”Deputații europeni au votat actualizarea regulilor UE privind serviciile de plăți, ceea ce va reduce costurile plății facturilor și va asigura o mai mare siguranță, stabilind reguli de protecție a datelor”, arată comunicatul PE.

"Piața UE a serviciilor de plăți rămâne fragmentată și scumpă, costul ei fiind de 130 miliarde de euro sau peste 1% din PIB pe an. Economia UE nu își poate permite aceste costuri, dacă vrea să fie competitivă la nivel global”, a spus raportorul Antonio Tajani (PPE, IT), adăugând că ”noul cadru de reglementare va reduce costurile, va îmbunătăți siguranța plăților și va facilita apariția unor noi jucători, precum și a unor noi metode inovatoare de plată mobile și pe internet”.

Utilizarea unor terți furnizori pentru a reduce costurile plăților
 
Comunicatul PE mai arată: Cineva care utilizează un cont online pentru a efectua o plată va avea dreptul de a folosi software, echipamente și aplicații de plăți puse la dispoziție de o terță parte autorizată, precum și de a avea plata executată de către acest furnizor, în numele său.

De exemplu, cei care fac plăți fără să aibă o carte de credit sau debit vor putea autoriza nou intrații actori de pe piață, cum ar fi SOFORT în Germania, Trustly în țările scandinave sau IDEAL în Olanda, să utilizeze datele lor bancare pentru a efectua plăți din conturile lor.

Comisioanele pentru furnizorii de servicii de plăți nu trebuie să fie mai mari decât costurile lor directe. 

Vor fi interzise alte comisioane pentru utilizarea instrumentelor de plată, cum ar fi cardurile de debit și credit, ale căror comisioane de procesare ”interbancară” sunt deja reglementate.

Siguranța plăților
 

„Banca la care un plătitor are contul poate refuza accesul unui furnizor terț de servicii la acest cont doar din motive de siguranță justificate și demonstrate obiectiv, care au fost raportate autorităților de supraveghere. Această prevedere ar trebui să prevină posibilitatea ca băncile să ”blocheze” piața pentru noi servicii de plăți.

Furnizorii terți de servicii de plăți, pe de altă parte, vor fi obligați să asigure o înregistrare sigură a utilizatorului și să reducă riscul de fraudă. De asemenea, ei vor fi obligați să se asigure că datele personale de plată ale utilizatorului trece prin canale sigure și că nu sunt transmise mai departe fără consimțământul utilizatorului.

În cazul în care este efectuată o plată neautorizată din contul său, deținătorul nu trebuie să piardă mai mult de 50 euro dacă instrumentul de plată a fost pierdut, furat sau utilizat greșit. Un furnizor de servicii care nu acționează pentru a preveni astfel de fraude după notificarea unei pierderi sau care nu cere metode puternice de autentificare a clientului atunci când este cazul ar putea fi considerat responsabil pentru pierderile clientului său și i s-ar putea cere să compenseze paguba financiară.”

Ce urmează
 
Legea trebuie să fie acum aprobată oficial de statele membre UE (Consiliul European) pentru a putea intra în vigoare.

Ce spune mediul privat. Trendul plăților online, în România

La târgul Internet&Mobile World 2015 au vorbit despre plățile electronice Alexandru Bita, eBusiness Divison Director la Libra Bank și Youssef Hautier, Managing Director la Younify.

Piața românească este puțin în urma altăr țări, plățile electronice având o pondere redusă în totalul plăților efectuate pentru achiziții, arată reprezentanții mediului privat. 

„Clienții încă preferă să se uite la produs înainte de a face plata, de aceea cele mai multe tranzacții sunt cash on delivery. Clienții spun că nu au nimic împotriva plăților electronice în general, dar sunt îngrijorați inclusiv de securitatea tranzacțiilor. Totuși, principalul motiv rămâne acela că preferă să vadă produsul, mai ales în ceea ce privește anumite categorii de articole, precum cele de îmbrăcăminte”, a spus Alexandru Bita.

Specialiștii au mai declarat că în fiecare an se remarcă o creștere de circa 40% în volumul plăților făcute prin mijloace electronice. 


”Dintre utilizatorii de internet banking, au mai subliniat aceștia, 60% utilizează aplicații pe desktop iar 40% aplicații mobile. Explicația este că, atunci când efectuezi plăți online, trebuie să ai documentele lângă tine, de aceea de regulă aceste plăți nu se fac când te deplasezi, când ești în mișcare - adică atunci când folosești telefonul”, a spus Youssef Hautier, Managing Director la Younify. 

Profesioniștii din domeniu încearcă să rezolve problema „cash on delivery” - metodă care nu este agreată de jucătorii din piață.

„Este un coșmar pentru toată lumea, logistica de a transporta cahs-ul înapoi la bancă, este un proces costisitor, periculos, supărător; cu toții se gândesc la alte posibilități. Există posibilitățile tehnice, mergem pas cu pas în această direcție”, a mai spus Hautier. 


Acesta a mai menționat că volumul tranzacțiilor în e-commerce a fost 1 miliard de euro, în România, în condițiile în care coșul zilnic este în jur de 35 de Euro, așadar piața există.