Ministrii Transporturilor din statele membre UE au aprobat pe 27 martie 2006 propunerea de directiva privind permisul de conducere european. Propunerea fusese deja aprobata de Parlamentul European si poate fi adoptata acum fara intarziere in cursul acestui an.

08:00 

Acordul de luni marcheaza finalul unei dispute de peste trei ani dintre cinci state membre (Germania, Franta, Austria, Polonia si Danemarca).

Scopul directivei este acela de a imbunatati siguranta rutiera prin stabilirea unor standarde minime pentru controalele medicale ale soferilor profesionisti si pentru calificari, precum si prin instruirea continua a examinatorilor. De asemenea, directiva urmareste sa reduca riscul de frauda prin utilizarea unui card de plastic si utilizarea optionala a unui microcip, cu asigurarea respectarii legislatiei privind protectia datelor personale.
 
Marea Britanie si-a facut cunoscuta intentia de a se abtine de la votul de adoptare a directivei.
 
Noul permis tip "card de credit" va fi introdus complet dupa o perioada de tranzitie de 26 de ani, timp in care se vor inlocui actualele permise de conducere. Emiterea noului tip de permis va fi obligatorie incepand cu 2012. In cel mult 20 de ani de la data aplicarii, adica pana in 2032, toate permisele de conducere emise sau in uz vor trebui sa respecte toate cerintele directivei.
 
Noile permise tip A si tip B (automobile si motociclete) vor fi valabile 10 ani, dar statele membre pot extinde perioada pana la 15 ani. Permisele de tip C si D (camioane si autobuze, cu sau fara remorca) vor fi valabile pe o perioada de 5 ani. In functie de optiunile fiecarui stat membru, permisele pot include cipuri electronice cu informatii despre sofer.
 
Directiva include si masuri de combatere a "turismului permiselor de conducere", adica practica soferilor aflati sub interdictie intr-un stat membru de a cauta un permis intr-un alt stat membru, prin aplicarea principiului "o persoana - un permis". In acest scop, se va crea o retea europeana de schimb de informatii privind permisele de conducere.
 
Reglementarile europene privind permisul de conducere, respectiv Directiva 91/439/CEE din 29 iulie 1991 privind permisele de conducere, sunt transpuse in legislatia romaneasca prin:

Ordonanta de Urgenta 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobata prin Legea nr 49/2006 si
- Legea nr. 230/2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a acestora, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania
- Hotararea de Guvern 85/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
- Ordinul nr. 574/2005 privind organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea permisului de conducere
- Ordinul nr. 1987/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora
- Ordinul nr. 42/2006 privind conditiile de pregatire profesionala initiala si continua a anumitor categorii de conducatori auto.
 
Pentru detalii privind decizia Consiliului UE, accesati:
https://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/misc/89035.pdf
iar pentru propunerea de directiva:
https://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/en/com/2003/com2003_0621en01.pdf
traduceri oficiale ale actelor legislative europene sunt disponibile pe site-ul Institutului European din romania: www.ier.ro sectiunea "Traducerea acquis-ului comunitar".
 
Sursa: Eu-Ro Jurnal, saptamanal online al CCIB