Premierul Marcel Ciolacu a anunțat marți, de la Ankara, că se reiau exporturilor și tranzitului cu carne și animale vii în Turcia.

"O decizie foarte importantă de mare impact pentru fermierii români se referă la reluarea exporturilor și tranzitului cu carne și animale vii în Turcia. Este o oportunitate uriașă pentru producătorii români de a avea acces la o piață imensă, dar în același timp vor putea stabili rute comerciale solide și cu alte zone de interes din regiune și Orientul Mijlociu", a spus Marcel Ciolacu într-o declarație comună cu președintele turc Recep Tayyip Erdoğan.

Conform datelor ANSVSA, România a exportat în 2022 peste 1,56 milioane de bovine și ovine vii în țări din afara spațiului comunitar, Iordania, Arabia Saudită și Israel fiind primele destinații pentru animalele românești. Din totalul celor 1.567.934 de animale exportate în țări terțe, aproape 94% sunt ovine, respectiv 1.468.408 capete, iar 99.526 bovine, potrivit Deutsche Welle.

Aceeași ANSVSA a trecut prin nenumărate scandaluri în ultimii ani datorită condițiilor extreme la care sunt supuse animalele în transportul către țările de destinație. În 2019, 14.000 de oi s-au înecat în largul litoralului românesc al Mării Negre.

Autoritățile nu s-au deranjat să amelioreze condițiile de transport ale animalelor exportate, darămite să stopeze complet procesul, arată Animals International - organizația pentru drepturile animalelor. Din contră, România și-a consolidat poziția devenid cel mai mare exportator din Uniunea Europeană de animale vii către țările extra-comunitare.

Numeroase rapoarte ale Comisiei Europene au atras atenția asupra actelor de cruzime la care autoritățile române supun animale de fermă în transportul lor în special către țările din Golful Persic.

Unul dintre rapoarte vorbește despre animalele care trebuie să suporte temperaturi care depășesc chiar și 60 de grade Celsius, despre lipsa informațiilor privind starea de sănătate a animalelor, despre absența apei și măncării, despre supraîncărcarea și aglomerarea excesivă a navelor și lipsa oricărui spațiu pentru animalele care trebuie să îndure aceste condiții chiar și câte trei săptămâni până la destinație.

Un alt audit, tot al Comisiei Europene, spune că navele înregistrate în România și utilizate pentru exporturile de animale vii sunt complet neadecvate bunăstării și supraviețuirii animalelor pe mare.