Guvernul Romaniei trebuie sa furnizeze explicatii Comisiei Europene legate de garantia de buna conduita ("garantia de 100.000 de euro") impusa celor care depun contestatii pe licitatiile publice. Scrisoarea oficiala, obtinuta de EurActiv.ro a fost transmisa miercuri, 10 decembrie iar autoritatile din domeniu (Ministerul Fondurilor Europene in principal) trebuie sa furnizeze informatiile solicitate pana la inceputul lunii februarie, pentru a evita "declansarea unei operatiuni in neindeplinirea obligatiilor de stat membru".

Ioana Morovan, Ramona Diaconu

Garantia de buna conduita a fost introdusa in acest an prin OUG 51/2004 si impune celor care doresc sa conteste o procedura de achizitii plata unei sume de 1% din valoarea estimata a contractului, pana la maximum 100.000 de euro.

EurActiv.ro a scris in mai multe randuri despre faptul ca aceasta garantie, potrivit specialistilor in achizitii, avocatilor si chiar unei inestitutii cheie din sistem - CNSC - poate reprezenta o incalcare a unor drepturi constitutionale si regulamente europene.

Extrase din Scrisoarea oficiala a Comisiei Europene:

"Obiectivul de prevenire a abuzurilor drepturilor procedurale de catre operatorii economici nu pare a fi sustinuta prin date statistice.

In perioada iulie - septembrie 2014, dupa introducerea masurii, rata de respingere si acceptare a contestatiilor de catre C.N.S.C. a ramas similara comparativ cu anul precedent (63% dintre contestatii respinse, 37% admise). Faptul ca masura duce doar la o scadere substantiala a numarului de contestatii in timp ce proportia de contestatii respinse a ramas neschimbata, arata ca masura nu a produs rezultatelor estimate, anume prevenirea unui comportament abuziv al operatorilor economici. Masura ar fi putut produce un astfel de rezultat daca procentul contestatiilor de succes (admise) ar fi crescut brusc. Acest lucru ar putea sustine ipoteza ca masura ar fi putut descuraja potentialele contestatii abuzive.

Unicul fapt ca numarul de contestatii a scazut nu permite a concluziona ca cele care nu au fost introduse ar fi fost abuzive. Dimpotriva, aceasta sustine sugestia ca, doar pentru trei luni (iulie-septembrie 2014) aproximativ 300 de contestatii au fost incununate de succes si ar fi permis ca procedurile de achizitii publice sa fie finalizate in conformitate cu normele privind achizitiile publice. In lipsa controlului C.N.S.C., aceste proceduri sunt pline de nereguli, fapt care ar putea determina corectii financiare semnificative in viitor. In aceasta perioada, potrivit informatiilor disponibile la serviciile Comisiei, numarul procedurilor de atribuire nu s-a schimbat semnificativ.

Prin urmare, serviciile Comisiei estimeaza ca masura ar putea fi considerata disproportionata si merge dincolo de ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului propus, anume limitarea contestatiilor abuzive. De asemenea, pare a avea un efect descurajant general asupra operatorilor economici. In cele din urma, aceasta ar putea duce la o limitare a accesului la justitie a operatorilor economici, fapt ce ar putea impiedica in mod considerabil exercitarea drepturilor conferite operatorii economici de Directivele privind caile de atac (Directivele 89/665/CE si 92/13/CE).

Masurile care vizeaza descurajarea contestatiilor abuzive sau a  "profesionistilor" (n.n. - contestatori de profesie) ar fi putut fi proiectate intr-un mod capabil de atingerea obiectivului lor. Aceasta presupune o analiza atenta a categoriilor si a numarului de contestatiilor abuzive, bazata pe date statistice. Masura adecvata ar putea atunci cu adevarat sa responsabilize contestatiile si sa asigure ca orice sanctiune se limiteaza la cazurile de abuz manifest a drepturilor procedurale, care reflecta un evident "comportament rau" al operatorilor economici. Acest lucru ar putea fi evaluat de la caz la caz si lasat la latitudinea de interpretare a judecatorului care se ocupa de caz.

De-a lungul anilor aproximativ 35% din toate contestatiile introduse au avut succes, o rata mult dincolo de cele inregistrate in alt stat membru. Din punctul de vedere al serviciilor Comisiei, aceasta rata mare reflecta de fapt vulnerabilitati sistemice existente in sistemul de achizitii publice din Romania si nevoia de o ajustare urgenta si serioasa. Numarul mare de contestatii pare a fi un simptom de deficiente existente, nu consecinta unui abuz de drepturi procedurale al operatorilor economici.

INFORMATII SOLICITATE DE LA AUTORITATILE ROMANE

Avand in vedere cele de mai sus si pentru a evalua in mod cuprinzator reclamatia, Comisia solicita urmatoarele informatii de la autoritatile romane :

1) Amanunte si explicatii privind consultarile efectuate inainte de adoptarea masurii cu organismul de remedii si alte parti interesate de achizitii publice privind oportunitatea si efectele preconizate ale masurii; avizele respective exprimate, optiunile luate in considerare, etc
2) Orice analiza prealabila, studii/statistici sau orice alta forma de proba, evaluarea cu exactitate a importantei reale in termen de numar si valoare de contestatiilor abuzive .
3) O evaluare detaliata a impactului, realizata inainte de introducerea masurii, in special evaluarea riscului de descurajare a introducerii unor contestatii grave pentru a avea mai multe proceduri de achizitii publice gestionate si contracte atribuite cu incalcarea normelor privind achizitiile publice si care sa faca obiectul unei rate mai mari de corectii financiare.
4) In acest sens, avem nevoie de asemenea evaluare a impactului prevederilor anterioare ale art. 278 din O.U.G. nr. 34/2006 privind prevenirea contestatiilor abuzive, precum si de motivul si justificarea detaliata, insotite de dovezile care au considerat aceasta masura insuficienta.
5) Evaluari detaliate ale consecintelor introducerii masurii pana acum, tinand cont in special de observatiile de mai sus.

Va rugam sa ne furnizati o evaluare detaliata, insotita de documente justificative cu privire la punctele de mai sus si toate masurile pe care intentionati sa le uati pentru a remedia situatia."


Citeste pe acest subiect:

Teodorovici ataca avocatii si specialistii pe tema "garantiei de 100.000 de euro" pentru a contesta licitatii. Comisia Europeana o analizeaza

Publicat: 8 Noiembrie 2014 @ 11:36

"Casele de avocatura care sutineau companiile si fundamentau contestatii la procedurile de licitatii ca sport national poate ca sunt aceleasi care contesta la Comisia Europeana aceasta garantie", a declarat vineri, 7 noiembrie, Eugen Teodorovici, la solicitarea EurActiv.ro. Garantia financiara impusa recent celor care doresc sa conteste o licitatie este considerata prea restrictiva si posibil neconstitutionala din punct de vedere al avocatilor si specialistilor in achizitii. Surse apropiate Comisiei Europene au declarat ca exista o problema cu aceasta garantie si ca ea este analizata la Bruxelles.




Scandal la achizitiile publice: CNSC acuza Guvernul ca a impus firmelor o garantie de buna conduita mult prea mare, fara o analiza de constitutionalitate

Publicat: 21 August 2014

Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor reproseaza Guvernului Ponta ca a impus firmelor garantia de buna conduita la achizitiile publice fara o analiza privind posibila restrictionare a dreptului constitutional la petitie. CNSC considera si ca garantia este mult prea mare raportat la piata si acuza Guvernul ca l-a consultat prea tarziu.

 

 

 


Fraud  complainants  in Romania face €100,000 bill

Romanian public procurement legislation was modified significantly this year by the government, which introduced restrictive conditions for lodging a complaint against suspected fraud. EurActiv Romania reports.

 Fraud


complainants
in Romania
face
€100,000 bill
Romanian public procurement legislation
was modified significantly
\