Cu o piata a achizitiilor publice de peste 14,4 miliarde de euro pe an, sistemul romanesc de achizitii este in prezent suprareglementat si orientat mai degraba inspre respectarea procedurilor, in timp ce sistemul norvegian (pentru o piata de 4 ori mai mare - aprox. 41 de miliarde euro/ an) pune accentul pe responsabilitatea tuturor partilor implicate in procedura de achizitii si rezultatele finale ale procesului, arata Institutul pentru Politici Publice intr-un comunicat de presa.

Piata achizitiilor publice a inregistrat o usoara scadere in 2013 (14,4 mld euro) fata de anul 2012 (14,9 mld euro), cele mai multe contracte, ca numar, fiind atribuite prin cerere de oferta respectiv, ca valoare, prin licitatii deschise. In schimb, valoarea medie a unei achizitii publice a crescut la 191.758 euro in 2013 spre deosebire de 144.024 euro in anul 2012. Datele statistice analizate de IPP in acest sens au fost furnizate de catre institutiile de resort in temeiul legii nr. 544/ 2001 privind liberul acces la informatii de interes public, se arata in comunicatul IPP.

Reprezentanti din conducerea tuturor institutiilor implicate in achizitiile publice din Romania - Presedintele ANRMAP, Directorul UCVAP, Presedintele ANI, Presedintele Autoritatii de Audit, Directori din cadrul Ministerului Fondurilor Europene si din cadrul Unitatii de Implementare a Proiectului de Consultanta in domeniu oferit de Banca Mondiala Guvernului Romaniei, alaturi de omologi din Norvegia: Presedintele DiFi (Departamentul Norvegia de Achizitii Publice, precum si reprezentanti ai sectorului privat (companii de consultanta, patronate ale industriilor etc.) au dezbatut joi, 20 noiembrie teme legate de contextual actual al viitoarelor modificari la legea achizitiilor publice generate de procesul de transpunere a Directivei 2014 / 24/ UE privind achizitiile publice.

Dezbaterea, in cadrul proiectului Sustainable and ethical public procurement — exploring the successful Norway model of public procurement and identifying paths for promoting similar experiences in Romania implementat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) cu sprijinul financiar al Granturilor SEE si Norvegiene 2009-2014.

Principalele subiecte abordate au fost:
1. Cresterea capacitatii autoritatilor contractante in managementul procesului de achizitii publice. Nu este realist si nici eficient ca statul sa creada ca exista expertiza egala in toate autoritatile contractante, astfel ca recomandarea este aceea de a concentra/ specializa procesul de achizitii la nivelul administrativ cel mai competent, mai ales in ceea ce priveste produsele / serviciile /lucrarile cu un inalt nivel de specializare.
2.   Cresterea capacitatii ofertantilor cu scopul de a contribui la cresterea calitatii in general a serviciilor/ lucrarilor si produselor achizitionate. Orientarea generala a fost aceea de simplificare a etapelor de evaluare generala prin care trebuie sa treaca ofertantii, in special in cadrul achizitiilor cu caracter repetitiv, in timp ce sistemul norvegian este orientat inspre cresterea intrinseca a calitatii ofertelor, fara a impune criterii restrictive in acest sens.
3. Un alt subiect dezbatut pe larg in cadrul conferintei a fost acela referitor la introducerea unor criterii de responsabilitate sociala in procesul de achizitii, astfel incat lucrarile/ serviciile/ produsele achizitionate sa respecte o serie de drepturi fundamentale pe tot parcursul lantului de achizitie (ex: conditii decente de munca pentru angajatii furnizorilor, materii prime provenind din surse regenerabile etc.)
Concluziile conferintei internationale se vor constitui in continuare in propuneri concrete de imbunatatire a cadrului institutional, legislativ si practic al achizitiilor publice din Romania transmise catre autoritatile competente de la nivel national.