Stupina mamă și livada școală în varianta 4.0

Doi frați, Ciprian și Cristinel Bodescu, au investit în Livada cu stupi, un proiect ecologic de stupină și livadă de cireși. Locul a devenit recent loc-școală pentru un alt mod de a face agricultură, printr-un parteneriat cu World Vision România.
Sindromul dispariției subite a albinelor, un fenomen îngrijorător la nivel global, i-a determinat pe cei doi frați Bodescu să caute soluții. Ciprian Bodescu, de profesie inginer agronom, are o specializare în agronomie, în timp ce Cristinel Bodescu, inginer zootehnist, este specializat în apicultură.
Fonduri europene pentru o stupină și livadă racordate la tehnologii moderne
În 2016, cei doi frați au depus un proiect pentru a planta cinci hectare de cireș, cu finanțare europeană, Livada cu stupi din Știobărăni, Vaslui. Planul și visul lor erau să realizeze o plantație super-intensivă și în același timp ecologică. Timp de doi ani au investit 660.000 de euro, mizând pe cele mai noi tehnologii.
Au căutat soluții inovative atât la nivelul sistemului de plantare, cât și al celui de susținere, precum și al celui de irigații. Au instalat un parc fotovoltaic, sistem de irigare și au ales echipamente agricole și acele soiuri de cireș care dau un randament bun, în funcție de caracteristicile locului.
Preferă să efectueze singuri tăierile la pomi pentru că, spun ei, „tehnica formării coroanei la cireș și mugurele de rod înseamnă producție”.
O dronă la lucru. „În manuale [la școală-n.r.] încă se prezintă pomii așa cum se plantau înainte. Acum, toți pomii vin altoiți. Stropirea se realizează cu drone” - Cristinel Bodescu Livada cu stupi este o livadă ecologică / sursa foto: site-ul companiei Livada cu stupi / sursa foto: site-ul companiei Livada cu stupi / sursa foto: site-ul companiei Livada cu stupi / sursa foto: site-ul companiei Livada cu stupi / sursa foto: site-ul companiei Livada cu stupi / sursa foto: site-ul companiei Livada cu stupi / sursa foto: site-ul companiei Explicații în aer liber despre tehnologiile utilizate: “Este absolut necesară implicarea agenților economici care lucrează în domeniul Agriculturii 4.0, să se implice în actul educaționalr”, spune Cristinel Bodescu. „Putem sta la birou [...] și din birou să coordonăm toate sistemele care ne ajută să întreținem procesele agricole. Ori, manualele școlare nu prezintă acestă realitate.” - Cristinel Bodescu Agricultura 4.0 lipsește din manualele școlare din România Impresii de la grupul de vizitatori: „O lecție practică si tehnică.", „Nu ai cum să nu pleci acasă cu un bagaj foarte mare de cunoștințe.” Livada cu stupi / sursa foto: site-ul companiei
Dacă stupina e casa albinelor, pentru multiplicare, livada poate fi și școală în aer liber, unde profesorii și elevii de la liceele agricole, veniți pe teren, pot observa întregul proces: de la pregătirea solului și plantare până la recoltare sau care e drumul de la o idee până la realizarea planului de afacere și materializarea lui în câmp.
O primă vizită a avut loc în noiembrie. Un grup de 20 profesori de la liceele agricole a experimentat la fața locului echipamentele și metodele utilizate. Vizita a fost organizată de Fundația World Vision România, prin programul „Creștem prin Educație Agricolă”.
Agricultura 4.0 – Un capitol care lipsește din manualele școlare din România
„Problema cea mai mare din educația agricolă, la momentul actual, este că profesorii încă mai predau din literatura de specialitate veche, nu dispun de material didactic actualizat. În manuale încă se prezintă pomii așa cum se plantau înainte. Acum, toți pomii vin altoiți. Stropirea se realizează cu drone”, explică Cristinel Bodescu.
„Putem sta la birou, să facem muncă de birou și din birou să coordonăm toate sistemele care ne ajută să întreținem procesele agricole. Ori, manualele școlare nu prezintă acestă realitate.”
Ce spun profesorii despre vizită
Au mărturisit că se simt descoperiți pentru că nu dispun de instrumentele necesare care să îi ajute în predarea noțiunilor specifice pentru Agricultura 4.0. Modernizarea și dotarea tehnologică ajută mediul, fiind una dintre prioritările noii politici agrcole comune.
Pachetul educațional „Călătorie spre anul 2050”
World Vision România, în cadrul Consorțiului „Creștem prin Educație Agricolă”, a elaborat un modul educațional despre agricultura durabilă și agricultura 4.0. Pachetul educațional se adresează celor 56 de licee cu profil agricol din România și este deja în implementare în 10 licee. „Călătorie spre anul 2050 vorbește copiilor despre sustenabilitate și tehnologie și răspunde la întrebarea: „Cum vom hrăni 10 miliarde de oameni în anul 2050? ”.
Planurile de lecție, însoțite de filme și prezentări familiarizează elevii cu cele mai importante concepte ale agriculturii durabile. Pachetul educațional este disponibil pe site-ul Programului CEA: www.educatieagricola.ro. Vizita de studiu a profesorilor a fost finanțată de ROMSAD SRL.
Comentarii