Beneficiarii a patru submăsuri de finanțare pentru fermieri pot solicita Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) recunoașterea circumstanței excepționale a stării de alertă care duce la necesitatea suspendării contractului de finanțare

Fermierii care au aplicat pentru submăsurile 6.1 - Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri, 6.2 - Sprijin pentru înființarea de activități neagricole în zone rurale, 6.3 - Sprijin pentru dezvoltarea fermelor mici și 19.2 - Sprijin pentru implementarea acțiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală pot cere această facilitate, a menționat AFIR, într-un comunicat transmis luni.

Beneficiarii au un termen maxim de implementare a planului de afaceri ce variază între 36 și 60 de luni de la data deciziei de acordare a sprijinului, conform regulamentelor europene, în funcție de tipurile de investiții. 

„Acordarea posibilității de suspendare a contractului este un demers concret care vine în sprijinul beneficiarilor PNDR afectați de restricții impuse de pandemie”, a spus Mihai Moraru, directorul general al AFIR.

Instituția a precizat că această posibilitate vine după publicarea unui ordin al Ministerului Agriculturii din 22 martie, care „oferă Agenției instrumentele necesare pentru a analiza circumstanțele excepționale determinate de măsurile impuse pe timpul stării de alertă și pentru a aproba suspendarea contractului sau deciziei de finanțare, acolo unde este cazul”.

Beneficiarii trebuie să aducă „documente care justifică cauzele ce conduc la măsura suspendării și prin care se demonstrează măsurile întreprinse de aceștia în sensul depunerii tuturor diligențelor pentru desfășurarea activității finanțate” când depun cererea pentru suspendarea finanțării.

Documentele justificative menționate pot fi, după caz, decizii oficiale ale autorităților privind restricțiile care afectează activitatea beneficiarului – de exemplu, interzicerea organizării sau limitarea desfășurării activității propuse prin planul de afaceri sau a activităților interconectate, de care depinde activitatea propusă în planul de afaceri. Un alt tip de document ar putea fi unul din care să rezulte perturbarea activității ca urmare a situației excepționale – de exemplu, lipsa forței de muncă din partea contractorilor sau a întârzierilor în furnizarea de echipamente/ utilaje, imposibilitatea obținerii documentelor emise de autorități ca urmare a suspendării activității, izolarea la domiciliu, carantina, a precizat AFIR.