Parlamentul European a luat poziţie joi în privinţa diferenţelor de calitate a produselor din UE, propunând o serie de măsuri pentru eliminarea acestei situaţii, reclamată de mai multe state membre, inclusiv România.

Europarlamentarii susţin că, dacă o companie vinde un produs în mai multe state din UE, dar cu compoziţie care diferă de la un stat la altul, acest produs nu poate fi prezentat pe piaţă cu etichetă identică, pentru că aceasta ar induce în eroare consumatorul.

Raportul eurodeputatei Olga Sehnalová (S&D, Cehia) adoptat în plenul de la Strasbourg propune măsuri împotriva practicilor comerciale neloiale de vânzare a unor produse de calitate inferioară în unele țări UE, informează PE.

Rezoluţia non-legislativă, aprobată cu 464 de voturi "pentru", 69 "împotrivă" şi 17 abţineri, a apărut ca urmare a unor teste şi sondaje efectuate în unele state membre, în special din Europa Centrală şi de Est, care au arătat că există produse care sunt prezentate pe piaţă sub acelaşi nume şi ambalate identic, dar conţin ingrediente diferite, în detrimentul consumatorilor. 

 

"Aceste diferenţe au fost găsite atât în produse alimentare, cum ar fi crochete de peşte, supe instant, cafea, băuturi răcoritoare, cât şi în produse non-alimentare incluzând detergent, produse cosmetice şi de curăţenie sau produse destinate bebeluşilor",

se arată în comunicat.  

Parlamentul European recomandă câteva măsuri care să fie aplicate la nivel european şi naţional pentru a identifica şi evita diferenţele de calitate a produselor:

  • cooperare transfrontalieră şi schimb de informaţii despre produsele care ar putea fi necorespunzătoare normelor şi despre posibile practici neloiale în cadrul autorităţilor naţionale pentru protecţia consumatorilor şi a produselor alimentare, a asociaţiilor pentru consumatori şi a Comisiei Europene; abordare comună a procesului de testare pentru a aduna probe sigure şi comparabile şi pentru a indica cât de grave şi răspândite sunt practicile legate de diferenţele de calitate;
  • o abordare comună a procesului de testare pentru a aduna probe sigure şi comparabile şi pentru a indica cât de grave şi răspândite sunt practicile legate de diferenţele de calitate;
  • prezentarea rezultatelor disponibilă într-o bază de date publică şi analiza acestora nu mai târziu de finalul anului 2018.

Raportul invită organizațiile de consumatori să joace un rol activ în dezbaterea publică și în informarea consumatorilor și subliniază rolul industriei în îmbunătățirea transparenței.

Deputații europeni au salutat alocarea a două milioane de euro Centrului Comun de Cercetare pentru a dezvolta o metodologie europeană mai robustă și o abordare armonizată a testelor.

Actualizarea Directivei privind practicile comerciale neloiale  

Chiar dacă eurodeputaţii au salutat propunerea Comisiei din aprilie 2018 privind Un nou pact pentru consumatori, care modifică Directiva privind practicile comerciale neloiale, aceştia au susţinut că este nevoie de mai multe clarificări. Ei spun că "rezultatul procesului legislativ ar trebui să ducă la o definiţie clară a ceea ce se consideră a fi diferenţa de calitate şi cum ar trebui să fie evaluat şi rezolvat fiecare caz.” 

Membrii Parlamentului European "cred cu tărie” că un amendament care introduce un nou punct pe "lista neagră” a Directivei care să menţioneze explicit diferenţa de calitate a produselor etichetate identic, când aceasta duce la discriminare şi nu respectă aşteptările consumatorilor, "ar fi o modalitate eficientă de a rezolva cazuri de diferenţe de calitate”.

"Preferinţele consumatorilor nu ar trebui să fie folosite ca o scuză pentru a scădea calitatea sau pentru a oferi produse cu grade diferite de calitate pe diverse pieţe,” spun eurodeputaţii, reamintind că operatorii de afaceri pot comercializa produse cu compoziţie şi caracteristici diferite în Europa numai atunci când există "factori legitimi” care justifică această practică şi când se respectă în totalitate normele UE.