Un absolvent de Cibernetică din București, la Breaza. Își face o casă de vacanță, ocazie bună să crească niște găini, pe lângă casă. De 100.000 euro.

În 2010 bucureșteanul Victor Cămărășoiu terminase construcția unei case de vacanță în Breaza, Prahova. Totul a plecat de la dorința de a îi da fiului o carne de pasăre cu gust și sănătoasă. A amenajat în curte un adăpost pe care l-a populat cu pui de o zi. De creșterea și îngrijirea lor se ocupa o persoană din Breaza. Ideea unei posibile afaceri a apărut când prietenii care gustau din puii crescuți la Breaza îi cereau pentru consumul propriu.

În 2012, înființa firma „Ograda Verde” și începea, în paralel, construcția și autorizarea de către Direcția Sanitar-Veterinară Prahova a centrului de sacrificare păsări. „Ograda Verde” are, șase ani mai târziu, aproape 19.000 de fani pe pagina de Facebook, clienți fideli și mașini proprii pentru livrări. Ograda verde se limitează la produse crescute în mod tradițional, arătând clienților și persoanelor interesate cu ce hrănesc păsările (cereale simple sau măcinate, fără făină de carne / pește, fără concentrate, fără hormoni aditivi sau alți compuși chimici). Producătorul mizează pe gustul tradițional - românii sunt obișnuiți cu "puiul" din curtea bunicii, dar sunt și clienți care au făcut testul de nitrați al cărnii, comparativ (v. video).

 

„Anterior nu am avut nici o legătură cu domeniul avicol, eu fiind absolvent al Facultatii de Cibernetică din cadrul ASE” - Victor Cămărășoiu

EURACTIV.ro: Cât ați investit?

Victor Cămărășoiu: Investiția inițială a fost de circa 50 mii euro, cu pondere mare în centrul de sacrificare care, pentru autorizare, trebuia să îndeplinească toate normele europene în vigoare. Pe parcurs, a fost investită aproximativ aceeași sumă pentru dezvoltarea afacerii. Banii au provenit din economii și împrumuturi. Nu am accesat fonduri europene din cauza birocrației excesive.

EURACTIV.ro: Am observat pe pagina dvs. de Facebook că aveți imagini video cu o testare a cantității de nitrați în produsele din carne pe care le vindeți. Ce arată acestea?

Victor Cămărășoiu: Puii și curcanii crescuți în ferma noastră au câteva elemente care îi fac să fie total diferiți față de ceea ce se găsește în supermarket: alimentația păsărilor este exclusiv naturală, nu folosim antibiotice, vârsta de sacrificare se situează între 90 și 120 de zile la pui și 180-220 de zile la curcani, fată de păsările crescute industrial, care au o durată de viața de circa trei ori mai mică, accesul păsărilor în țarcurile exterioare atunci când vremea o permite, aerul nepoluat și apa de izvor. Toate acestea fac din păsările noastre un produs premium, un produs alimentar sănătos și în același timp, extrem de gustos.

Clienții noștri ne-au trimis rezultatul unui test cu privire la concentrația de nitrați a produselor „Ograda Verde”. O concentrație normală atestă faptul că păsările noastre sunt crescute exact ca în descrierea de mai sus.

EURACTIV.ro: De ce nu bio?

Victor Cămărășoiu: Una din conditiile de certificare este deținerea unei suprafețe minime de 4 mp/pasăre, condiție pe care nu o pot îndeplini în spațiul actual.

EURACTIV.ro: Vindeți exclusiv online?

Victor Cămărășoiu: Din cauza producției relativ mici, vindem exclusiv online, distribuția produselor se face cu mașinile noastre frigorifice.

EURACTIV.ro: Dacă ar fi să o luați de la capăt, ce ați schimba?

Victor Cămărășoiu:  Dacă ar fi să o iau de la capăt, având cunoștințele și experiența de acum, cu siguranță că ar fi multe lucruri pe care le-aș face diferit, dar, în principiu, afacerea a parcurs un drum corect, cu suișurile și coborâșurile inerente.

EURACTIV.ro: Ce rol joacă tehnologia în „Ograda verde”?

Victor Cămărășoiu: Am încercat în permanență să mențin un echilibru între dorința firească de tehnologizare în vederea creșterii randamentului și păstrarea unei părți importante din componenta tradițională.

EURACTIV.ro: Care sunt provocările cele mai mari în ceea ce faceți?

Victor Cămărășoiu:  Provocarea cea mai mare o reprezintă păstrarea calității produselor noastre.

Datorită creșterii permanente a cererii, investim continuu în mărirea capacității de producție și, probabil, în următorii ani vom reuși să extindem rețeaua de distribuție astfel încât tot mai multe persoane și, în special, părinți, să poată beneficia de produsele noastre. 

Despre UE

EURACTIV.ro: În ce măsură a contribuit aderarea României la UE, în 2007, la dezvoltarea fermelor ecologice (chiar dacă adesea drumul este în etape, pornind de la agricultura prin metode tradițional naturale, fără certificări bio deocamdată, așa cum este și cazul fermei Ograda verde)?

Victor Cămărășoiu: Nu în mod direct, dar este cert faptul că cererea de astfel de produse pe piața din România nu s-ar fi putut consolida fără creșterea nivelului de trai al populației, lucru care s-a realizat prin aderare.