Cererea pentru specialiști în agricultură e mare, însă liceele agricole nu se bucură de prea multă popularitate în rândul părinților și copiilor. Directoarea unui liceu agricol din Ilfov și-a propus să schimbe percepția: "Toată lumea fuge de sapă".

În 1997, în România existau 238 de licee agricole, mai multe decât în 1989, dar, nenumăratele reforme prin care a trecut învățământul de specialitate au dus la reducerea numărului acestor instituții. În 2000 mai era 120 de unități școlare cu profil agricol, iar în 2011 - doar în jur de 56 de licee tehnologice agrare, fără a pune la socoteală și liceele silvice. (Sursa - Lumeasatului.ro)

Potrivit publicației România Liberă, în 2015 numărul scăzuse la circa 30.

Declinul învățământului agricol nu avea cum să nu se resimtă pe ”teren”. Numărul specialiștilor a scăzut drastic, atât din cauză că aceștia nu mai aveau unde să se formeze, cât și ca urmare a plecării multora în afara țării. 

Autoritățile locale au atras de mult timp atenția asupra problemei și au încercat să găsească soluții împreună cu autoritățile centrale, acestea din urmă fiind însă mai puțin sensibile. 

 imagine Colegiul Agricol "Emil Negruțiu", Turda

În 2012, ministrul de atunci al Educației, Ecaterina Andronescu susținea că trebuie creată în toată țara o rețea de licee agricole care să pregătească specialiști, iar agricultura să nu se mai practice ca în secolul al XIX-lea. Declarația ei era urmare a unei propuneri venite din partea președintelui CJ Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, care a prezentat un proiect de relansare a Liceului Agricol din Brăila, ”rămas agricol doar pe hârtie”. 

Au trecut șase ani și o primă încercare eșuată până când parlamentarii au reușit să adopte o serie de modificări la Legea educației 1/2011 pentru a facilita relansarea învățământului agricol preuniversitar. Practic, începând cu 1 ianuarie 2018, liceele agricole au intrat și în subordinea Ministerului Agriculturii, pe lângă Ministerul Educației, acest lucru ducând inclusiv la creșterea sprijinului financiar. 

În mod curios, Guvernul și Consiliul Legislativ au dat aviz negativ proiectului de modificare, dar până la urmă legea a fost adoptată în pofida motivelor invocate de cele două instituții. 

În expunerea de motive a proiectului de lege se menționa că, la acel moment, existau 125 de licee care aveau și o componentă agricolă, pe lângă alte specializări, și 22 de licee cu profil agricol. 

Rată de promovare redusă

Nu doar reducerea drastică a numărului de licee în ultimii 20 de ani reprezintă o problemă, ci și rezultatele celor care aleg să studieze în instituții preuniversitare cu profil agricol.

Datele adunate de publicația Lumeasatului.ro în 2015 arată că în acel an rata de promovare a examenului de bacalaureat la liceele agricole a fost de 67,90%. 

În condițiile unor subiecte foarte lejere, din cele 40 de unități cu profil agricol analizate de publicație, unul a reușit performanța de a avea rata de promovare mai mare decât media pe țară: Liceul Tehnologic „Haralamb Vasiliu" Podul Iloaie, Iași – (72,16%).

La alte șase școli, rata de promovare a fost mai mare de 50%, în timp ce în 11 colegii/licee procentul de promovare a fost cuprins între 20 și 30%.

În alte unități școlare, cifrele au fost și mai dezastruoase, cu rată de promovare sub 20% și chiar 10%, dar și cu un absenteism între 13%-24%. A existat și o instituție - Liceul Tehnologic Agricol Ortișoara, Timiș - unde niciun elev nu a luat examenul de bacalaureat. (Detalii, aici)

Liceele agricole - Hub-uri locale 

În paralel cu acțiunile firave ale autorităților, Romanian American Foundation și-a propus să revigoreze liceele agricole.



”După Revoluție, s-a constatat un declin accentuat atât al numărului de elevi cât și al performanțelor acestor licee care au o bază material foarte învechită, sunt un fel de Cenușărese ale sistemului de educație, profesorii sunt foarte demotivați și, astfel, cercul vicios al subdezvoltării al acestui sector. Fundația Româno-Americană a avut acest pariu: că printr-un mix de inițiative, un mix complex și variat la nivelul liceelor, această situație se poate schimba”, povestește Alexandra Toderiță, director CRPE, organizație implicată în derularea unui proiect demarat în 2015.

Împreună cu alte patru organizații, cei de la CRPE au sprijinit opt licee agricole în vederea oferirii de programe educaționale relevante pentru economia locală, ”care să pună accentul pe formarea viitorilor fermieri și întreprinzători mici și mijlocii din agricultură, prin oferirea de oportunități de învățare din practică și în strânsă cooperare cu comunitatea locală”.

Proiectul și-a propus să vină în completarea inițiativelor legislative care au vizat învățământul profesional și tehnic în general, dar și liceele agricole - legea privind învățământul dual și dubla subordonare a liceelor agricole:

”Elementul cel mai pregnant pe care niciuna dintre aceste initiative nu a reușit să-l rezolve îl reprezintă practica. Aceste licee trebuie să conecteze la viața reală, la ferme și la firme din agri-business”, spune Toderiță, care, din 2012 coordonează proiectele CRPE în domeniul dezvoltării rurale.

Despre Programul ”Liceele Agricole – hub-uri pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii”: 

  • au fost implicați peste 1.000 de elevi, peste 60 de profesori și peste 20 de agenți economici în cadrul unor activități diverse
  • a fost prezentat un model de practică într-o fermă reală, la Huși, în domeniul apiculturii
  • vizite de studiu ale elevilor la ferme și firme din agri-business
  • cursuri cu profesorii pentru atragere de finanțări
  • elevii au învățat ce înseamnă o afacere și au simulat propria lor afacere. De altfel, o echipă de la cele opt licee participante a câștigat o mențiune la un concurs național de firme de exercițiu ale elevilor.  

Fuga de sapă

”Până în 2015 ne era foarte greu să atragem elevi către acest domeniu, pentru că toți fug de sapă. Absolut toți: părinți, profesori, diriginți, clasele 5-8 și, bineînțeles, vin elevii care sunt îndrumați, așa, ca turmele de la spate”, mărturisea recent, la o conferință organizată de EurActiv, Marinela Culea, directoarea Liceului Tehnologic "Cezar Nicolau" din Brănești, județul Ilfov.  

Instituția pe care o conduce a fost inclusă în proiectul derulat de Romanian American Foundation.

”E importantă promovarea liceelor agricole, pentru că atât părinții, cât și cadrele didactice din școlile gimnaziale nu înțeleg importanța învățământului agricol și a trebuit să venim să schimbăm aceste prejudecăți ... Am reușit acest lucru, liceul pe care îl coordonez a reușit în trei ani de zile să înființeze câte două clase de agricultură, fapt care nu s-a mai întâmplat în ultimii 10 ani”, spune Marinela Culea, întrebată de experiența participării la acest proiect.

Directoarea mai spune că de folos au fost și cursurile la care profesorii au fost învățați să scrie și să implementeze proiecte pentru școlile lor. Urmare a acestei experiențe, Liceul Tehnologic din Brănești a aplicat pentru proiecte Erasmus și, în prezent, elevii de aici au posibilitatea dea face practică la agenți economici din alte state membre UE. 

Galerie video: "Liceele agricole - Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii"

Mai mult pe EurActiv »