considera si ca garantia este mult prea mare raportat la piata si acuza Guvernul ca l-a consultat prea tarziu.

Modificarea OUG 34/2006 privind achizitiile publice, cu introducerea garantiei de buna conduita, a fost justificata de premierul Victor Ponta si prin faptul ca o serie de proiecte de investitii publice sunt blocate pentru ca firmele contesta rezultatul licitatiei la CNSC, stopand astfel derularea contractului.

Nu s-a facut o analiza daca aceasta garantie si cuantumul ei nu constituie o restrictionare a dreptului la petitie si inclusiv la contestatie. Exista o prevedere in Constitutie conform careia actele administrative-jurisdictionale sunt gratuite si facultative. Chiar daca nu este o taxa, ci o garantie, dar daca pierzi, nu se mai restituie. Curtea Constitutionala va analiza aceste aspecte semnalate si se va pronunta, a declarat pentru EurActiv, Lorand Lehel BODGAN, presedintele Consiliului National al Solutionarii Contestatiilor.

In context, el critica si cuantumul garantiei de buna conduita de 1% din valoarea contractului, pe motiv ca este mult prea mare.

Noi nu avem neaparat o problema cu introducerea acestei garantii, care poate determina operatorul economic sa se gandeasca mai bine daca formuleaza o contestatie. Dar nu suntem de acord cu cuantumul acestei garantii, care este mult prea mare, raportat la natura, obiectul si piata existenta in prezent in Romania. Operatorul economic trebuie sa plateasca taxele la stat, sa nu aiba nicio datorie, garantia de participare, garantia de executie si acum si aceasta garantie de buna conduita. Este foarte greu pentru o firma din Romania sa dispune de un astfel de cash flow. Valoarea contestatiilor nu este atat de mare in Romania - avem aprox 15 % proceduri de achizitii contestate, tinand cont de faptul ca pragurile pentru proceduri sunt mult prea reduse, fata de cele din Directivele europene, a mai spus Lorand Lehel Bogdan.

Totodata, in conditiile in care problema sunt contestatiile nejustificate, CNSC-ul se plange ca a nu a fost consultat de Guvern decat in ultima zi a consultarilor publice, inainte de a fi publicata modificarea legislativa in Monitorul Oficial.

Firmele care contesta rezultatul unei licitatii publice sunt obligate sa constituie o garantie financiara "de buna conduita", reprezentand 1% din valoarea estimata a contractului contestat, dar nu mai mult de 100.000 de euro in cazul contractelor cele mai mari, care va fi retinuta integral in cazul in care contestatia formulata este respinsa.

In data de 30 iunie 2014, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 486/30.06.2014, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51 din 28.06.2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Garantia de buna conduita se constitie de catre operatorul economic inainte de depunerea contestatiei/cererii/plangerii la Consiliu sau in instanta. Garantia de buna conduita trebuie sa aiba o perioada de valabilitate de cel putin 90 de zile, pana la data ramanerii definitive a deciziei Consiliului sau hotararii instantei de judecata.

Cuantumul garantiei de buna conduita este de 1% din valoarea estimate de catre autoritatea contractanta in fisa de date a achizitiei publice, dar nu mai mult decat echivalentul in lei a 100.000 euro, la cursul BNR de la data constituirii garantiei.

IMM-urile nu vor beneficia de reducerea cu 50% a cuantumului garantiei de buna conduita, astfel cum beneficiaza in cazul criteriile legate de cifra de afaceri, de garantia pentru participare si de garantia de buna executie.

Garantia de buna conduita este contrara spiritului si ratiunii juridice a Directivelor europene pe care le transpune. Directive europene vorbesc despre trei aspecte prioritare in achizitiile publice:

- necesitatea deschiderii concurentei comunitare in domeniul achizitiilor publice si necesitatea cresterii semnificative a garantiilor privind transparenta si nediscriminarea,
- cresterea eficientei cheltuielilor publice si facilitarea participarii intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri) la achizitiile publice,
- statele membre trebuie sa garanteaze aplicarea directivelor in materia achizitiilor publice prin mecanisme eficiente, accesibile si transparente.

Sursa legislatie: https://www.avocatnet.ro/content/articles/id_38023/Garantia-de-buna-conduita-obligatorie-pentru-contestarea-licitatiilor-publice.html

Articol de Ramona Diaconu