Peste 5000 de participanți din toată Europa, reprezentanți ai autorităților locale și regionale, instituții europene sau parteneri economici participă la Bruxelles la cea mai importantă adunare europeană din domeniul politicilor urbane și regionale.

Cea de a 14-a ediție a Săptămânii europene a regiunilor și orașelor adună, la Bruxelles, de luni, 10 octombrie, până joi, 13 octombrie, 5000 de reprezentanți ai autorităților locale și regionale, instituții europene, parteneri economici, universități și alte entități care au ca interes comun oportunitățile de creștere economică și de creare de noi locuri de muncă oferite de Fondurile structurale și de investiții europene (Fonduri ESI).

Ediția de anul acesta are ca teme principale Agenda Urbană a UE, inserția socială și provocările trecute și viitoare ale politicii de coeziune.

Creștere economică susținută și durabilă

Acest pilon are ca obiectiv creșterea stimulării și creării mai multor locuri de muncă în contextul internaționalizării economiilor din Europa, analizând totodată concret noile oportunități legate de inovație.

Creșterea economică favorabilă incluziunii

Seminarele acestui pilon vor examina dezvoltarea și implementarea politicilor în materie de piață a muncii și de incluziune socială la nivel local pentru segmentele dezavantajate ale  populației.

Simplificarea fondurilor ESI

În temeiul acestui pilon, autoritățile regionale și naționale care implementează programe sprijinite pe fondurile structurale și de investiții europene vor avea oportunitatea de a face schimb de experiențe și bune practici în ceea ce privește îmbunătățirea eficienței și eficacității gestionării programelor.

"An de an, această săptămână reprezintă o oportunitate fantastică pentru a stabili contacte, a face schimburi de experiență și oportunități, a demara noi partenariate", a explicat comisarul pentru politică regională, Corina Crețu, în deschiderea sesiunii inaugurale.

De asemenea, ceremonia anuală a Premiilor RegioStars, care recompensează în fiecare an cele mai bune proiecte cofinanțate de UE, va avea loc marți, 11 octombrie, seara, la Bozar.

Despre ce este vorba la Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor?
 
Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor este un eveniment anual care se desfășoară la Bruxelles pe durata a patru zile, timp în care funcționari din cadrul administrațiilor regiunilor și orașelor, precum și experți și reprezentanți ai mediului universitar au ocazia de a face schimb de bune practici și cunoștințe în domeniul dezvoltării regionale și urbane.

De asemenea, este o platformă recunoscută pentru dialog politic pe teme de dezvoltare a politicii de coeziune a UE și de sensibilizare a factorilor de decizie în privința importanței regiunilor și orașelor în procesul de elaborare a politicilor UE.

Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor este cel mai mare eveniment public de acest tip la nivel european.

Ce se întâmplă la acest eveniment?
 
La începutul lunii octombrie vin la Bruxelles aproximativ câteva mii de participanți și câteva sute de vorbitori din toată Europa și din afara ei pentru a lua parte la un program ce cuprinde ateliere, dezbateri, expoziții și manifestări vizând stabilirea de contacte pe tema dezvoltării regionale și locale.

În fiecare an, organizatorii adaptează programul la contextul specific al agendei UE. Participarea este gratuită.

De ce există o săptămână” a orașelor și regiunilor?
 
Regiunile și orașele sunt implicate în elaborarea majorității politicilor UE. Autoritățile publice de la nivelurile subnaționale din UE răspund de o treime din cheltuielile publice (2100 de miliarde EUR pe an) și de două treimi din investițiile publice (aproximativ 200 de miliarde EUR), acestea din urmă fiind adesea cheltuite în conformitate cu dispozițiile legale ale UE.

Cum a început?
 
În 2003, Comitetul Regiunilor, adunarea UE a reprezentanților locali și regionali, a invitat reprezentanțele locale și regionale la Uniunea Europeană cu sediul la Bruxelles să-și deschidă simultan porțile pentru vizitatori, ca parte a unui concept comun denumit „Ziua porților deschise”.

De-a lungul anilor, această inițiativă s-a transformat în „OPEN DAYS – Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor”, un eveniment anual major, care implică și Comisia Europeană și alte părți interesate.
 
În 2016, evenimentul a fost redenumit „Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor”, eliminându-se titlul OPEN DAYS. Acest lucru s-a produs pentru a evita confuzia cu evenimentul anual Open Doors/Open Days (Ziua porților deschise) organizat în luna mai de toate instituțiile UE în apropierea Zilei Schuman, dar și cu evenimente similare organizate de reprezentanțele Comisiei în statele membre cu aceeași ocazie.
 
Cine sunt organizatorii?
 
Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor este organizată în comun de Comitetul European al Regiunilor (CoR) și de Direcția Generală Politică Regională și Urbană (DG REGIO) a Comisiei Europene.

La începutul anului, de obicei în luna ianuarie, organizatorii lansează o invitație la participarea în parteneriat. În urma acestui apel, de obicei în cursul primăverii, sunt selectați peste 200 de parteneri din întreaga Europă: regiuni și orașe, în principal grupate în consorții tematice („parteneriate regionale”), întreprinderi, instituții financiare, asociații internaționale sau organizații universitare.

Partenerii organizează seminare pe teme de interes comun, adesea în contextul implementării fondurilor structurale și de investiții europene și a altor programe UE.
 
Care este structura programului?
 
Programul este organizat în jurul unei devize și al unor subteme. În plus, atelierele sau dezbaterile pot fi împărțite în trei categorii: 1. cele organizate de parteneriatele regionale (1/3 din totalul atelierelor); 2. cele organizate de Comisia Europeană, respectiv de diverse direcții generale (tot 1/3); 3. cele organizate de CoR (1/3).

Participanții și vorbitorii se deplasează între 30 de locuri diferite din cartierul instituțiilor UE din Bruxelles: reprezentanțele statelor membre și ale regiunilor, clădirile Comisiei Europene și ale CoR.
 
Ce este Meeting Place (Punctul de întâlnire)?
 
Meeting Place se referă atât la atelierele organizate la CoR, cât și la un spațiu pentru stabilirea de contacte. Conceptul a fost creat pentru a le oferi participanților posibilitatea de a se întâlni într-un singur loc, ținând seama de numeroasele locuri de desfășurare situate peste tot în cartierul instituțiilor UE.
 
Cine participă la Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor?
 
Publicul este interesat în mod deosebit de politica regională și urbană, fiind alcătuit din funcționari de la nivel local, regional, național și european. Participantul tipic vine dintr-o administrație regională sau locală, se află pentru prima dată la acest eveniment și călătorește la Bruxelles special pentru acest eveniment.
 
Cum ajunge Săptămâna europeană a regiunilor și orașelor la nivelul local?
 
În perioada septembrie – noiembrie, fiecare din cele 200 de regiuni și orașe organizează un eveniment local sub deviza „Europa în regiunea mea/orașul meu”. Alături de ceilalți parteneri, se organizează anual peste 350 de manifestări locale în peste 30 de țări, care reunesc în jur de 200.000 de participanți și 2000 de politicieni și experți în calitate de vorbitori.
 
Care este impactul Săptămânii europene a regiunilor și orașelor?
 
Impactul a fost evaluat în mod sistematic încă de la începuturile acestei manifestări. Participanții au subliniat în special faptul că informațiile provenind de la instituțiile UE și contactele stabilite cu colegi din alte țări sunt importante pentru capacitatea lor de a gestiona profesional fondurile UE.

Impactul mediatic considerabil dovedește, de asemenea, importanța acestui eveniment. Deja de câțiva ani, aproximativ 300 de jurnaliști din presa scrisă, audiovizuală și online din întreaga Europă vin la Bruxelles pentru a reda evenimentul.