Prin proiectul SIMPRACT, cei zece parteneri implicati, doua organizatii patronale si opt universitati, urmaresc sa-i invete pe studenti in mod practic cum sa devina antreprenori. Minimum 2250 de studenti urmeaza sa dezvolte firme simulate sau sa implice in activitatea acestora. Primul targ de intreprinderi simulate ale studentilor s-a desfasurat vineri, 20 februarie la Universitatea Politehnica din Bucuresti.

Foto: Standul firmei studentesti "Modatex SRL", Universitatea Gheorghe Asachi

Proiectul are o valoare totala de peste 17 milioane lei, finantat prin POSDRU si este in desfasurare pana in noiembrie 2015. Planurile beneficiarilor au fost insa incurcate inca de la inceput fiindca, asa cum spune profesorul Ovidiu Nicolescu, manager de proiect, intarzierile in evaluarea si contractarea proiectului au determinat scurtarea cu nu mai putin de un an a perioadei de activitati. Aceasta a insemnat comasarea activitatilor si implicit dificultati in desfasurarea lor. Prelungirea implementarii nu este posibila fiindca finalul anului 2015 este termenul final de implementare pentru toate proiectele cu fonduri europene.

27 de intreprinderi simulate create de studenti din cele opt universitati partenere si-au prezentat activitatea la standuri, in cadrul Universitatii Politehnica, la primul targul national din cadrul proiectului. Studentii care au infiintat aceste companii, printr-o metodologie europeana, au ales domenii variate, de la consultanta in afaceri si IT pana la comert sau productie textile.

Intreprinderea chiar functioneaza, au explicat pentru EurActiv studentele de la Universitatea Tehnica Gh.Asachi din Iasi care au infiintat firma simulata MODATEX SRL. "Avem un mic atelier de productie, dotat cu sprijinul Universitatii. Cream imbracaminte pentru tineri, la moda, iar produsele le vindem la preturi accesibile", au explicat reprezentantele firmei prezente la targul de la Politehnica.

Aici pot fi gasite firmele care au fost create si prezentate la targul national.

Intreprinderile simulate, afaceri serioase

Infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor simulate ale studentilor este coordonata de ROCT- Centrala Retelei Firmelor de Exercitiu/ Intreprinderilor Simulate din Romania; in baza unor criterii reglementate. Procedura de infiintare este asemanatoare cu cea necesara pentru companiile comerciale iar conditiile, sub anumite aspecte, chiar mai stricte:

Exemplu:
Standarde minimale pentru infiintarea unei intreprinderi simulate:

  •   Numarul de studenti dintr-o intreprindere simulata: este determinat in functie de modul cum  este organizata Intreprinderea Simulata.
  •   Fiecare departament/compartiment al intreprinderii trebuie sa fie format (cuprinda) minim o persoana.
  •  O sala dotata cu:
     Dulap cu rafturi;
     Minim 8 calculatoare legate in retea, conexiune internet, 1 telefon, 1 fax, multifunctionala,  15 mese,  30 scaune,  videoproiector,  soft-uri)
  •  Studentii sa aiba cunostinte economice de baza, cunostinte de limbi straine, cunostinte de informatica, sa aiba notiuni de contabilitate primara etc.
  •  Durata unei intreprinderi simulate: 1 an universitar/1 semestru/ 3 luni
  • Foto: Targul national al firmelor studentesti (Costin Nitu)

Metodologia completa poate fi consultata aici

Pe langa activitatile in intreprinderi simulate, proiectul SIMPRACT isi mai propune  o serie de alte obiective:

  • Sa faciliteze si sa imbunatateasca accesul pe piata muncii pentru 7000 de studenti, prin furnizarea de servicii de consiliere si orientare profesionala, prin:
    -sedinte de consiliere si orientare profesionala individuale si de grup organizate in universitati, in cadrul unor workshop-uri si in cadrul Scolii de Vara;
    - servicii de consiliere si orientare profesionala in spatiul virtual - prin utilizarea de instrumente TIC si o aplicatie SmartPhone;
  • Sa sustina dezvoltarea spiritului antreprenorial si inovator in randul a minim 2250 de studenti, prin organizarea si implementarea de activitati de tip intreprindere simulata.
    Sa imbunatateasca insertia pe piata muncii a studentilor prin intermediul stagiilor de practica in firme reale pentru 500 de studenti.

Mai multe informatii pot fi gasite pe site-ul oficial al proiectului, aici

Partenerii in proiect: Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Academia de Studii Economice Bucuresti (ASE), Universitatea "Ovidius" din Constanta, Universitatea "Dunarea de Jos" din Galati
Universitatea din Craiova, Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, Universitatea Tehnica "Gheorghe Asachi" din Iasi
Universitatea VALAHIA din Targoviste, Universitatea "CONSTANTIN BRANCUSI" Targu Jiu, Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din Romania.

Experienta accesarii fondurilor europene, un "sport extrem" practicat cu optimism  

Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National pentru IMM, manager de proiect, a mai detaliat pentru EurActiv.ro cateva aspecte generale legate de experienta derularii proiectelor cu fonduri europene.

Problemele cele mai grave, care afecteaza bunul mers al proiectelor, tin de clasicele, deja, intarzieri in evaluarea si contractarea proiectelor, care au atins 9 luni, chiar un an. O usoara imbunantire in termenul de decontare al cheltuielilor s-a simtit, in opinia sa, odata cu obtinerea de catre Ministerul Fondurilor Europene a imprumuturilor de la Trezorerie.

In schimb, nu s-a imbunatatit activitatea autoritatilor de resort: "Nu sunt respectate procedurile, documentele sunt procesate si aprobate cu mare intarziere, ceea ce blocheaza activitatile. In experienta noastra de ani de zile de proiecte prin POSDRU, am pierdut multe fonduri din motive birocratice, chiar 30.000 de lei pe unul din proiecte, pentru care a trebuit sa garantez cu imobil si bunuri personale", a mai spus Nicolescu.

Cu toate acestea, organizatia patronala nu renunta la proiecte. Sperand ca SIMPRACT va putea fi incheiat la timp, desi demarat cu intarziere, Nicolescu a anuntat ca un alt proiect este in pregatire. Acesta va presupune construirea unui incubator de afaceri pentru tineri, iar 40 de intreprinzatori vor primi seed capital pe baza planului de afaceri.

Ioana Morovan