Cooperarea pentru dezvoltare este parte integrantă a relațiilor externe și comerciale ale României. Ca stat membru al UE țara noastră acordă ajutor regiunilor aflate pe lista Comitetului Asistență pentru Dezvoltare al OCDE.

Din 2007, odată cu aderarea la UE, România a devenit exclusiv donator de asistență oficială pentru dezvoltare. 

Intervențiile vorbitorilor din primul panel al Școlii Române de Dezvoltare, din data de 9 iulie, s-au concentrat pe rolul pe care România îl joacă ca stat donator de asistență oficială pentru dezvoltare. 

 
  • Cristina Rigman (moderator), vicepreședinte FOND/director executiv PRO Vobis:

- Acest eveniment este o oportunitate unică pentru noi toți, inclusiv pentru România, ca stat donator de asistență oficială pentru dezvoltare;

- Buna cooperarea între MAE (Ministerul Afacerilor Externe) și FOND (Federația Organizațiilor Nonguvernamentale pentru Dezvoltare din România) poate fi considerată un exemplu de bună practică care poate fi preluat de alți actori relevanți în domeniu;

 

  • Edward Iosiper – director, Direcția Analiză și Planificare Politică din Ministerul Afacerilor Externe:


- Odată cu aderarea din 2007, România a contribuit la dezvoltarea politicii de dezvoltare durabilă, în contextul mai larg al obținerii Obiectivelor de Dezvoltare ale Milleniului (MDG - Millennium Development Goals);

- România sprijină acțiuni bilaterale, regionale și tematice în relație cu țări partenere precum comunitățile est-europene prin care caută să găsească noi initiative în această regiune (exemplu: Strategia UE pentru regiunea Dunării (SUERD), Parteneriatul Estic (PaE) etc.

- Cooperarea regională a fost întotdeauna unul din punctele cheie ale politicii de externe, în special în ceea ce privește relația cu Republica Moldova;

- În ceea ce privește celelalte regiuni ale lumii, ca de exemplu Orientul Mijlociu și Africa, în state care se confruntă cu grave instabilități politice România, în calitatea sa de stat donator, contribuie în procesul de tranziție, în special datorită propriei experiențe și know-how, dobândite în ultimii 25 de ani, prin tranziția politică și socio-economică de la comunism la democrație;

- Principalele subiecte ale cooperării vizează, în principal, asistența electorală, reformele administrative și securitatea. Pentu MAE, securitatea reprezintă unul dintre cele mai importante subiecte care îi permit României să își crească experința și expertiza în acest domeniu;

- De-a lungul a mai multor ani, MAE a organizat numeroase training-uri în acest domeniu iar personalul român a participat la numeroase evenimente organizate de UE și ONU în regiuni ale lumii afectate de conflicte;

- La nivel de UE, România este foarte bine reprezentată de misiunile civile ale CSDP (Politica Comună de Securitate și Apărare);

- Din 2007, MAE a implementat proiecte care s-au concentrat pe reducerea corupției sau educație. În ceea ce privește politica antidiscriminare, MAE a sprijinit consolidarea capacității instituționale și cadrul legal pentru buna guvernare, migrație și azil politic, în special în Republica Moldova;

- De asemenea, MAE a încurajat consolidarea încrederii între autoritățile de la Tiraspol și cele de la Chișinău, în ideea consolidării unui parteneriat care să asigure stabilitatea acestei zone;

- În regiunile din Africa de nord,  România acordă asistență pentru dezvoltare statelor din această regiune în ceea ce privește sistemul electoral sau reforma administrativă;

 

  • Simon Lightfoot - Senior Lecturer în politici europene, Universitatea din Leeds:

 


- În zona Europei central-estice, putem identifica patru tipuri clare de donatori:

· membrii DAC (Development Assistance Committee): Cehia, Polonia, Slovacia, Slovenia;

· membrii OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) care nu fac parte din DAC: Estonia, Ungaria;

· membrii UE din 2004 (Lituania, Letonia);

· membrii UE din 2007 (Bulgaria, România, Croația);

- Ce loc ocupă România față de celelalte state membre UE, în ceea ce privește asistența oficială pentru dezvoltare? Potrivit datelor CONCORD, țara noastră oferă aproximativ 100,9 milioane de euro iar în ceea ce privește venitul național brut, România ocupă ultimul loc (0.07%), fiind urmată de Letonia și Croația cu 0.8%;

- Este important să punem dezvoltarea pe agenda media, să creștem conștientizarea în rândul publicului însă trebuie să fim atenți și asupra consecințelor;  

- Asistența pe dezvoltare este un proces complicat care presupune implicarea mai multor actori;

- Există 10 reguli globale, cruciale, care stau la baza consensului global și la evoluția acestuia;

- România are o poziție strategică evidentă, în această regiune a lumii;

- În ceea ce privește sumele de bani oferite ca ajutor, importantă nu este mărimea acestora ci modul în care sunt ele alocate; 

- România este cel de-al șaptelea stat ca mărime din EU și ar trebui să fie capabilă să își facă vocea auzită în Europa, în ceea ce privește acest subiect; instituțiile și organizațiile din România trebuie să găsească o "cauză comună”.  

 

  • Oana Popescu, director Centrul Global Focus:


 - Deoarece planificarea politică nu pare să fie un punct forte pentru autoritățile și think-thank-urile române, în acest moment ne putem baza doar pe experiența tranziției către democrație, pe care am trait-o cu toții. Din moment ce nu am putut crește capacitatea instituțiilor române de a fi mult mai active și eficiente în politica externă, cel puțin am cunoscut beneficiile unor semnificative procese cu care se confruntă și alte numeroase state membre în acest moment;

- Nimeni nu știe că experiența dobândită de experții români în acest domeniu a fost dobândită chiar în România, de aceea încercăm să adunăm toate aceste date, persoane și organizații laolaltă, cu scopul de a realiza o bază de date comprehensivă, prin care să putem arăta cu claritate faptul că expertiza României vine din valorosul proces de tranziție din ultimii ani. Va fi o muncă de un an întreg, sprijinită de Ministerul Afacerilor Externe, prin programul de asistență oficială pentru dezvoltare și de UNDP. Într-un an de acum înainte, vom avea această bază de date funcțională, care va fi folosită la capacitatea sa maximă;

- Lucrând împreună cu MAE, considerăm că putem pune presiune pe autoritățile locale, care se pot convinge astfel că acesta este, de fapt, în primul rând și un instrument politic. Nu este vorba doar de dezvoltare ci și de un instrument politic, important.

- Pentru România, principalele zone de interes sunt cele care sunt extrem de relevante pentru politica sa externă, în general, cu precădere vecinătatea europeană, care suferă foarte mult. În acest caz, România are un rol important, data fiind experiența tranziției, oferind exemple pozitive în sectoare diverse; lucrând împreună și consolidând relațiile cu aceste țări;

- Toți acești parteneri caută în România asistență pentru dezvoltare, în diferite sectoare iar noi nu am reușit să le oferim această asistență de care au nevoie;

- Logica pe care va fi creată această bază de date este ca mai întâi să realizăm produsul și mai apoi să punem bazele unei piețe. Odată ce vom dispune de acaestă bază de date, vom avea o imagine de ansamblu extrem de precisă, legată de cine ce face sau cine s-a ocupat de acest domeniu în ultimii 15 ani.

- Proiectul a luat naștere în urma numeroaselor discuții din ultimii ani pe care Global Focus le-a purtat cu reprezentanții ambasadelor străine care consideră că, în ciuda faptului că România nu are potențialul unui donator mare, ea are potențialul de a schimba lucrurile, atâta vreme cât dispune de experții necesari. Inițiativa își propune să măsoare impactul și să monitorizeze cât de bine își atinge grupul țintă acest ajutor;

- Inițiativa va sprijini cooperarea internațională a României cu țări precum Slovacia, Republica Cehă sau Polonia (unul dintre partenerii strategici ai României);

- Pe viitor, sperăm ca aceste softuri să comunice între ele sau să fie integrate într-unul singur;  

-Țările din regiunea Mării Negre și-au manifestat la rândul lor interesul în a dezvolta acest proiect, fapt ce va permite o cartografiere mult mai corectă a nevoilor beneficiarilor acestui tip de initiative;

- Atfel de initiative cresc profilul țării, de donator și mențin presiunea internă pentru continuarea reformelor;

- Bebeficiul este mutual, al tuturor celor implicați; 

* Înregistrările video au fost realizate de Balázs Nitsch-Petioky (HotNews.ro).

Acest proiect face parte din planul național de lucru al României pentru Anul European pentru Dezvoltare 2015 (AED2015) și este finanțat de Comisia Europeană și de Ministerul Afacerilor Externe al României. Organizația EurActiv România este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate fi privit ca o reflexie a poziției Uniunii Europene.