Blocada maritimă din Marea Neagră: cum sunt exportate cerealele din Ucraina
Invazia declanșată de Rusia și blocarea porturilor maritime ale țării a forțat Ucraina, unul dintre principalii exportatori de cereale din lume, să caute noi rute pentru transportul cerealelor.
Înainte de invazia rusă pe scară largă, peste 90% din exporturile de cereale din Ucraina erau transportate prin porturile ei maritime. 4-5 milioane de tone de cereale ajungeau pe aceste rute, lună de lună, în Orientul Mijlociu și țările africane, principalii consumatori de cereale ucrainene.
Cu mările ucrainene blocate, rute noi sunt testate – exporturi pe calea ferată, mașini și porturi fluviale -, pentru a transporta cerealele către porturile maritime europene și apoi către destinațiile finale. Inițiativa Comisiei UE „Coridoare de solidaritate” facilitează acest proces printr-un set măsuri menite să creeze rute alternative pentru exportul de cereale.
O altă opțiune este prin Belarus, țară în care sistemul de căi ferate are același ecartament ca Ucraina, dat fiind trecutul sovietic comun al acestora. Țara a fost folosită în trecut pentru a exporta cantități uriașe de potasiu pe calea ferată în portul lituanian Klaipeda și ar putea fi o potențială soluție pentru relaxarea exporturilor din Ucraina. Însă țara a fost sancționată de Uniunea Europeană, situație care nu pare să se schimbe în curând.
Prin blocada Rusiei la Marea Neagră, peste 22 de milioane de tone de cereale rămân blocate în depozitele ucrainene, în timp ce noua recoltă este pe drum. Situația actuală a dus la creșterea dramatică a prețurilor la cereale, deși coridioarele de solidaritate au produs un impact pozitiv asupra creșterii volumului exporturilor în martie. Cu toate acestea, după cum a declarat într-un interviu pentru EURACTIV Markiyan Dmytrasevych, ministrul adjunct al agriculturii ucrainene,deblocarea porturilor maritime este singura modalitate prin care țara poate crește exporturile de cereale până la cantitățile de dinainte de război.
Comentarii