Bunăstarea animalelor din UE, între interdicția transportului în viu și ”sinuciderea fermierilor”
Cazul oilor moarte din Portul Midia a dus la o dezbatere în PE. În timp ce românii au ținut partea crescătorilor de animale și au susținut că România respectă regulile UE, mai mulți eurodeputați au cerut interzicerea transportului animalelor vii.
Tytti Tuppurainen, reprezentanta Președinției finlandeze a Consiliului UE, a declarat în debutul dezbaterii că UE trebuie să ”facă totul pentru a evita ca un astfel de eveniment tragic să se mai întâmple”. Consiliul încurajează statele membre să-și continue efortul de ameliorare a bunăstării animalelor, a mai spus ministrul finlandez al afacerilor europene, amintind că, potrivit unui Eurobarometru, 82% dintre europeni doresc progrese în privința bunăstării animalelor.
Autoritățile sanitar-veterinare din România, care au aprobat transportul, au spus că au fost respectate regulamentele europene, a precizat comisarul european pentru sănătate, Stella Kyriakides, adăugând că acest lucru ”nu ne încălzește cu nimic, întrucât transportatorii au eșuat în obligația lor de a transporta animalele în siguranță”.
Eurodeputatul Herbert Dorfmann (PPE) se așteaptă ca autoritățile române să spună ce s-a întâmplat cu adevărat și dacă au fost încălcate actualele reguli: ”Nu are rost ră venim cu reguli noi dacă cele actuale sunt încălcate, trebuie să cerem statelor membre ca legislația în vigoare să fie aplicată în mod adecvat”.
Paulo De Castro (S&D) a subliniat că astfel de incidente sunt ”inadmisibile”, fiind nevoie de o ”analiză atentă” a aplicării regulilor privind bunăstarea animalelor în toate statele membre.
Francisco Guerreiro (Verzi), a precizat că, potrivit ONG-urilor, nu există condiții de siguranță la bordul navelor care pleacă în state din Orientul Mijlociu și comerțul cu animale vii se face în condiții ”inacceptabile”. El a cerut Comisiei Europene să pună capăt acestor transporturi.
Și Jan Huitema (Renew Europe) a declarat că ar trebui oprite transporturile, dacă animalele nu pot fi transportate ”într-o manieră umană”.
Martin Häusling (Verzi) a susținut că nimic nu e nou, PE având în fiecare an această dezbatere. ”Nici acum nu se va face nimic”, a spus el, criticând lipsa de controale.
Anja Hazekamp (GUE/NGL) a întrebat Comisia Europeană când va lansa o procedură de infringement împotriva României și a cerut o comisie de anchetă pentru elucidarea circumstanțelor accidentului din Portul Midia.
”Sinuciderea fermierilor”
Eurodeputații români care au luat cuvântul au recunoscut că moartea celor peste 14.000 de oi e o tragedie, dar au susținut că România respectă regulamentele europene.
”Chiar dacă condițiile de încărcare au fost respectate, iar autoritățile statului, în parteneriat cu ONG-urile, au intervenit de îndată, în condiții dificile, doar puține animale au fost salvate din apele învolburate. Suntem obligați astfel să gândim identificarea unor măsuri, care să dezvolte capacitățile de abatorizare pentru animale, cât mai aproape de locul unde au crescut. Acest lucru este în avantajul fermierului și al consumatorului. Iar România face aceste demersuri! Plecând de la realitatea potrivit căreia țările arabe doresc doar animale vii, este necesar ca statele membre să se asigure că pe toată durata transportului se vor respecta standardele de bunăstare a acestora”, a declarat Daniel Buda (PPE).
Nicu Ștefănuță (Renew Europe) consideră că trebuie să le fie oferite crescătorilor mecanisme financiare puternice pentru a păstra animalele pe teritoriul UE și pentru a-i ajuta să se îndrepte spre exportul de carne.
Dan Motreanu (PPE) a dat asigurări că România va introduce standarde suplimentare: medici veterinari la bordul vaselor, monitorizarea zilnică a temperaturii pe vase, mărirea spațiului. ”Avem o legislație solidă”, sunt două propuneri legislative în Parlamentul român care vor reglementa ”foarte strict” transportul naval, a mai spus Motreanu, susținând că ceea ce s-a întâmplat la Midia a fost ”doar un accident tragic”.
Camen Avram (S&D) a spus și ea că e ”fără îndoială o tragedie”, dar nu fermierii români trebuie să plătească, întrucât ei își cresc animalele după cele mai înalte standarde. Avram a mai spus că fermierii români întâmpină ”obstacole insurmontabile” când vor să-și vândă animalele în UE sau în țară, astfel că exportul în Orientul Mijlociu e adesea singura lor șansă de supraviețuire.
Rareș Bogdan, liderul delegației României în PPE, a plusat, spunând că o eventuală interdicție a transportului animalelor vii ar însemna ”foamete în anumite zone ale lumii și falimentul fermierilor care nu ar mai avea piețe de desfacere”. Mai mult, el a spus că am putea asista la ”sinucideri ale fermierilor”.
La finalul dezbaterii, comisarul Stella Kyriakides a declarat că România continuă ancheta asupra cazului. Totodată, ea a precizat că în România a avut loc un audit privind transportul maritim al animalelor, audit demarat de fostul comisar european pentru sănătate Vytenis Andriukaitis. Rezultatul acestui audit va fi publicat în curând.
Comentarii