Executivul european a publicat marți un set de orientări în hățișul legislației UE care ar putea ajuta statele membre să combată practica standardelor diferite ale produselor alimentare, dacă stabilesc că producătorii încalcă regulile europene.

Comisia Europeană a publicat un set de orientări referitoare la legislația UE în materie de siguranță alimentară și de protecție a consumatorilor care se aplică în cazul produselor cu dublu standard de calitate, cu ajutorul cărora autoritățile naționale vor putea să stabilească dacă societățile comerciale încalcă dispozițiile UE atunci când calitatea produselor pe care le vând diferă în funcție de țară.

Practic, Comisia vrea să ajute statele din Est să lupte cu această practică, dar fără a emite o nouă legislație, mai clară și mai strictă pe această temă. În trecut, executivul UE a spus că producătorii de alimente pot folosi rețete diferite, cât timp menționează clar ingredientele folosite pe ambalajul produselor și, evident, respectă siguranța consumatorilor.

Însă, recent, Comisia și-a modificat punctul de vedere, insistând că practica dublelor standarde ar fi, totuși, neconformă cu legislația UE, iar documentele publicate marți arată și care sunt situațiile în care apar încălcări ale regulilor.

Cu ocazia discursului privind starea Uniunii, Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene, a declarat: „Nu voi accepta ca în unele părți ale Europei să se vândă alimente de o calitate mai scăzută decât în alte țări, deși ambalajul și marca sunt identice. Acum trebuie să conferim autorităților naționale competențe sporite pentru a elimina orice practici ilegale, oriunde există acestea.”

La rândul ei, Vera Jourova, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a spus că „prezentarea a două produse diferite în același ambalaj al unei mărci induce consumatorii în eroare și constituie o lipsă de loialitate față de aceștia”.

 

„A trecut prea mult timp de când statele membre se străduiesc, în van, să rezolve singure această problemă. Sunt hotărâtă să pun capăt acestei practici, pe care dreptul UE o interzice, și să mă asigur că toți consumatorii sunt tratați la fel”.

Însă Jourova a insistat că nu vor exista noi reglementări, ci o mai bună aplicare a celor existente.

Pe de altă parte, Vera Jourova a spus că, în discuțiile cu producătorii, le-a spus acestora că vrea ca aceștia să crească nivelul de calitate al produselor acolo unde calitatea este mai scăzută. „A doua cea mai bună opțiune este ca acestea să fie vândute sub alt brand, dar nu e ceea ce îmi doresc. Vreau cel mai înalt nivel de calitate posibil pentru toți consumatorii europeni”, a spus Jourova, într-o conferință de presă.

Astfel, în orientările emise marți de Comisie sunt enumerate și explicate cerințele relevante din legislația UE referitoare la siguranța alimentară și la protecția consumatorilor, la care autoritățile trebuie să se raporteze atunci când analizează o posibilă problemă de dublu standard de calitate a produselor alimentare:

 

În orientări sunt descrise etapele, stabilite pe baza acestei legislații, pe care autoritățile naționale de protecție a consumatorilor și de siguranță alimentară trebuie să le parcurgă pentru a determina dacă producătorii încalcă respectivele dispoziții. Dacă încălcarea are dimensiuni transfrontaliere, autoritățile de protecție a consumatorilor o pot urmări la nivel european, prin intermediul rețelei de cooperare pentru protecția consumatorilor, a mai spus Comisia.

Însă executivul UE spune că, deși va ajuta statele membre cu orientările menționate și cu diferite direcții de lucru, responsabilitatea de a se asigura că societățile comerciale respectă legislația UE revine autorităților naționale de protecție a consumatorilor și de siguranță alimentară și nu organismelor de la Bruxelles.