Cultivă legume fără să folosească îngrășăminte chimice. Ideea le-a venit după nașterea primului copil și de aproximativ trei ani au dezvolat o micro-fermă de legume cultivate în mod natural, pe care le vând online.


Familia Georgescu locuiește în București și a dezvoltat o afacere de producție în mediul rural, cu desfacere a produselor în urban, grație internetului. După ce s-a născut primul copil, ca mulți alți părinți, și-au dat seama că nu au încredere să îl hrănească pe bebe cu legumele din piețe sau din supermaketuri, căutând să îi facă diversificarea celui mic cu legume naturale, netratate.

Și-au dat sema că nu sunt singurii care caută legume "curate”, o serie de părinți își procură  greu produse proaspăt culese, netratate chimic. Așa a început povestea unei mici ferme dezvoltate la 30 de km distanță de București, spre Târgoviște, în Tărtășești.

Au avut avantajul că părinții, ajunși la pensie, s-au mutat la țară, în județul Dâmbovița, la Tărtășești, cu mai bine de zece ani în urmă, alegând să cultive pământul pentru uz propriu, fără îngrășăminte, pesticide sau erbicide. Au avut astfel un teren cu un istoric curat, liber de îngrășământ chimic, un element esențial pentru obținerea în mod natural a unor culturi noi.

Au extins producția de la uz familial la cel de mică producție și au apelat la internet pentru desfacere. Au folosit o platformă gratuită pe care au configurat-o sub forma unei platforme de vânzări online (Legume naturale din grădină); folosesc de asemenea o pagină Facebook, pe care au stâns 6.200 de like-uri.

În funcție de sezon, cultivă în câmp deschis pe o suprafață de 4.000 mp și, iarna, în solar, 200 mp. Au instalat sistem de irigare prin picurare. Consideră că sunt prea la început pentru a accesa fonduri europene, fără a exclude însă această posibilitate, pe viitor. Se tem, totuși, de birocrație.

Afacere de familie, micro-ferma din Tărtășești arată că se pot dezvolta inițiative pentru produse sănătoase, un mediu mai curat și sustenabil, cu resurse puține și care implică și comunitatea. Sătenii sunt deschiși să colaboreze, astfel că folosesc în locul îngrășământului chimic, bălegar de la vitele vecinilor.

Locuiesc în București și au migrat spre sat, unde produc valoare adăugată, prin investiții treptate, prietenoase cu mediul și sustenabile.

Vând legume utilizate de familiile cu copii mici - morcov, păstârnac, baby spanac, salată verde, cartof, ardei, pătrunjel, sfeclă roșie, precum și legume căutate pentru proprietățile lor pentru sănătate și care se găsesc mai rar - varză kale, mangold. O constantă a vânzărilor o reprezintă coșul de legume, care conține un mix de sortiemente, în varianta "coșul mic" sau "coșul mare". Când este sezonul lor, roșiile au mare căutare, pentru că "au gust”.

"Acum trei ani, când am început, prietenii ne-au încurajat, simțind că legumele noastre au gust, cum aveau altădată.", povestește Ciprian Georgescu.

Consideră că nu au o dimensiune a afacerii atât de mare încât să aplice pentru certificarea bio, însă spun că produsele conving prin gust și aspect, acesta din urmă nu este cel pur comercial, ci specific legumelor netratate chimic. În plus, ferma poate fi vizitată oricând.

Soluții ecologice pentru a combate dăunătorii și bolile

1. Macerat de urzică;
2. macerat de ardei iute;
3. macerat de usturoi;
4 macerat de coada calului.
La acestea se adaugă stropirile cu soluția de lapte (30% lapte și 70% apa), o dată pe saptamana și cu zeama bordeleză de 2-3 ori pe sezon.
Folosesc de asemenea cenușă de lemn pentru combaterea melcilor și a limacșilor.

"Culturi intercalate: O altă metodă presupune culturi intercalate, mai ales în cazul rosiilor, ardeilor și castraveților. În vecinătatea lor cultivăm de fiecare dată ceapă, usturoi și praz care le protejează cu succes de unii daunatori și de mană", adaugă Ciprian Georgescu. 

În privința laptelui contra menei la roșii, se pare că este foarte eficient, însă clienții vegani par a se opune acestui  tratament.

Este mai greu să cultivi ecologic, de aceea, prețurile sunt ceva mai mari decât în piață, însă au o serie de clienți fideli, cei mai mulți de trei ani, de când au deschis către clienți producția, până atunci pentru uz propriu.

Nu desfac în piețe, pentru că în piață produsele "sunt aproape toate afectate chimic” și, oricum, vând bine ceea ce produc prin intermediul magazinului online. Nu au producție atât de mare încât să acopere mai mult de două zile pe sâptămână, ceea ce le aduce o cifră de afaceri, în medie, de 10.000/ lună. Suficient pentru o afacere de familie.