Comisia Europeană a evaluat diferențele de compoziție ale produselor alimentare la nivelul Uniunii, dar România este unul dintre cele nouă state membre care nu a trimis informații.

Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene a derulat un studiu la sfârșitul anului trecut pentru a evalua dacă în state diferite sunt comercializate produse sub același brand, dar cu compoziții diferite. 

Problema a fost ridicată în ultimii ani de statele din est, care au reclamat că produse vândute în magazinele din Cehia, Slovacia sau Bulgaria au uneori compoziții diferite și o calitate mai redusă decât produse similare vândute în supermarketurile din Austria, Germania sau Belgia.

Și România a derulat o astfel de cercetare, iar oficiali ai PSD au susținut în repetate rânduri că doresc interzicerea standardelor duble ale produselor alimentare. Și totuși, România nu a participat la studiul Comisiei.

Toate statele membre UE au fost invitate de Centrul Comun de Cercetare (JRC) să participe la o campanie la nivelul întregii Uniuni pentru colectarea de informații privind compoziția unor produse alimentare selectate ce se vând pe respectivele piețe. La sondaj au participat următoarele state membre: Bulgaria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Țările de Jos, a transmis Comisia.

În studiu au fost incluse 113 mărci și 15 produse vândute sub marca privată a distribuitorilor, iar cele 19 state membre au depus informațiile cuprinse pe eticheta respectivelor produse și aspectul ambalajului (în total, au fost comparate 1.380 de produse).

Deși Comisia consideră că eșantionul nu este reprezentativ „pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piața UE”, studiul a constatat că în circa jumătate din cazuri, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele

Astfel, 23% dintre produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, iar 27% dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită. Totuși, 9% din produsele prezentate ca fiind aceleași în întreaga UE aveau în realitate o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era identică, dar compoziția produselor era diferită, arată studiul publicat luni.

„Alte 22% din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era similară, însă compoziția produselor era diferită, rezultă din analiza JRC.

„Utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent. De asemenea, diferența de compoziție a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului”, se arată în studiu.

Raportul publicat luni va oferi o bază mai bună pentru discutarea standardelor de calitate duble în UE, consideră Comisia, atenționând că „sunt necesare măsuri și cercetări suplimentare pentru ca evaluarea să fie mai reprezentativă, iar legătura dintre compoziție și calitate să fie mai bine înțeleasă”.