Greenpeace si WWF se opun constructiei Drumului National 66A, despre care afirma ca este realizat ilegal. Autoritatile care vor sa construiasca nu au nici studiu de impact asupra mediului, nici acord de mediu.

Greenpeace a descoperit ca Directia Regionala de Drumuri si Poduri Timisoara (DRDPT) construieste ilegal drumul national 66A (DN66A) chiar prin ultimul peisaj forestier intact din Europa, situat la sud de Cercul Polar. DRDPT nu detine nici studiul de impact asupra mediului, nici acordul de mediu de la Agentia pentru Protectia Mediului si nici avizele parcurilor nationale afectate, Retezat si Domogled Valea Cernei, necesare constructiei DN66A, se arata intr-un comunicat al Greenpeace.

Drumul ar urma sa lege localitatile Petrosani si Baile Herculane pe terasamentul unui drum forestier vechi clasificat de Guvernul Romaniei la rangul de Drum National, iar lucrarile la sectorul 2 al acestui drum afecteaza deja Parcul National Retezat, sectorul 1 fiind incheiat in 2002 si ajungand pana la Campu lui Neag (jud. Hunedoara). In cazul continuarii lucrarilor, va fi afectat si Peisajul Forestier Intact (PFI) localizat in partea de vest a Carpatilor Meridionali la rascrucea dintre Banat, Transilvania si Oltenia, si care include cea mai mare parte a Parcului National Retezat, suprafete din Parcul National Domogled-Valea Cernei si din Geoparcul Dinozaurilor Hateg, dar si suprafete semnificative din imprejurimi, inca neincluse in arii naturale protejate. „Gafele guvernarilor din anii '90 aduc Guvernului Romaniei de acum renumele de distrugator al biodiversitatii. DN66A se construieste ilegal, fara studiu de impact asupra mediului, fara acorduri si avize de mediu, si afecteaza deja Parcul National Retezat. Guvernul actual cu care vom intra in Uniunea Europeana trebuie sa arate imediat ca este un protector al mediului prin reclasificarea drumului prin lege ca drum forestier si oprirea lucrarilor pentru a proteja peisajul forestier intact”, a declarat Gabriel Paun, coordonator campanii Greenpeace.

„Modul de realizare a DN66A este simptomatic pentru activitatile desfasurate fara acorduri si avize legale, care afecteaza in prezent ariile naturale protejate din Romania. Peisajul forestier intact si imprejurimile sale adapostesc suprafete semnificative de paduri seculare, precum si specii endemice, rare sau amenintate de fauna si flora, iar parcurile nationale din zona sunt arii protejate de interes national. La fel ca in alte cazuri, pericolul cel mai mare consta nu numai in faptul ca realizarea DN66A are un impact negativ evident asupra mediului, pe termen scurt, ci si ca acesta va atrage dupa sine o dezvoltare intensiva necontrolata a turismului si a altor activitati economice, in contrast cu specificul zonei si cu cerintele legale de protectie a naturii”, este opinia WWF DCP Romania, exprimata de Luminita Tanasie.

Pe langa impactul distructiv asupra mediului, realizarea DN66A nu este justificata nici din punct de vedere financiar: „Exista deja un drum national modernizat care leaga Petrosani de Baile Herculane prin Targu Jiu, iar DN66A, pe langa ca este realizat din bani publici, va fi doar un alt Transfagarasan  inchis 8 luni pe an. Lucrarile la DN66A distrug biodiversitatea, sunt ilegale, nerentabile, si nu trebuie sa mai avanseze nici un metru”, a incheiat Gabriel Paun.

Greenpeace cere Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor sa aplice legea imediat, pentru a opri lucrarile la DN66A, si sa includa intreg peisajul forestier intact din vestul Carpatilor Meridionali in arii naturale cu cel mai ridicat nivel de protectie, iar Guvernului Romaniei sa reclasifice DN66A prin lege ca drum forestier pentru a proteja peisajul forestier intact.

Sursa: Greenpeace