Ne putem "lauda" cu o crestere record a emisiilor de gaze cu efect de sera. Romania intra lejer in TOP 5 european al celor mai dinamici sabotori ai stratului de ozon.

Statistica apartine Agentiei Europene de Mediu, care a monitorizat emisiile de gaze cu efect de sera de pe continent in perioada 1990 – 2004, iar concluzia privind contributia tarilor membre la distrugerea stratului de ozon a fost facuta publica in ultima saptamana a lunii februarie.

Cea mai rapida crestere a emisiilor de gaze cu efect de sera s-a inregistrat in Luxemburg, 156%. Irlanda, Cehia si Portugalia ocupa pozitiile imediat urmatoare, cu performanta de nedorit a cresterii emisiilor cu 140%, 107%, respectiv 97%. Romania, pe locul al cincilea, a aruncat in atmosfera, in perioada monitorizata, gaze cu efect de sera in crestere cu 95%. La pol opus, Lituania, Bulgaria si Estonia au avut cu adevarat performante pozitive, intre 1990 si 2004, reducandu-si emisiile cu 33%, 32%, respectiv 20%. Germania, Elvetia, Slovacia, Finlanda si Suedia au atacat stratul de ozon al planetei intr-un ritm mult mai lent decat am facut-o noi. In cei 14 ani monitorizati, emisiile de gaze cu efect de sera provenite din aceste tari au crescut cu sub 10%.

Sectorul transporturilor este principalul vinovat in ceea ce priveste evolutia nedorita a emisiilor. Transporturile rutiere sunt, de departe, cele mai periculoase surse de emisii, cu o pondere de 93% in cantitatea de gaze de sera aruncate in atmosfera. Nici una dintre cele doua componente, transportul de calatori si cel de marfuri, nu s-au dovedit a fi “prietenoase” cu mediul. Ambele au emis din ce in ce mai multe gaze de sera. La finalul perioadei de timp monitorizate, s-a constatat ca mijloacele rutiere de transport a pasagerilor au atacat mediul cu 27% mai puternic, iar cele de transport marfuri cu 51%.

Situatia generala nu are mari sanse de ameliorare, chiar daca intreaga omenire este constienta de degradarea rapida a climei ca urmare, printre altele, si a nerespectarii protocolului Kyoto privind reducerea emisiilor de carbon. Din contra, prognozele Directoratului General Transporturi si Energie arata ca transporturile rutiere vor continua sa se dezvolte in ritm alert, ceea ce inseamna mai multe mijloace de transport pe drumurile europene, deci mai multe surse sabotare a climei terestre.

Ioana Speteanu

[EurActiv.ro]