Povestea renașterii tractorului românesc
La 20 de ani de la privatizare, IRUM Reghin se pregătește pentru producția unui tractor sută la sută românesc, destinat micilor fermieri.
Povestea IRUM Reghin începe în 1953, iar din 1969 firma a intrat pe piața tractoarelor forestiere. Unul dintre cei mai buni producători de astfel de utilaje din Europa de Est, IRUM Reghin nu a trecut prea bine prin anii de tranziție de după Revoluție, fiind aproape de faliment. Salvarea a venit în 1999, când soții Oltean, foști angajați, au preluat compania.
"Din 2010 am început colaborarea cu cei din Belarus și producem sub licență tractoare Belarus. Din 2015 am deschis acel Centru de cercetare-dezvoltare pentru produse agricole și forestiere, iar produsul cel mai important, până în momentul de față, cred eu că este tractorul proiectat și produs integral de societatea IRUM", a povestit pentru EurActiv România Alexandru Gheț, director de vânzări pe partea de utilaje și tractoare agricole.
Gheț spune că a fost dificil de repus afacerea pe picioare, una dintre probleme fiind forța de muncă: "Este foarte greu pentru că sunt sume imense care s-au investit în acest proiect, iar partea de forță de muncă e o problemă generală în țară în momentul de față. Sperăm să trecem peste".
La acest moment, IRUM Reghin a ajuns la aproape 600 de angajați și are o cotă pe piața internă "undeva peste 95%" pe parte de tractoare forestiere, în timp ce pe partea de agro a avut o cotă de 12-15% în anii trecuți. De asemenea, firma exportă tractoare forestiere în numeroase țări, precum Germania, Brazilia, Polonia, Serbia sau Chile.
Despre primul tractor agricol românesc, prezentat anul trecut la Indagra și care va intra în producție în aprilie 2019, Alexandru Gheț crede că va avea "un succes enorm în următorii ani".
"A fost foarte bine primit și feedback-ul este incredibil de pozitiv din partea clienților... Producția va începe din aprilie 2019. Tractorul respectă toate normele, inclusiv cele de poluare. Fiind un motor de ultimă generație îl vom exporta oriunde în lume, respectă toate normele în vigoare", spune directorul de vânzări.
Fiind destinat micilor fermieri, s-a mers mai mult pe mecanic:
”În momentul de față nu le producem cu acel GPS pentru că cererea pe acest segment de piață, adresându-ne fermelor mici și mijlocii, feedbackul din piață este să fie cu cât mai puțină electronică. E o problemă pentru ei. Stă tractorul două-trei zile, cinci zile, o săptămână, cât o fi, în câmp pentru că e blocat de un senzor. Din cauza aceasta, ce se putea să folosim mecanic... am eliminat electronica cât am putut”.
Compania are și un mesaj pentru fermierii români înainte de lansarea tractorului: ”Fermierii pot să aibă încredere în noi pentru că suntem de 65 de ani pe piață și asta spune multe. Într-o piață ca aceasta e greu să supraviețuiești dacă nu ești serios. Și noi credem că suntem serioși”.
Background
Noul Tractor AGricol ROmânesc – TAGRO a fost realizat cu ajutorul specialiștilor de la Centrul de Cercetare și Dezvoltare iFOR al IRUM.
Tractorul a fost gândit pentru toți fermierii, cu precădere pentru cei mici și mijlocii, iar piața de desfacere se dorește a fi atât în România, cât și în alte țări din Europa. Performanțele sale fac față cerințelor din piața mondială, având un raport calitate-preț competitiv.
TAGRO este un tractor compact, ușor manevrabil, cu transmisie mecanică, confortabil și care este ușor de întreținut.
Motorul de pe TAGRO este o unitate FPT (Fiat Power Train) model F5 de 86 CP, diesel, cu 4 cilindri în linie, sistem de injectie common rail, cu turbocompresor si intercooler, iar norma de poluare este stagiul IV final.
Utilajul se încadrează în clasa de putere 80-110 CP și dispune de o transmisie mecanică cu 12 viteze și inversor, cu posibilitate de cuplare 4 x4, direcție hidrostatică și sistem de frânare cu discuri multiple.
Instalația hidraulică de forță a utilajului este alimentată de o pompa hidraulică cu un debit maxim de 60l/min. Circuitul hidraulic pune la dispoziția operatorului un număr de trei secțiuni hidraulice comandate mecanic prin intermediul levierelor de pe consola dreaptă din cabină. Aceste secțiuni hidraulice sunt configurabile, astfel încât să satisfacă cerințele tuturor accesoriilor ce pot fi atașate tractorului.
Mecanismul de ridicare spate este un sistem în trei puncte de categoria II cu comandă manuală din cabină și din exterior, control pe poziție și forță, respectiv autolift.
Utilajul dispune de proiectoare de lucru față/spate pentru condiții optime de lucru și pe timp de noapte.
În ceea ce privește designul tractorului, s-a urmărit crearea unei identități vizuale unice și proprii, care să fie cel puțin la nivelul oricărui mare producător mondial și să reprezinte fundația viitoarelor dezvoltări IRUM în gama agricolă. (Sursa: www.irum.ro)
Comentarii