Romania trebuie sa incurajeze investitiile in surse alternative de energie, astfel ca ponderea energiei electrice produse din resurse regenerabile de energie, fata de consumul national brut de energie electrica sa ajunga la 33% pana in anul 2010, valoare echivalenta cu un total de 21,4 TWh.

Obiectivul strategic propus in Cartea Alba a Comisiei Europene pentru o Strategie Comunitara „Energy for the future: renewable sources of energy” consta in dublarea, pana in anul 2010, a aportului surselor regenerabile de energie al tarilor membre ale Uniunii Europene, care trebuie sa ajunga treptat, de la 6 % in anul 1995, la 12 % in consumul total de resurse primare.

Expertii Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei (ARCE) considera ca, pe langa faptul ca acest tip de energie nu este poluanta si, practic, inepuizabila, pe termen mediu si lung, costurile sale sunt mult mai reduse, in special in conditiile in care pretul produselor petroliere creste vertiginos. Sursele regenerabile de energie asigura cresterea sigurantei in alimentarea cu energie si limitarea importului de resurse energetice, in conditiile unei dezvoltari economice durabile si a protejarii mediului inconjurator.

Principalele resurse de energie regenerabila ale Romaniei sunt energia solara, eoliana, biomasa si energia geotermala. In prezent Romania iti produce cea mai mare parte din energia regenerabila din resurse hidroenergetice.

Una dintre solutiile care ar putea fi dezvoltata in Romania pentru promovarea folosirii resurselor regenerabile de energie ar fi corelarea investitiilor din turism care folosesc fonduri europene cu utilizarea de instalatii de energie regenerabila (solara, eoliana etc.). Spre exemplu, in Mangalia, mai multi operatori au construit panouri solare, cu care asigura, cel putin in timpul verii, o mare parte din apa calda necesara.

Preturi fixe, cote anuale, certificate verzi – UE promoveaza energia regenerabila

Statele Uniunii Europene au luat o serie de masuri pentru incurajarea cetatenilor si a companiilor sa investeasca in energii regenerabile. De exemplu, in Marea Britanie se acorda subventii pentru cetateni si pentru companii, astfel incat acestia sa instaleze panouri solare, iar energia este utilizata pentru activitatile domestice. Energia solara este utilizata si subventionata partial in Spania, Grecia si Suedia. In Germania, energia eoliana este una dintre principalele surse de energie regenerabila. Si cele 10 state noi mebre UE au adoptat diferite forme de promovare a utilizarii energiei regenerabile.

Exista doua scheme europene de promovare a energiei din surse regenerabile (E-SRE), cel mai des folosite: sistemul de preturi fixe sistemul de preturi fixe  (feed-in tariff), sistemul de cote anuale obligatorii, combinat cu sistemul certificatelor verzi. Sistemul de preturi fixe consta in achizitia, de catre producatori, furnizori sau consumatori, a E-SRE la un pret fix (feed-in tariff), a carui valoare este stabilita in functie de sursa regenerabila de energie utilizata. In cazul sistemului de cote obligatorii, guvernele stabilesc cota de E-SRE ce urmeaza a fi achizitionata de producatori, furnizori sau consumatori, pretul de achizitie fiind stabilit pe baze concurentiale.

Romania regenerabila

Romania are o Strategie de valorificare a resurselor regenerabile, aprobata prin Hotarare a Guvernului in anul 2003. Sistemul romanesc de promovare a E-SRE consta in combinarea cotelor obligatorii (1) si a certificatelor verzi (2).

Sistemul de promovare a E-SRE vizeaza energia electrica produsa din energie eoliana, energie solara, energie geotermala, biomasa, energia valurilor, hidrogen produs din SRE, precum si energia electrica produsa in centrale hidroelectrice cu o putere instalata mai mica sau egala cu 10 MW, puse in functiune sau modernizate incepand cu anul 2004.

Sistemul de cote obligatorii este definit ca fiind mecanismul de promovare a producerii de energie electrica din surse regenerabile de energie, prin achizitia de catre furnizori a unor cote obligatorii de energie electrica produsa din aceste surse in vederea vanzarii catre consumatorii deserviti. Certificatul verde este un document ce atesta o cantitate de 1 MWh de E-SRE livrata in retea. Certificatul verde are teoretic valabilitate nelimitata si se poate tranzactiona distinct de energie electrica asociata acestuia, pe o piata a contractelor bilaterale sau pe piata centralizata de certificate verzi.

Cea mai mare parte a energiei regenerabile din Romania este produsa in acest moment in domeniul hidroenergetic. Ponderea energiei regenerabile a variat in ultimii ani intre 26– 30% din consumul intern  brut de energie electrica, in functie de hidraulicitatea anuala. Potentialul hidroenergetic tehnic amenajabil al Romaniei este de 36 TWh/an. Potentialul hidroenergetic economic amenajabil este estimat la 23-25TWh, cu o putere instalata de circa 8000 MW. In 2005 nivelul de valorificare a atins circa 80% din potentialul economic amenajabil si sunt in executie amenajari hidroenergetice insumand o putere instalata de circa 600 MW, cu un potential de productie de 1.870 GWh/an.

Energia solara reprezinta cea mai sigura sursa de energie. Pe teritoriul Romaniei, pe o suprafata orizontala de 1m2, este posibila captarea unei cantitati anuale de energie, cuprinse intre 900 si 1450 kWh, in functie de anotimp.

Energia eoliana este mai scumpa decat cea solara. In Romania, a inceput deja un proiect langa Parcul Industrial Ploiesti. Potentialul eolian tehnic amenajabil este estimat la 8 TWh/an.

Rezervele de biomasa sunt in special deseurile de lemn, deseurile agricole, gunoiul menajer si culturile energetice. Producerea de biomasa nu reprezinta doar o resursa de energie regenerabila ci si o oportunitate semnificativa pentru dezvoltarea rurala durabila. Potentialul energetic al biomasei este de circa 7.594 mii tep/an, din care 15,5% reprezinta reziduuri din exploatari forestiere si lemn de foc, 6,4% rumegus si alte resturi din lemn, 63,2% deseuri agricole, 7,2% deseuri menajere si 7,7% biogaz. La aceeasi categorie trebuie mentionat si potentialul pentru producerea biocombustibililor.

In prezent, in Uniunea Europeana, 4% din necesarul de energie este asigurat din biomasa. La nivelul UE, se estimeaza crearea a cca. 300.000 de noi locuri de munca in mediul rural, prin exploatarea biomasei.

O alta sursa de energie este cea geotermala, care poate fi exploatata in special in statiuni. In 1998, a fost deja finalizat programul PHARE UE, la Calimanesti, Caciulata, Cozia. Romania dispune de un potential de circa 167 mii tep/an resurse geotermale de joasa entalpie, din care in prezent se valorifica circa 30 mii tep/an.

In ceea ce priveste energia termala, reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor au aratat ca, in 10 scoli din tara, vor fi introduse pompe de caldura (care capteaza apa termala si o pompeaza in instalatiile de caldura din scoli). Aceste instalatii vor inlocui sobele utilizate, reducand substantial poluarea. De asemenea, costurile pentru incalzirea unei suprafete medii de 1000 mp vor fi mult reduse si se estimeaza ca suma investita in noile instalatii, de 300.000 RON/ scoala, va fi amortizata in cel mult sase ani. Reprezentantii MAI au cerut ajutorul celorlalte institutii pentru a gasi cele mai eficiente modalitati de a sprijini autoritatile locale pentru investitii care sa asigure trecerea termocentralelor de pe carbuni sau gaz metan, al caror pret este in crestere, pe energie obtinuta din biomasa, deseuri agricole sau deseuri menajere.

Autoritatile romane vor analiza legislatia pentru a vedea daca pot introduce anumite facilitati pentru cei care produc si folosesc energie regenerabila. Principala lege care va fi avuta in vedere este Legea Investitiilor. In perioada urmatoare, reprezentantii ministerelor vor elabora o strategie de dezvoltare a energiei regenerabile.

Preturi si profit

Pretul de achizitie a energiei electrice se stabileste in conformitate cu metodologia pentru stabilirea preturilor/tarifelor  de achizitie a energiei electrice de la producatorii independenti si autoproducatori, aprobata de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), astfel incat sa fie acoperite costurile justificate  ale producatorilor.

Producatorul de E-SRE poate vinde E-SRE pe piata de energie electrica la pretul pietei. Pentru acoperirea integrala a costurilor de producere si obtinerea unui profit rezonabil primeste pentru fiecare 1 MWh de energie electrica livrat in retea un certificat verde care poate fi tranzactionat in limitele de pret stabilite de ANRE. Producatorul de E-SRE poate vinde E-SRE in baza unui contract bilateral sau pe bursa de energie, pe Piata pentru Ziua Urmatoare (PZU).

Fonduri comunitare pentru resurse regenerabile

Programul operational „Cresterea Competitivitatii Economice” are o componenta care se va ocupa de energie, si care incurajeaza investitiile in sectorul energie regenerabila. Organismul intermediar pentru Energie este Directia Generala Politica Energetica, care va fi responsabila pentru implementarea proiectelor care se incadreaza in axa prioritara de actiune IV, „imbunatatirea eficientei energetice si dezvoltarea durabila a sectorului energetic”, care va acorda fonduri pentru imbunatatirea eficientei energetice, valorificarea resurselor regenerabile de energie si reducerea impactului negative al functionarii sistemului energetic asupra mediului.

In cadrul axei prioritare IV – Energie, sunt eligibile, pentru posibila finantare din fondurile structurale europene, proiectele ce se incadreaza in cele trei domenii majore de interventie: imbunatatirea eficientei energetice, valorificarea resurselor regenerabile de energie si reducerea impactului negativ asupra mediului al functionarii sistemului energetic.

In vederea valorificarii resurselor regenerabile de energie, programul operational va investi banii comunitari in realizarea unor investitii care sa modernizeze capacitatile de productie a energiei electrice si termice prin valorificarea resurselor regenerabile. Vor fi finantate si investitii pentru modernizarea instalatiilor deja existente.

Programul Operational Cresterea Competitivitatii Economice va fi finantat din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala.

Ministerul Economiei si Comertului a organizat vineri, 20 octombrie, prima intalnire publica dintre Directia Generala Politica Energetica si agentii economici interesati, in cadrul careia au fost oferite informatii privind oportunitatile de finantare din fonduri structurale, destinate domeniului energetic.

(1) Cotele obligatorii - valori procentuale anuale din consumul national brut de energie electrica, calculate progresiv pentru atingerea tintei nationale din 2010. Pentru fiecare an, incepand din 2005 si pana in 2010 inclusiv, sunt stabilite prin lege, cote obligatorii de E-SRE pe care furnizorii de energie electrica trebuie sa le furnizeze consumatorilor deserviti.

- an 2005-0,7%
- an 2006-2,2%
- an 2007-3,74%
- an 2008-5,26%
- an 2008 -2010 -8,4%.
Furnizorii de energie electrica demonstreaza indeplinirea cotelor prin numarul de certificate verzi  achizitionate care trebuie sa fie egal cu produsul dintre valoarea cotei obligatorii si cantitatea de energie electrica furnizata consumatorilor. Pentru neindeplinirea cotei anuale obligatorii furnizorii platesc la OTS contravaloarea CV neachizitionate la valoarea maxima de tranzactionare a certificatelor verzi stabilita de catre ANRE.

(2)  Pentru anul 2005 un certificat verde poate fi tranzactionat la preturi cuprinse intre 24 Euro/CV si 42 Euro/CV.

Ministerul Economiei si Comertului

Sursa: eu-ro newsletter-ul Guvernului Romaniei