Audierea din Parlamentul European este extraordinar de dura si deloc formala, a explicat fostul Comisar european Leonard Orban pentru EurActiv.ro. Din experienta proprie, Orban subliniaza ca pe parcursul celor trei ore intervine oboseala, factor care poate fi folosit iompotriva candidatului. Fiecare cuvant este important; trebuie pregatire "la sange" si teoretica si politica si, ca un detaliu strategic, este mai bine pentru candidat sa raspunda in limba materna. Legat de portofoliul Politica Regionala, Orban considera ca fara sa intre in niciun fel in contradictie cu regulile impuse Comisarilor europeni Corina Cretu va putea sa ia decizii care sa sprijine Romania. N.r. Audierea Corinei Cretu de catre Comisia Dezvoltare Regionala din Parlamentul European este programata miercuri, 1 octombrie, la ora 9.00

EurActiv.ro: Cat de dificila va fi in mod real audierea din Parlamentul European pentru Comisarul desemnat din partea Romaniei, Corina Cretu?

Leonard Orban: Primul lucru care trebuie spus este ca audierea este extraordinar de dura. Nu este deloc formala, chiar daca din  se pare ca Doamna Cretu nu ar avea probleme cu sustinerea politica si ma bucur ca toate partidele din Romania au afirmat ca o vor sustine. Este foarte bine, sper ca de acum asa sa se intample cu fiecare candidat din partea Romaniei, sa nu se mai intample ca unii europarlamentari romani sa voteze contra candidatului, cum mi s-a intamplat mie, la audierea pentru Curtea Europeana de Conturi, dar nu sunt singurul exemplu.

Aceasta nu inseamna, totusi, ca nu trebuie sa fie foarte bine pregatita atat din punct de vedere teoretic, cat si politic. Este un avantaj faptul ca avut o pozitie importanta in cadrul Parlamentului European dar, totodata, nu poate fi linistita legat de modul cum vor decurge audierile. Are un anumit dezavantaj in faptul ca provine din Romania, fiinca Romania are cea mai scazuta absorbtie pe fondurile alocate coeziunii in perioada 2007-2013. In acelasi timp, dezavantajul ca imaginea Romaniei este proasta sau foarte proasta la nivelul Parlamentului pe chestiuni legate de coruptie, de modul in care functioneaza institutiile, de lipsa de eficienta, de birocratie: toate aceste lucruri trebuie cantarite foarte bine. Audierea trebuie foarte bine pregatita.

In primul rand, la nivel teoretic: cunoasterea in detaliu a intregii legislatie in vigoare, nu numai regulamentele dar tot ce se intampla pe zona de coeziune. In al doilea rand, la nivel politic, trebuie sa stie foarte bine care sunt punctele de vedere ale Parlamentului si sa nu aiba raspunsuri care sa provoace europarlamentarii, asadar trebuie mare atentie. In al treilea rand, trebuie sa gestioneze foarte atent faptul ca provine din Romania.

Pana la urma, este un vot politic si conteaza foarte mult ca principalele grupari politice sa voteze alaturi de tine. Nimeni nu se asteapta la unanimitate pentru ca este foarte greu mai ales ca grupul euroscepticilor a crescut. Impotant este sa ai o majoritate. Conteaza sa fii bine pregatit si daca nu dai raspunsuri care sa vina in puternica contradictie cu opiniile Parlamentului European, atunci ai sanse bune sa treci aceasta audiere.

EurActiv.ro: Din experienta dumneavoastra, care sunt principalele puncte cheie in desfasurarea audierii? Ce sfaturi aveti pentru Corina Cretu?

Leonard Orban: Este un exercitiu foarte complicat si pe fond, dar si ca provocare psihologica. Este alocat un timp limitat, pana la 15 minute pentru prezentarea prioritatilor, apoi timp de 2 ore si 45 minute trebuie sa raspunzi la intrebari. Atentie, prima parte poate sa decurga bine, dar apoi cand intervine oboseala exista riscul sa gresesti. Este foarte lesne sa fie exploatata aceasta oboseala, mai ales daca exista un interes din punctul acesta de vedere.

Un punct cheie il reprezinta raspunsul in scris pe care il formulezi in avans, la chestionarul transmis de Comisia care te va audia. Fiecare cuvant pe care il scrii in acel chestionar este exploatat si se poate intoarce impotriva ta. Apoi, importanta este pregatirea teoretica: aceasta se face de obicei cu functionari ai Comisiei Europene.

Fiecare din candidati se confrunta cu specialisti in domeniu, sunt fosti ministri, fosti Comisari, sunt cu o experienta extraordinara in domeniu se pricep inclusiv la detaliile tehnice cele mai complicate. Spre exemplu, la audierea mea, in 2006, erau in sala peste 6-7 fosti ministri ai culturii sau educatiei din statele membre.

Un punct cheie de maxima importanta: sensibilitatile Parlamentului European. Uneori exista subiecte in disputa intre Comisie si PE, intre Consiliu si Comisie sau intre Consiliu si PE. Aceste lucruri trebuie cunoscute, pentru ca unii eurodeputati pun intrebari capcana. Un exemplu de la audierea mea: am fost intrebat in ce cred, intr-o Europa federala sau o Europa a natiunilor? Era evident ca daca raspund intr-un fel sau in altul in mod cert provocam anumite nemultumiri. Am gasit o formula, singura care mi s-a parut potrivita la acel moment, am raspuns "Cred intr-o Europa puternica". Prin aceasta, am transmis inclusiv mesajul ca sunt un european convins, ca militez pentru consolidarea Uniunii si astfel subiectul s-a inchis cu bine. La final, un singur membru al Comisiei a votat impotriva mea, insa pe motivul ca nu vorbeam destul de bine limba engleza.

Pot formula, in alta ordine de idei, o recomandare personala legata de limba in care raspunde candidatul. Eu, de la un anumit moment, am raspuns numai in romana. Intrebarile deveneau din ce in ce mai grele si este de mare ajutor faptul ca interpretii sunt extraordinar de buni si pot sa traduca inclusiv nuantele. Asadar, este de preferat sa raspunzi in limba materna. Astfel, castigi timp sa te gandesti mai mult la continut si nu trebuie sa te grabesti cu raspunsurile, poti sa permiti interpretilor sa traduca, poti sa mai faci anumite pauze. Este o intreaga strategie de pregatire a acestei audieri.

Tot ca abordare strategica, un alt exemplu: eu am hotarat sa nu demarez procesul de formare a cabinetului pana nu trec audierile, ceea ce a fost foarte bine. Formarea cabinetului este extrem de complicata, cu sute de interventii pe care le-am primit din diferite zone, fiecare dorind sa isi sustina candidatul, asa ca nu este simplu deloc sa alegi membrii cabinetului. Am decis sa aman acest proces si sa ma concentrez pe pregatirea pentru audiere. Dar, ca o concluzie, sunt optimist si cred ca Doamna Cretu are toate elementele sa treaca de aceasta audiere.

EurActiv.ro: Cum vedeti relatia dintre Comisarul pentru Politici Regionale si Romania? In ce masura poate fi in sprijinul tarii noastre alocarea acestui portofoliu?

Leonard Orban: Daca se va finaliza cu succes audierea din PE si Comisia Europeana va fi votata, doamna Cretu va gestiona un portofoliu extrem de important atat din punct de vedere al imaginii cat si al modului in care va fi gestionata Politica de coeziune. In niciun caz nu poate fi un dezavantaj pentru Romania, ci dimpotriva, ar fi un oarecare avantaj, chiar daca in calitate de Comisar trebuie sa faci politica Uniunii si nu sa aperi intersele unuia sau altuia din statele membre. Insa, doamna Cretu, prin cunoasterea particularitatilor Romaniei, a sensibilitatilor pe care le are Romania, va putea sa adopte, fara sa intre in niciun fel in contradictie cu regulile jocului, acele decizii care sa sprijine Romania.

Nu insa in sensul alocarii fondurilor, fiindca sumele sunt deja stabilite. Chiar daca va fi acel mid-term review (evaluarea intermediara a Cadrului Financiar Multianual, care va avea loc in 2016), insa dupa parerea mea, nu cred ca va fi un proces amplu. Eu am participat la negocierea bugetului pentru 2014-2020 si procesul este extrem de complicat. Negocierea a inceput cu mai mult de 2 ani inainte de ajungerea la un acord. Poate ca, in 2016, vor interveni anumite modificari dar nu cred ca se va pune sub nicio forma problema modificarilor de sume. A unor reguli ale jocului - este posibil; poate a unor modificari de regulamente - desi este putin probabil; dar nu cred ca se va pune sub nicio forma problema revizuirii sumelor.

Daca se va pune problema unei orientari mai detaliate pe anumite zone, sigur, pentru asta ar trebui modificarea regulamentelor desi nici procesul de modificare a regulamentelor nu este deloc simplu. Comisia trebuie sa vina cu propunerea, apoi aceasta se adopta in procedura de codecizie (Comisie - Parlament - Consiliu), adica dureaza 1 an si jumatate cel putin. In concluzie, pentru mine nu este foarte clar in ce va consta pana la urma acest mid-review, dar este o solicitare a Parlamentului European si, daca va fi abordat subiectul la audierea Corinei Cretu, raspunsul trebuie cantarit cu mare grija.

EurActiv.ro: Legat de noua structura a Comisiei Europene, credeti ca fi greu pentru noul Comisar sa colaboreze cu trei vicepresedinti, asa cum a fost indicat de Jean-Claude Juncker?

Leonard Orban: Aceste chestiuni trebuie lamurite de Presedintele Comisiei, dl Juncker. Sunt niste semne de intrebare, nu este
foarte clar cum va functiona. Cred ca in momentul e fata lucrurile nu sunt clare, cred ca se vor clarifica in timp. In Comisia Barroso modul de lucru a fost foarte clar, chiar daca au existat aceste reuniuni de Comisari, clustere, cum li se spune, pana la urma decizia trecea prin Presedintele Comisiei si toate se discutau in Colegiul Comisarilor. Din punct de vedere  al doamnei Cretu, al portofoliului de politica regionala, este subordonata mai multor vicepresedinti si va trebui lamurit cum functioneza dar totusi nu sunt neclaritati majore. Neclaritatile sunt pe zona economica, de exemplu - ce comisar va lucra cu Directia Generala Economie si Finante, sunt lucruri neclare cel putin pentru momentul in care s-a facut prezentarea. Parerea mea este ca, mai devreme sau mai tarziu, puterea se va concentra la nivelul Presedintelui Comisiei si poate a Prim-vicepresedintelui si nu va exista o putere foarte mare la nivelui vicepresedintilor. 

EurActiv.ro: Cum comentati posibilitatea anuntata de Jean-Claude Juncker de a putea schimba portofoliile intre comisari?

Leonard Orban: Este o declaratie interesanta dar eu nu cred ca se va intampla acest lucru. A modifica un portofoliu este ceva foarte complicat si a schimba portofolii intre comisari este foarte, foarte complicat. Tocmai din acest motiv, in perioada Comisiei Barroso 1, cand au fost necesare anumite modificari, odata cu intrarea mea si a doamnei Kuneva, din partea Bulgariei, schimbarile s-au facut foarte greu. Singura solutie a fost sa "desprinda" un portofoliu de la comisarii care gestionau mai multe politici. Asa s-a putut actiona in momentul respectiv, o reorganizare a portofoliilor nu era posibila. Odata ce un Comisar intra pe un anumit portofoliu, este foarte complicat din punct de vedere politic si tehnic. In concluzie, nu cred ca se va intampla asa ceva.

Scurta biografie:
Leonard Orban a devenit Comisar european pentru Multilingvism in 2007, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Anterior acestei pozitii:
2004-2006 Secretar de stat, Ministerul Integrarii Europene
2004-2005: Negociator sef al Romaniei cu Uniunea Europeana, Ministerul Integrarii Europene
2001-2004: Negociator sef adjunct al Romaniei cu Uniunea Europeana, Ministerul Integrarii Europene
1993-2001: Consilier parlamentar pentru afaceri europene si internationale, Parlamentul Romaniei - Camera

Dupa incheierea mandatului la Comisia Europeana, a devenit Ministru al Afacerilor Europene (2011-2012), iar din 2012 este partener la firma de consultanta Orban Biris European Consultants.