Diferențele de compoziție dintre produsele vândute sub aceeași marcă în state UE diferite se transferă deseori și în schimbări de gust, arată partea a doua a unui studiu pentru Comisia Europeană, după cea din 2019. Primul semnal a fost în 2017.

În 2017, președintele Comisiei, Jean-Claude Juncker, a abordat problema produselor cu dublu standard de calitate în discursul său privind starea Uniunii.

Măsuri ale Comisiei 2017-2019: clarificarea, pe cale legislativă, a situațiilor în care standardele duble de calitate a produselor reprezintă o practică înșelătoare, în cadrul pachetului recent convenit privind „Noile avantaje pentru consumatori”;

  • stabilirea unei metodologii comune pentru testarea produselor alimentare;
  • publicarea unui set de orientări menite să sprijine autoritățile naționale în aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor și produsele alimentare;
  • alocarea unei sume de peste 4,5 milioane de euro pentru a soluționa această problemă;testarea produselor la nivelul întregii UE, aplicând aceeași metodologie, pentru a înțelege mai bine fenomenul standardelor de calitate duble ale produselor. 

2019

Studiul din 2019 a evaluat 1.380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre. Acest eșantion nu este, însă, reprezentativ pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piața UE.

Studiul a constatat că: În marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele: 23% din produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, iar 27% dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită. 9% din produsele prezentate ca fiind aceleași în întreaga UE aveau în realitate o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era identică, dar compoziția produselor era diferită.

Alte 22% din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era similară, însă compoziția produselor era diferită. Utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent. De asemenea, diferența de compoziție a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului.

2020

Diferențele de compoziție dintre produsele vândute sub aceeași marcă în state UE diferite se transferă deseori și în schimbări de gust, arată partea a doua a unui studiu efectuat pentru Comisia Europeană.Ma multe state membre UE, în special din estul Europei, au cerut Comisiei Europene să analizeze standardele diferite ale produselor alimentare pe piața unică.