Corespondenta de la Bruxelles | In 19 martie, conferinta Plugg a adunat la Bruxelles cele mai inovatoare companii start-up europene. Romania a fost mentionata de cateva ori drept o tara interesanta pentru investitii in domeniul online. Bruxelles devine un punct important nu numai pentru delegatii membrilor Uniunii Europene, ci si pentru diversele tipuri de investitori in companii "pionier".

Intr-o singura zi, crema afacerilor online europene s-a adunat la Bruxelles. Sala de conferinte a hotelului Le Plaza din capitala europeana a parut neincapatoare pentru delegatii la evenimentul Plugg organizat de Robin Wauters si compania belgiana Edentity in 19 martie.

Numele Romaniei a fost mentionat de mai multe ori, in contextul oportunitatilor de afaceri evidentiate de unii vorbitori. „Suntem interesati in Europa de Est. Acolo poti prelua o afacere locala si o poti dezvolta, bazandu-te pe antreprenori recunoscuti. Poti de asemenea sa cresti si in intreaga regiune, mai ales in Romania si Ucraina”, a declarat Paul Fisher de la compania londoneza Advent Venture Partners.

In timpul discutiilor de tip „panel” care au avut loc pe scena, Romania a mai aparut pe buzele reprezentantilor companiilor, desi au fost evocate si experiente nefericite din Europa de Est, din punctul de vedere al afacerilor online. Ultima dintre acestea este Mykinda, o retea de blog-uri specializate, care a sucombat din cauza lipsei de fonduri. Reshma Sohoni, directoare la Seed Camp, a oferit un sfat simplu: „Ganditi-va intotdeauna la urmatoarea runda de investitii, trebuie sa aveti mereu in minte imaginea intreaga a afacerii”.

Yuntaa este una dintre companiile doritoare sa investeasca in Romania. „Incepem in Belgia, apoi mergem incet spre Olanda, Germania, Franta, Italia, Spania, Portugalia. Apoi tintim spre Romania, Croatia, Cehia, Rusia. Vom traduce website-ul in aceste limbi si vrem sa avem o prezenta locala in tara voastra si in celelalte”, a spus Jan Lambrechts, fondatorul companiei. Yuntaa este un serviciu de stocare online a fisierelor si de administrare a activitatilor zilnice online. Cu un cont gratuit la Yuntaa, poti face tot ceea ce faci pe un calculator care ruleaza pe un sistem de operare cum ar fi Windows.

Cum merg afacerile digitale in Europa

In cadrul conferintei, mai multi directori si asociati de la firme online europene au prezentat un tablou general optimist al investitiilor in serviciile care au legatura cu Internetul sau care se pot extinde pe Internet. Evenimentul „Plugg - o perspectiva europeana asupra fenomenului Web 2.0” si-a propus sa-i adune pe cei mai buni si pe cei mai noi in afacerile digitale.

Conferinta a avut doua componente: prezentarile si sfaturile unor „guru” din domeniu si un concurs al celor mai promitatoare companii de profil din Europa. Plugg a avut drept scop si sa atraga atentia asupra implicarii batranului continent in tot ce tine de relationare pe Web si de servicii utile de tip Web 2.0, blog-urile fiind doar un exemplu (https://www.euractiv.ro/uniunea-europeana/articles|displayArticle/articleID_12837/Blogurile-invadeaza-Bruxelles-ul.html).

Cum vor evolua companiile declarate castigatoare? De fapt, totul depinde de talentul de a vinde al reprezentantilor lor si de partenerii pe care-i vor gasi pe piata sau in cadrul unor evenimente de profil. Judecand dupa aglomeratia de pe holuri in timpul pauzelor de la Plug 2008, se fac afaceri bune in Europa.

Procedura de selectie

Partea cea mai spectaculoasa pentru participanti a fost cea de-a doua, in care companii din intreaga Europa s-au inscris in „Start-ups Rally”. Desi Plugg este la prima editie, s-au inscris in cursa 66 de companii din 18 tari. Una dintre ele a renuntat la competitie si la Bruxelles au venit reprezentanti de la 20 de firme selectate de un juriu profesionist. In 19 martie, in cadrul celor trei sesiuni de prezentari pe scena (doua sesiuni de doua minute / companie si una a finalistilor de 10 minute / companie), firmele selectate s-au laudat cu serviciile oferite. Juriul a ales cea mai interesanta firma si publicul a avut un cuvant de spus in ceea ce priveste cea mai populara companie.

Castigatoarea premiului juriului a fost compania Viewdle care ofera un serviciu de indexare a continutului clipurilor video. Practic, poti cauta momentul cand un anumit personaj sau o idee sunt mentionati intr-un filmulet.

Publicul a ales Zilok, un site pe care utilizatorii din Franta, Belgia si Olanda pot inchiria diverse obiecte. Exista un sistem de incredere prin care poti fi sigur ca produsul exista si ca partenerul intelegerii isi va respecta promisiunea.

Toate cele 20 de companii sunt de fapt castigatoare, deoarece evenimentul le-a facut cunoscute in intreaga Europa si in SUA. Acoperirea mediatica de care a beneficiat evenimentul Plugg 2008 a constituit o investitie profitabila pentru pionierii in afacerile online din Europa. Standurile de care au beneficiat majoritatea dintre ele au fost locul unde investitorii de tip „angel” si „venture capitalists” au putut semna contracte noi sau cel putin au putut bate palma in vederea incheierii unor intelegeri viitoare.

George Hari Popescu