Ministerul Fondurilor Europene preia activitatea si structurile Autoritatilor de Management aferente Programului Operational Sectorial Mediu si Programului Operational Sectorial Transport, potrivit Ordonantei de Urgenta pentru aprobarea unor masuri de eficientizare a sistemului de gestionare a instrumentelor structurale, care a fost publicata in Monitorul Oficial astazi, 22 decembrie - potrivit unui comunicat al Ministerului. Programul Operational Sectorial Mediu are o alocare financiara de 4,41 miliarde de euro, iar Programul Operational Sectorial Transport are o alocare de 4,42 miliarde de euro pentru perioada 2007-2013. Aceste doua programe au cel mai mare risc de a pierde o parte din fondurile alocate, la finalul anului 2015 cand sumele necheltuite sunt automat sistate. Riscul estimat de Teodorovici este de minimum 20%.

Ioana Morovan

Context:

La Consiliul European din 18-19 decembrie nu a fost intrunit acordul pentru propunerea de extindere cu inca un an a posibilitetii de cheltuire a fondurilor 2007-2013. Concluziile summitului includ fraza: "Comisia va conlucra indeaproape cu statele membre in cauza pentru a gasi solutii in vedereautilizarii la maximum a angajamentelor din cadrul CFM pentru perioada 2007-2013si recunoaste caracterul oportun al realizarii de proiecte pe termen lung in anii urmatorii,utilizand flexibilitatea normelor existente". 

In aceste conditii, cu numai un an la dispozitie pentru a transmite cereri de decontare catre Comisia Europeana si multe proiecte inca in derulare, "Flexibilitate in limita normelor existente" inseamna, concret, un singur lucru: asa numita "fazare" a proiectelor, permisa de regulile existente. 

"Fazarea" se refera la proiectele majore, de importanta strategica, acestea putand fi esalonate pe mai multi ani astfel incat daca nu sunt finalizate pana la sfarsitul lui 2015 sa poata fi "reportate" in urmatorul cadru financiar 2014-2020 fara a atrage sanctiuni financiare din partea Comisiei Europene. Potrivit surselor consultate de EurActiv, tarile din Grupul Visegrad plus Romania si Bulgaria au discutat pe larg despre valocrificarea acestei prevederi permise, in cadrul unei intalniri inainte de summit. 

Practic, prin acest instrument ar putea fi "salvate" o parte din proiectele majore din domeniul Transporturilor si Mediului, insa nu este clar deocamdata daca solutia va fi acceptata si pentru proiectele de dimensiuni mai mici. 

Citeste articolul integral pe acest subiect aici


"Guvernul Romaniei a decis transferul cele doua Autoritati de Management la Ministerul Fondurilor Europene pentru ca Romania sa aiba o structura institutionala cat mai simpla si eficienta, care sa accelereze absorbtia fondurilor europene alocate pentru perioada de programare 2007- 2013. Va reamintesc, la nivelul acestor doua programe Romania are cel mai mare risc de dezangajare automata a fondurilor alocate pentru perioada de programare 2007- 2013, iar prin trecerea acestora in directa coordonare a Ministerului Fondurilor Europene vom incerca sa reducem cat mai mult riscul de dezangajare automata a fondurilor. Anul 2015 este unul extrem de dificil deoarece pe de o parte va fi ultimul an in care vom mai putea utiliza sumele alocate Romaniei pentru perioada de programare 2007- 2013, iar pe de alta parte va fi anul in care vom lansa apelurile de proiecte pentru contractarea fondurilor alocate pentru perioada 2014 - 2020. 

Preluarea celor doua programe va avea efecte pozitive si asupra atragerii de fonduri in exercitiul multianual 2014 - 2020, in care Ministerul Fondurilor Europene este Autoritate de Management pentru Programul Operational Infrastructura Mare, din care vor fi finantate proiectele de transport, mediu si energie", a declarat ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, citat in comunicatul de presa.
 
Ministerul Fondurilor Europene preia de la Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice activitatea si structura Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Mediu. Totodata, MFE preia Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport de la Ministerul Transporturilor. Ministerul Fondurilor Europene va prelua personalul celor doua Autoritati de Management, drepturile si obligatiile acestora, inclusiv litigiile aferente activitatii acestora.
 

La data de 1 martie 2014, Ministerul Fondurilor Europene a preluat activitatea si structurile aferente Autoritatilor de Management aferente Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU) si Programului Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE).
 
"Preluarea Autoritatilor de Management aferente POS Mediu si POS Transport va fi similara cu transferul Autoritatilor de Management POS DRU si POS CCE in subordinea MFE. Va asigur ca sistemul de management si control acreditat de Comisia Europeana ramane nemodificat. In luna ianuarie voi avea intalniri cu cei trei comisari europeni care coordoneaza politicile europene aferente programelor din subordinea MFE - si ma refer la Comisarul European Corina Cretu, la Comisarul European Marianne Thyssen si la Comisarul European Elzbieta Bienkowska-, pentru a discuta masurile pe care le va lua Romania pentru a reduce pierderile de fonduri alocate pentru perioada de programare 2007 -2013, dar si cele pentru cadrul financiar 2014 -2020 pentru ca Romania sa se situeze inca de la inceput in topul statelor fruntase in absorbtia fondurilor europene", a adaugat ministrul Eugen Teodorovici.
 
In perioada de programare 2007- 2013, Ministerul Fondurilor Europene este Autoritate de Management pentru cinci programe: Programul Operational Sectorial Transport, Programul Operational Sectorial Mediu, Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, Programului Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice si Programului Operational Asistenta Tehnica.
 
In perioada de programare 2014 - 2020, Ministerul Fondurilor Europene este Autoritate de Management pentru cinci programe: Programul Operational Infrastructura Mare, Programul Operational Capital Uman, Programul Operational Competitivitate, Programul Operational Asistenta Tehnica si Programul Operational Ajutorarea Persoanelor Defavorizate. Din cele cinci programe coordonare direct de MFE, Comisia Europeana a aprobat deja trei: Programul Operational Ajutorarea Persoanelor Defavorizate, Programul Operational Competitivitate si Programul Operational Asistenta Tehnica. Celelalte doua programe urmeaza sa fie aprobate in anul 2015.

Sursa: MFE