Romania, Croatia, Serbia, Slovenia si Italia au semnat, marti, la Zagreb, acordul pentru constructia unei conducte pan-europene de petrol. Conducta urmeaza sa aduca petrol din zona Caspica si a Asiei Centrale si sa treaca prin portul Constanta, Serbia si Croatia pana la Trieste (Italia) - destinatia finala.

Declaratia a fost semnata de inalti oficiali din domeniul energiei din Romania, Serbia, Croatia, Slovenia si Italia, precum si de comisarul european pentru energie Andries Piebalgs.

'Conducta paneuropeana de petrol' va reduce semnificativ posibilitatea de a se produce accidente periculoase in Stramtoarea Bosfor si in Marile Egee si Adriatica. 'Acest proiect este un bun exemplu de cooperare sporita intre membrii Comunitatii Energiei', a declarat Comisarul European Piebalgs.

Potrivit proiectului, conducta cu o lungime de circa 1. 856 km ar trebui sa transporte 40 milioane de tone de petrol anual, ajungand, in viitor, chiar la 90 milioane de tone pe an.

Costurile totale pentru ca sistemul sa devina operational sunt estimate la 2.62 miliarde dolari si pot ajunge pana la 3.96 miliarde, in functie de cantitatea de petrol transportata anual.

In conducta va fi pompat titei din zona caspica - din Azerbaidjan si Kazahstan. Petrolul caspic va ajunge pe uscat (cel mai scurt drum ar fi prin Georgia si Azerbaidjan), pana la Marea Neagra, iar de aici pana la Constanta cu ajutorul tancurilor petroliere. Oleoductul ar urma sa plece din portul Constanta si sa ajunga la portul italian Trieste, de unde sa alimenteze rafinariile italiene. Va mai trece insa un timp pana ca titeiul caspic sa intre in rafinarii.

Chiar daca acordul a fost semnat, el inseamna doar un prim pas - cele cinci state si-au exprimat vointa politica de a trece la constructia conductei. Constructia efectiva ar urma sa inceapa peste 2-3 ani cel mai devreme. Pana atunci, terminalul Constanta va trebui modernizat - lucrari ce ar costa intre 200 si 400 de milioane de euro, investitiile urmand sa fie facute de companii private.

In plus, teritoriul care va fi tranzitat pe cea mai mare lungime de oleoduct va fi cel al Romaniei - 650 de km din cei 1800 de km cat ar urma sa masoare. Costul total al lucrarii nu a fost inca evaluat, dar se estimeaza ca ar fi necesare cel putin 2 miliarde de dolari (dar maximum 4 miliarde). Conducta ar urma sa devina operationala intre 2011 si 2013.

Mai multe parti ale conductei pan-europene sunt deja gata, fiind nevoie doar de interconectarea lor.

Este insa necesara construirea integrala a unor portiuni care vor uni orasul Pitesti, din Romania, cu Pancevo, din Serbia, precum si a rutei care strabate coasta adriatica a Croatiei si Slovenia, pana la Trieste.

Constanta-Trieste, proiect care a primit acceptul si la Consiliul European de primavara, este considerat de Bruxelles ca una dintre foarte putinele rute alternative de petrol care sa nu aiba legatura cu Rusia. Scopul este ca viitoarea conducta, odata data in folosinta, sa ajute la reducerea dependentei fata de petrolul rusesc.

Premierul croat Ivo Sanader a afirmat ca noul proiect va permite reducerea numarul cargourilor petroliere din Marea Mediterana, considerate o amenintare ecologica.

Declaratia prevede ca noua ruta ar putea fi folosita si pentru transportul gazelor naturale.

Documentul a fost adoptat in cursul unei reuniuni mai largi pe probleme de securitate energetica si investitii in Europa de Sud-Est.

Surse: Comisia Europeana, HotNews.ro, BBC, Gandul