Impactul scandalului Volkswagen asupra economiei României este limitat, deocamdată, la reducerea exporturilor de componente auto către Germania, Slovacia, Cehia și Polonia fiind cele mai afectate piețe din Europa Centrală și de Est.

Potrivit unui analize publicate de divizia de cercetare a grupului financiar austriac Erste Group, este prematur de estimat dacă scandalul Volkswagen se va înrăutăți. Totuși, analiza menționează faptul că, în România, impactul negativ ar trebui să fie limitat la reducerea exporturilor de componente auto către Germania, segment care echivalează cu circa 1 la sută din PIB, sau 2,9 la sută din totalul exporturilor.

Analiștii Erste avertizează însă că o înrăutățire a situației va afecta negativ o mai mare parte a pieței auto, inclusiv livrările de mașini și de vehicule neasamblate.

„Dacă situația se va înrăutăți și se va extinde la alți mari producători de automobile din Germania sau Franța, atunci va fi afectată o parte mai mare din exporturile României, inclusiv de mașini și kituri de componente”, se mai arată în analiza realizată de Erste.

Pe de altă parte, raportul nu exclude o posibilă scădere a importurilor de automobile ale României, în cazul în care criza emisiilor automobilelor diesel se va agrava, ceea ce ar reduce decalajul dintre contribuția importurilor și exporturilor la creșterea economică.

Slovacia, Cehia și Polonia, printre cele mai afectate

În ansamblul regiunii Europei Centrale și de Est, instituția austriacă apreciază că scandalul Volkswagen ar putea avea un impact mai puternic în Slovacia, unde producția grupului german are o pondere de 40 la sută din totalul industriei auto locale. Fabrica din Bratislava este cel mai mare exportator și unul dintre cei mai mari angajatori ai Slovaciei, cu 9.900 de salariați. Statele Unite sunt a treia mare piață de export pentru această unitate de producție.

Industria auto din Cehia va avea, la rândul său, de suferit, în contextul în care Skoda este puternic integrată cu acționarul majoritar, Volkswagen. Erste apreciază că este probabil ca motoarele diesel care nu respectă normele de poluare să fi fost utilizate și pe unele modele mai vechi ale Skoda, însă este totuși puțin probabil ca producătorul ceh să fie acuzat în mod direct.

Cu trei fabrici deschise și o patra planificată să înceapă să funcționeze în 2016, grupul german este al doilea constructor auto din Polonia, după Fiat, cu 30 la sută din producția locală. În consecință, notează Erste, orice scădere semnificativă a vânzărilor Volkswagen va avea un impact negativ pentru regiunea poloneză Wielkopolska și ar putea conduce la diminuarea producției ori chiar la amânarea deschiderii noii unități de producție. De asemenea, efectele ar putea fi resimțite și de către firmele subcontractoare.

VW a fabricat o treime din mașinile din regiune

„Dacă problema se va extinde și asupra altor tipuri de motoare și a altor constructori auto, atunci situația va avea un impact temporar negativ la nivelul întregii producții auto în regiune, care va dispărea odată cu implementarea măsurilor menite să repare problemele și imaginea companiilor”, au mai arătat analiștii.

Producția auto din Europa Centrală și de Est a totalizat anul trecut aproximativ patru milioane de unități, din care o treime au fost fabricate sub mărcile grupului german Volskwagen, și anume Audi, Skoda, Volkswagen, Porsche și Seat. Astfel, fiecare al patrulea automobil produs de grupul german în Uniunea Europeană a provenit din Europa Centrală și de Est. În România sunt produse doar componente.

Întregul raport Erste poate fi accesat aici.