Președintele ACA: Avem probleme cu vânzarea mierii în supermarketuri
Mierea autohtonă lipsește de pe rafturile hipermarketurilor, din cauza importurilor de miere la prețuri de dumping și a comisioanelor ridicate impuse apicultorilor români, susține președintele Asociației Crescătorilor de Albine (ACA), Ioan Fetea.
"Avem probleme cu vânzarea mierii în
hipermarketuri. Sunt niște costuri extraordinare pe care noi, ca
asociație profesională, nu ni le permitem. Știți foarte bine politica
lor, cu tot felul de comisioane. Asociația Crescătorilor de Albine din
România (ACA) nu este pregătită să meargă la raft cu bani negri. Noi
lucrăm doar cu acte, iar să creștem artificial niște prețuri... De
exemplu, dacă noi vindem mierea cu 8-10 lei, ni se cere să o avem la
raft cu 13 lei, ca 30% să rămână acolo, dar există și miere cupajată, la
7 lei. Noi nu vrem să mai creștem prețurile, pentru că și așa mierea nu
se consumă. E dificil cu hipermarketurile, deși am avut discuții și
suntem interesați să vindem mierea pe rafturile lor. Retailerii nu vor
un produs mai scump, chiar dacă este bun și de calitate", a afirmat
președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan
Fetea, la Târgul Național al Mierii, relatează Agerpres.
Cea mai mare parte a producției autohtone de miere se
duce către export, Germania fiind principalul partener al ACA de aproape
jumătate de secol. Din păcate, și în această zonă, mierea provenită din
Ucraina, China sau America de Sud, cu prețuri extrem de mici, afectează
exporturile apicultorilor români.
Șeful ACA afirmă că mierea românească dată la export este supusă
unor analize extrem de complexe, care nu se mai fac la niciun alt
produs alimentar pe piața europeană.
"Mierea românească este un produs cu buletin de analiză, facem șapte
cearceafuri de analize când mergem la export, analize care se fac în
Germania, iar acestea costă. Facem analize inclusiv pe organisme
modificate genetic, nu mai vorbim de reziduuri și celelalte... Sunt
niște analize foarte complexe, care nu cred că se mai fac la niciun alt
produs alimentar pe piața europeană ca la miere. Tirul nu iese la export
fără să vină ultima analiză din Germania. De 25 de ani, noi nu am avut
probleme de calitate cu mierea românească", a explicat Fetea.
În ceea ce privește exportul de miere în China, o piață cu
potențial și care s-a arătat interesată de produsul românesc,
președintele ACA susține că nu prea există acorduri de export cu această
țară, iar solicitările venite din sunt infime.
Potrivit datelor furnizate de reprezentantul Ministerului
Agriculturii, consilierul Tănase Voicu, România a importat anul trecut
3.275 de tone de miere, dar a exportat de peste trei ori mai mult,
respectiv 11.326 tone de miere. Principalele țări unde a ajuns mierea
românească sunt Germania, Italia, Franța, Spania, Marea Britanie,
Belgia, Japonia, Israel și China.
Conform datelor ACA, în ultimii 2-3 ani, consumul de miere a
înregistrat o creștere de 15%, până la 550-600 de grame pe locuitor
într-un an, dar și în aceste condiții România se află la coada
clasamentului, la nivel european. Datele statistice arată că românii
consumă de 3-4 ori mai puțină miere comparativ cu cele două kilograme
consumate în Germania sau 1,5 kilograme în Olanda și Belgia. Din păcate,
tot din cifrele statistice, se vede că românii consumă în fiecare zi 70
de grame de zahăr și doar 3 grame de miere.
Comentarii