Mierea autohtonă lipsește de pe rafturile hipermarketurilor, din cauza importurilor de miere la prețuri de dumping și a comisioanelor ridicate impuse apicultorilor români, susține președintele Asociației Crescătorilor de Albine (ACA), Ioan Fetea.

"Avem probleme cu vânzarea mierii în hipermarketuri. Sunt niște costuri extraordinare pe care noi, ca asociație profesională, nu ni le permitem. Știți foarte bine politica lor, cu tot felul de comisioane. Asociația Crescătorilor de Albine din România (ACA) nu este pregătită să meargă la raft cu bani negri. Noi lucrăm doar cu acte, iar să creștem artificial niște prețuri... De exemplu, dacă noi vindem mierea cu 8-10 lei, ni se cere să o avem la raft cu 13 lei, ca 30% să rămână acolo, dar există și miere cupajată, la 7 lei. Noi nu vrem să mai creștem prețurile, pentru că și așa mierea nu se consumă. E dificil cu hipermarketurile, deși am avut discuții și suntem interesați să vindem mierea pe rafturile lor. Retailerii nu vor un produs mai scump, chiar dacă este bun și de calitate", a afirmat președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan Fetea, la Târgul Național al Mierii, relatează Agerpres.

Cea mai mare parte a producției autohtone de miere se duce către export, Germania fiind principalul partener al ACA de aproape jumătate de secol. Din păcate, și în această zonă, mierea provenită din Ucraina, China sau America de Sud, cu prețuri extrem de mici, afectează exporturile apicultorilor români.

Șeful ACA afirmă că mierea românească dată la export este supusă unor analize extrem de complexe, care nu se mai fac la niciun alt produs alimentar pe piața europeană.

"Mierea românească este un produs cu buletin de analiză, facem șapte cearceafuri de analize când mergem la export, analize care se fac în Germania, iar acestea costă. Facem analize inclusiv pe organisme modificate genetic, nu mai vorbim de reziduuri și celelalte... Sunt niște analize foarte complexe, care nu cred că se mai fac la niciun alt produs alimentar pe piața europeană ca la miere. Tirul nu iese la export fără să vină ultima analiză din Germania. De 25 de ani, noi nu am avut probleme de calitate cu mierea românească", a explicat Fetea.

În ceea ce privește exportul de miere în China, o piață cu potențial și care s-a arătat interesată de produsul românesc, președintele ACA susține că nu prea există acorduri de export cu această țară, iar solicitările venite din sunt infime.

Potrivit datelor furnizate de reprezentantul Ministerului Agriculturii, consilierul Tănase Voicu, România a importat anul trecut 3.275 de tone de miere, dar a exportat de peste trei ori mai mult, respectiv 11.326 tone de miere. Principalele țări unde a ajuns mierea românească sunt Germania, Italia, Franța, Spania, Marea Britanie, Belgia, Japonia, Israel și China.

Conform datelor ACA, în ultimii 2-3 ani, consumul de miere a înregistrat o creștere de 15%, până la 550-600 de grame pe locuitor într-un an, dar și în aceste condiții România se află la coada clasamentului, la nivel european. Datele statistice arată că românii consumă de 3-4 ori mai puțină miere comparativ cu cele două kilograme consumate în Germania sau 1,5 kilograme în Olanda și Belgia. Din păcate, tot din cifrele statistice, se vede că românii consumă în fiecare zi 70 de grame de zahăr și doar 3 grame de miere.